انجام مشاوره ژنتیک باتخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در مراکز بهزیستی

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی شهر تهران گفت: بهزیستی ارایه خدمت مشاوره ژنتیکی با تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برای مددجویانی‌ که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند را در نظر دارد.

منیره حاتمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین خاطرنشان کرد: مشاوره ژنتیک‌ یکی از خدمات سازمان بهزیستی در راستای حفظ سلامت و آگاهی‌رسانی است. این فرایند خدمتی احتمال رخ دادن یک بیماری ژنتیکی یا عوارض ناشی از رخ‌دادن آن در انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی باتاکید براینکه این فرایند توسط پزشک مشاور ژنتیک انجام می‌شود، عنوان‌کرد: مشاوره ژنتیکی در ۱۳ مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی تحت نظارت معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی شهر تهران انجام می‌شود و ۱۶ آزمایشگاه نیز با این اداره همکاری دارند.
معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی شهر تهران در معرفی مددجویان اولویت‌دار در برخورداری از خدمت مشاوره ژنتیک عنوان کرد: فرد دارای معلولیت، فرزند معلول، فرد با سقط جنین مکرر، افراد دچار ناباروری و افراد در آستانه ازدواج در بهره مندی از خدمت مشاوره ژنتیک مراکز سازمان در اولویت هستند.
حاتمی باتاکید بر اینکه مشاوره ژنتیک یک فرایند ارزیابی و شناسایی احتمالات بروز برخی اختلال و بیماری‌ است، در تشریح مراحل این فرایند گفت: تفهیم واقعیت‌های پزشکی شامل تشخیص، سیر بیماری و درمان‌های در دسترس، تعیین نقش توارث در ایجاد بیماری و تعیین احتمال بروز مجدد آن، فهم راه‌های مختلف برخورد با احتمال بروز بیماری، اخذ تصمیم مناسب با در نظر گرفتن احتمال بروز بیماری، ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی خانواده و کمک به تطابق با مسأله در اعضای خانواده درگیر بیماری یا تحت‌خطر فرایند مشاوره ژنتیک به شمار می‌آیند.
وی در پاسخ به اینکه «آیا هر زوجی قبل از بارداری باید مشاوره ژنتیک انجام دهند؟» تاکید کرد: اگر زوجین در حال برنامه‌ریزی برای اولین بارداری خود هستند، احتمالا به فکر ضرورت مشاوره ژنتیک نیستید. با این حال در برخی شرایط مشاوره ژنتیک به زوجین اجازه می‌دهد که در مورد بچه‌دار شدن، تصمیم‌های عاقلانه‌ای بگیرند. اگر سابقه بیماری به خصوصی در خانواده هیچ‌ یک از شما وجود ندارد، شاید ضرورت نداشته باشد که مشاوره ژنتیک را انجام دهید.
حاتمی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ هزار اختلال ارثی و ژنتیک وجود دارد. برخی گروه‌های بومی به خصوص با بروز بالاتر نوعی اختلال ژنتیک خاص مواجه هستند. به علاوه انواع خاصی از داروها، مواد شیمیایی و حشره‌کش‌ها می‌توانند یک زوج را در معرض خطر قرار دهند. با این حال بهتر است در این مورد با پزشک معالج خود نیز مشورت کنند، او با بررسی اولیه می‌تواند در مورد ضرورت انجام آن زوجین را راهنمایی کند. نکته دردناک این است که اغلب زوج‌هایی که به مشاوره ژنتیک نیازمند هستند، تا پیش از آنکه دارای کودکی با یک اختلال مادرزادی شوند، از نیاز خود به مشاوره ژنتیک بی اطلاع هستند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، مشاوره ژنتیک جلسه تبادل اطلاعات بین زوجین با یک مشاوره ژنتیک و یا گروهی از مشاوران است. هر اطلاعاتی که افراد به مشاور ژنتیک ارایه می‌دهند یا از او دریافت می کنند، محرمانه باقی خواهدماند.
کد خبر: 54948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =