«خانه بهزیست» طرحی برای تحول‌آفرینی در مناطق کم‌برخوردار

آئین ویژه ستاد توانمندسازی و تحول محلات کم‌برخوردار کشور با تاکید بر احیاء پایگاه خدمات اجتماعی تحت‌عنوان «خانه بهزیست» به منظور ارایه خدمات حمایتی و مددکاری به افراد کم‌برخوردار تا به مرحله توانمندسازی روزگذشته ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، در این آیین «احمد وحیدی» وزیر کشور بااشاره به اینکه ارایه خدمات ویژه به مناطق کم برخوردار را از منظر عدالت‌پیشگی، رفع تبعیض و محرومیت‌زدایی قابل‌توجه و مهم است، تاکید کرد: «سلسله محله‌هایی را پیدا کرده‌ایم که به اندازه کافی به آنها رسیدگی نشده و گاهی ناشی از رشد شتابان توسعه شهرها و توجه به محلات جدید، محلات قدیمی که روزی محل کسب و کار بوده کمتر مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر نیز محلاتی که بر اثر مهاجرت به شهرها به عنوان حاشیه نشین‌ها شکل گرفتند و امروز با مشکلات متعددی مواجه هستند.»
در این مراسم علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور در موضوع توانمندسازی و تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط همکاری می‌کند، گفت: «رویکرد بهزیستی در حوزه ارائه خدمت حرکت به سوی جامعه هدف است. به طوری که در توانمندسازی و تحول۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار که از نظر رشد شهری دچار مخاطره و آسیب هستند پایگاه‌هایی راه‌اندازی کرده است و جای آنکه افراد نیازمند به خدمت به ما مراجعه کنند ما به سمت آنها حرکت خواهیم کرد.»
رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز سال گذشته در بیان اهمیت راه‌اندازی اجرای این طرح‌ها در محلات کم برخوردار گفته بود که «در محلات حاشیه‌ای و پرمخاطره، با وجود مشکلات فراوان، جوانان و نوجوانانی در حال زندگی و رشد هستندکه نیاز به برنامه جدی دارند. این افراد باید ساخته شوند برای اینکه بتوانند محله خود را توسعه دهند.»
نفس برگزاری چنین طرح‌هایی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های مختلف بدان معنا است که در وجود مشکلات شکی نیست و تلاش‌ در جهت بسیج، همسوسازی و همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای طرح‌ها نشان از درهم تنیدگی مسایل و آسیب‌های متعدد در کشور دارد.
مردم باید نسبت به‌آینده خود تعلق‌خاطر داشته باشند
علی قائدنیای جهرمی نیز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی مردم در مدیریت شهری اظهار کرد: مردم باید نسبت به آینده خود تعلق خاطر داشته باشند و خود را در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محله، شهر و کشور خود سهیم بدانند و در این صورت است که دغدغه‌مندانه برای بهبود اوضاع کشور تلاش می‌کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه هر محله دارای ارزش‌های تاریخی، اجتماعی و کالبدی و در عین حال نقاط قوت و ضعف خاصی است بنابراین تصمیم‌گیری حاکمیتی و یکسان برای همه کارآمد نیست.
این مدیرعامل یک موسسه فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی پیشتر به ما گفت: هویت محله‌ای زمینه مناسبی برای ارتقای وابستگی، تعهد و مشارکت افراد در محله است و می‌تواند با تقویت وابستگی، تعهد و مشارکت، احساس کنترل و نظارت اجتماعی را در محله بالا ببرد و مانع گرایش به رفتارهای ناهنجار در سطح محله شود.
قائدنیای جهرمی با تاکید بر اثربخشی جلب نظرات مردم محلات در مدیریت شهری ادامه داد: اگر فردی از منزل خود خارج شود و متوجه شود که سطل زباله کوچه آن‌ها دچار مشکل شده است و از شهرداری مطالبه کند و یا مثلا با رصد دقیق محله متوجه توزیع مواد مخدر در محله شود و بخواهد در این زمینه اقدامی کند نشانه احساس مسوولیت اهالی محله بوده و بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته‌هایی از اهالی محلات در هر محله، گفت: اگر افراد دغدغه‌مند محلی بتوانند کمیته‌هایی تشکیل دهند و در صورت مصمم و پیگیر بودن از فرمانداری‌ها نیز حکم دریافت کنند نه تنها می‌توانند از جنبه‌های مختلف برای حل آسیب‌ها و ارتقاء سطح سلامت اجتماعی محله خود گامی موثر بردارند بلکه با این جنس از احساس مسوولیت به یاریگران دغدغه‌مند برای سیاستگذاران و مسوولان در مدیریت شهری تبدیل خواهند شد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، اجرای طرح «توسعه وتحول اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار» در ۲۰۲۰ محله حاشیه‌ای کشور با همکاری هلال‌احمر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و چند مجموعه دولتی و خصوصی در مهرماه ۱۴۰۰ برای اولین بار کلیدخورد.
کد خبر: 54696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =