تعامل در سایه چه نوع گفت‌وگویی برقرار می‌شود 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشست آزاد اندیشی «حق اعتراض، خشونت پرهیزی و گفت‌وگو بر مدار خیر عمومی» گفت: نباید هر صدایی را  که بلند می‌شود از بین برد و قدرت را به مردم ترجیح داد؛ چراکه ما قدرت‌مان را از مردم گرفتیم و اگر مردم ما را بپذیرند مقبولیت پیدا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، جعفر کوشا در این نشست آزاداندیشی تاکید کرد: ما باید همه امکانات را برای مردم ایجاد کنیم و اگر نتوانستیم در ایجاد فرصت‌ها برای مردم امکانات را ایجاد کنیم، بعضی افراد ممکن است اعتراض داشته باشند.
در یک ماه اخیر به جهت شکل‌گیری اعتراضات در کشور بیش از ایام گذشته از سوی مسئولان برضرورت «گفت‌وگو» تاکید می شود.
سخنگوی دولت مردادماه سال جاری تاکید کرد: هنر آن است که بتوانیم در شرایطی که مردم ناراضی هستند و حالشان خوب نیست با آنها گفت و گو کنیم و وارد تعامل شویم. و بتوانیم با مردم ناراضی گفت‌وگو کنیم.
«گفت‌وگو»، مهم‌ترین راه ارتباطی
سیدحسن موسوی‌چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در بیان علل بروز جدل‌های کلامی ‌و بحران گفت‌وگو در جامعه پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: با نیم‌نگاهی به اتفاقات در زندگی روزمره افراد جامعه متوجه می‌شویم «گفت‌وگو» مهم‌ترین راه ارتباطی است؛ به نوعی که همه به اشکال مختلف تلاش‌مان بر این است پیام‌مان را انتقال دهیم و پیام‌های دیگران را نیز دریافت کنیم.
موسوی چلک تاکیدکرد: در سایه گفت‌وگو است که می‌توانیم سوء‌تفاهم‌ها را از بین ببریم، وجوه اشتراک‌مان را بشناسیم و دیدگاه‌های خودمان را مطرح کنیم و در عین حال شنونده دیدگاه‌های حتی مخالف باشیم.
چالش ناشی از مهارت نیاموخته «گفت‌وگو»
موسوی‌چلک با تأکید بر اینکه «مهارت گفت‌وگو» قابل یادگیری است، افزود: بسیاری از ما فکر می‌کنیم گفت‌وگو کردن را بلد هستیم و به همین دلیل در صدد یادگیری این مهارت نیستیم؛ وی افزود: در مواجهه با کسانی که به هر دلیلی نظر یا حرف مخالفی چه در فضای مجازی و یا بستر جامعه (خانواده، محل کار، فضاهای عمومی ‌و...) مطرح می‌کنند گفت‌وگو نه‌تنها به درستی شکل نمی‌گیرد بلکه بعضاً به جدل و مشکلات مشابه منجر می‌شود.
موسوی چلک فرد صریح را نترس و صادق خواند و افزود: در سبک گفت‌وگوی صریح فرد بدون اینکه بترسند با اعتمادبه‌نفس بالا، صادقانه افکار، انتظارات، احساسات، دیدگاه‌ها و خواسته‌هایش را مطرح می‌کند راجع به مسائل شفاف صحبت می‌کند در عین حال که واقعگراست، انعطاف لازم را نیز دارد و کسی را سرزنش، تهدید، تحقیر نمی‌کند و به حقوق دیگران احترام می‌گذارد.
تقویت فرهنگ گفت‌وگو با کسب مهارت‌گوش‌دادن
مهدی لشگری دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی‌ دانشگاه نیز در پاسخ به اینکه «شکل‌گیری یک گفت‌وگوی سالم در بین افراد نیازمند چه فاکتورهایی در سطح فردی و اجتماعی است؟»، گفت: گفت‌وگو کردن بخش مهمی‌ از فرهنگ فردی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد؛ یعنی اینکه افراد برای گفت‌وگو، اهمیت و ارزش قائل باشند و گفت‌وگو را مسیری برای ارتباط، حل‌وفصل مشکلات و توسعه روابط‌شان بدانند.
این روانشناس پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تأکیدکرد: زیربنای فرهنگ گفت‌وگو این است که افراد برای خودشان و طرف مقابل جایگاه مساوی و متوازنی را قائل باشد؛ یعنی اگر برای طرف مقابلم به نسبت خودم جایگاه بالاتر یا پایین‌تر در نظر بگیرم طبیعتاً گفت‌وگو بین ما به درستی شکل نمی‌گیرد.
این عضو هیأت علمی ‌دانشگاه «مهارت گوش دادن» را مهم‌ترین مهارت در جهت تقویت فرهنگ گفت‌وگو خواند و گفت: اگر هر فردی شنونده ماهری باشد که بتواند به خوبی گوش کند قطعاً توانایی انجام گفت‌وگو را دارد و دومین مهارت لازم دوری از کنترل‌گری و تلاش برای دیکته کردن آراء و نظرات خود بر طرف مقابل است؛ چراکه فرض اصلی گفت‌وگوی سالم برابری نقش‌ها در گفت‌وگو است.
کد خبر: 54708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =