تلاش قوه‌قضائیه در جهت رسمیت‌بخشی به حقوق معلولان

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش گفت: صرف تدوین دستورالعمل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط قوه قضاییه گام بلند وخوبی است. چرا که در گام اول قوه‌قضاییه که مدعی برقراری عدالت در کشور است باید حقوق افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسد و آنها را رعایت کند.  

سهیل معینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تاکید کرد: این دستورالعمل هم اکنون در دفتر رییس قوه قضاییه در حال بررسی و انجام مراحل نهایی است. این که از نمایندگان افراد دارای معلولیت برای ارایه‌نظر دعوت شده، فرصت‌مغتنمی است اگرچه سال گذشته توسط گروه‌های مختلف در جلسات متعدد موضوعات دستورالعمل مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش گفت: اگر این دستورالعمل ابلاغ شود برای اولین بار در کشور شاهد مجموعه‌ای از حمایت‌های پیش‌بینی‌شده از حقوق معلولان در قالب یک دستورالعمل در مراجع قضایی هستیم.
وی افزود: اینکه قوه قضاییه بداند که افراد دارای معلولیت از حقوقی برخوردار هستند که این حقوق حتی اگر فرد معلول مجرم هم باشد محکوم و مجرم شناخته شود باز از آنها برخوردار است بسیار کارساز می باشد.
معینی یادآور شد: پارسال در گام نخست پس از دریافت پیشنهادات انجمن‌ها، جلساتی با نمایندگان ومعاونت حقوقی قوه قضاییه، حقوقدانان فعال در حوزه معلولیت، نمایندگان روابط بین الملل و
معاونت حقوقی بهزیستی برگزار شد. همچنین با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در دفتر حقوقی قوه قضاییه زوایای مختلف این دستورالعمل موردبررسی قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات متعدد، سرانجام نهایی شد. به نظرم دستورالعمل در مرحله بررسی نهایی و ابلاغ است.
مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش بیان کرد: منظوراز دستورالعمل «مجموعه حمایت‌ها در روندهای مختلف دادرسی، دادخواهی، ثبت اسناد، ازدواج، استفاده از خدمات الکترونیک قوه قضاییه و... و. از حقوق افراد دارای معلولیت» است.
وی افزود: اینکه چه حمایت‌هایی از افراد دارای معلولیت در فرایندهای دادرسی باید بشود، اعمال شیوه درست مناسب‌سازی مجتمع‌های قضایی، ایجاد شعب خاص افراد معلول، وجود مترجم به زبان اشاره ایرانی درشعب، حضور روان‌درمانگر، مشاورو کارشناسان توانبخشی با معلول دارای اختلال روان در شعب دادگاه‌ها، مناسب‌سازی شرایط بازداشتگاه‌های موقت و زندان‌ها برای مجرم دارای معلولیت و ... همه و همه در این دستورالعمل پیش‌بینی شده‌است.
معینی ادامه داد: حتی در این دستورالعمل به این مهم نیز توجه شده زمانی که یک معلول موردتعرض، اجحاف یا نقص حقوق قرار بگیرد باید بلافاصله ضابطان قضایی به عنوان مدعی‌العموم ورود و راسا به نفع فردمعلول طرح دعوی کنند. بحث‌های معافیت فرد معلول در پرداخت هزینه‌های مربوط به دادرسی، ضرورت دسترس‌پذیری تمام وبگاه‌ها و پایگاه‌های حقوقی قوه قضاییه اعم از روزنامه رسمی، سازمان ثبت، ثنا و...همه در این دستورالعمل الزام شده که برای افراد دارای معلولیت قابل دسترس شوند.
وی با اشاره به گنجاندن ایجاد دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و اسناد ویژه افراد دارای معلولیت در هراستان گفت: ایجاد این دفاتر باید مطابق با استانداردهای لازم در حوزه دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی باشد.
معینی اظهار کرد: درهردستورالعملی که به عنوان مقررات از سوی قوه‌قضاییه ابلاغ می شود جنبه الزام وجود دارد. قوه قضاییه باید در این زمینه گزارش عملکرد ارایه دهد. اگر مانند هر دستگاه دیگری انحراف معیار پیدا کند این مساله از طریق مجلس، سازمان حق بازرسی قوه قضاییه، کمیته نظارت بر قانون حمایت ازحقوق معلولان قابل پیگیری است.
به گزارش آتیه‌آنلاین، رئیس قوه قضاییه هفته گذشته در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور از تدوین دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یا سالمند در فرآیند دادرسی در قوه قضاییه خبر داد.
کد خبر: 54575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =