تدبیرهایی در مواجهه با گرانی وسایل‌کمک‌توانبخشی

سرپرست امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور امروز - اول آبان‌ماه - با اشاره به جهش قیمت تجهیزات توانبخشی گفت: یکی از مشکلات تجهیزات توانبخشی، جهش قیمت‌ها باتوجه به میزان تورم است که تلاش داریم از محل افزایش میزان یارانه جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، رامین رضایی تصریح کرد: مددجویان در پاره‌ای نقاط اعتراضاتی به بی‌کیفیتی کالاهای داخلی دارند که ما هم منکر آن نیستیم بنابراین هماهنگی‌هایی صورت گرفته و مذاکراتی با تولیدکنندگان داخلی داشتیم و از آنان خواستیم نسبت به رفع ایرادات تولیدات اقدام کنند.
سرپرست امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور تاکیدکرد: تامین این وسایل به این معنی نیست که مددجو هر زمان بخواهد به او تجهیزات توانبخشی می دهیم بلکه برای تحویل وسایل، براساس دستورالعمل زمانی قائل شده‌ایم.
تجارب موفق دنیا در تامین و واگذاری وسایل کمک توانبخشی
امیر سرمدی مدیر مسئول نشریه تخصصی نسل مانا ویژه نابینایان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به راهکارهای موثر در زمینه تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان گفت: در تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیا دو راهکار برای تامین تجهیزات کمک توانبخشی معلولان وجود دارد؛ بعضا صفر تا ۱۰۰ آن را دولت حمایت می‌کند و تجهیزات را خریداری می کند و در اختیار معلولان قرار می دهد.
سرمدی افزود: روش دیگر این است که هر دوسال یکبار به صورت مستقیم سقف اعتبار مشخصی را برای خرید نیازهای فرد معلول هزینه در نظر گرفته می‌شود و یا سقف دلاری مشخص را برای خرید تجهیزات به فرد معلول پرداخت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: هر فرد در اغلب کشورهای توسعه‌یافته و از جمله آلمان مددکاری برای او تعیین و گماشته می‌شود که در این موضوع خاص اگر مددکار با توجه به تحصیلات و شغل فرد معلول تاییدکند که فرد معلول نیازمند فلان تجهیزات کمک توانبخشی مشخص است در این صورت بی‌قید و شرط وسیله موردنیاز برای فرد تهیه می‌شود.
وی افزود: در بعضی کشورها نیز تجهیزات کمک توانبخشی تحت‌پوشش بیمه هستند پس از تجویز نسخه‌پزشک، فرد آن را خریداری کرده و پس از آن مبلغ پرداختی بابت خرید تجهیزات را از بیمه دریافت می‌کند.
این روزنامه‌نگار یادآور شد: در کشور ما براساس دستورالعمل خاصی، تجهیزات کمک توانبخشی بالای هفت میلیون تومان را فرد معلول مستقیما نمی‌تواند خریداری کند با توجه به اینکه این قانون به چهارسال گذشته که دلار ۴ تا ۵ هزار تومان بود برمی گردد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر که قیمت تجهیزات معلولان ۵ تا ۱۰ برابر شده است به نظر می‌رسد سقف هفت میلیون باید به ۴۰ تا ۵۰ میلیون ارتقاء داده شود چرا که در شرایط کنونی با این قانون مدنظر حتی سازمان بهزیستی نیز توان خرید چنین تجهیزاتی را ندارد که پس از آن به اشخاص واگذار کند.
تخصیص ارز دولتی یا کاهش تعرفه گمرکی
موسس «جامعه معلولان ایران» خرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به افزایش پنج تا ده برابری قیمت وسایل کمک توانبخشی بر ضرورت تخصیص ارز دولتی به این حوزه تاکید کرده‌بود.
منصور برجیان در بیان تبعات گرانی‌های سرسام‌آور و روزافزون بر جامعه معلولان عنوان کرد بوده که اگرچه این مساله در سطح کلان تمام افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است اما معلولان به جهت خاص‌بودن و وضعیت جسمانی‌شان بیشتر در معرض تبعات گرانی‌ها و نیازمند برخی تجهیزات کمک توانبخشی و کمک‌پزشکی هستند که متاسفانه قیمت آنها پنج تا ده برابر شده است.
وی در آن زمان بر تخصیص ارز دولتی و پایین‌آوردن تعرفه گمرکی در جهت کاهش قیمت این وسایل به عنوان یکی از مطالبات عمده جامعه معلولان تاکیدکرده‌بود.
به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال های اخیر تبعات تحریم‌ها، نوسان‌ها و افزایش نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی از برخی وسایل کمک توانبخشی به افزایش قیمت سرسام‌آور کالاهای بسیاری از جمله وسایل کمک توانبخشی دامن زده و به تبع این مساله، سازمان بهزیستی کشور و مددجویان این نهاد حمایتی را با چالش‌های جدی‌تری مواجه‌کرده است.
کد خبر: 54582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =