کاهش ۳.۶ درصدی مستمری‌بگیران و افزایش ۳.۷ درصدی بیمه‌شدگان

براساس داده‌های آماری جدید در سال ۱۴۰۰ تعداد مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی ۳.۶ درصد کاهش و تعداد بیمه‌شدگان اصلی این سازمان ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور فعالیت داشته که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر بخش اعظمی از افراد جامعه ایران را تحت پوشش خود دارد.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی ۶۰ درصد کل بازنشستگان و ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود داشته که خدمات هجده‌گانه خود را بدون استفاده از منابع دولتی در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی به همه افراد خدمت‌گیرنده از این سازمان ارائه می‌دهد.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از۴۰ مورد از خدمات بیمه‌ای و درمانی پرمخاطب در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان در دسترس بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است تا بتوانند بدون حضور در مراکز درمانی و شعب تأمین اجتماعی از خدمات سازمان بهره‌مند شوند.

۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی

براساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ جمعیت ایران ۸۴ میلیون و ۹۷۱ هزار نفر است که داده‌ها و آمارهای موجود سازمان تأمین اجتماعی در پایان این سال نشان می‌دهد که ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر تحت پوشش این سازمان بزرگ بیمه‌ای معادل ۵۳ درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود.

تعداد افراد بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته (۱۴۰۰) نیز طبق آمارهای موجود ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر بوده در حالی که تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد بیمه‌شدگان اصلی این سازمان آماری حدود ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۸۰۱ نفر بوده است.

این داده‌های آماری نشان از افزایش ۳.۷ درصدی شمار بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ را دارد.

همچنین تعداد افراد مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته چهار میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ که این آمار ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۸۹۹ نفر بوده حدود ۳.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این آمارها همچنین نشان می‌دهد که تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز با افزایش ۱.۲ درصدی، تعداد بیمه شدگان ۱.۴ درصد افزایش و تعداد مستمری بگیران نیز حدود ۰.۱ درصد کاهش را داشته است.

کاهش ۳.۶ درصدی مستمری‌بگیران و افزایش ۳.۷ درصدی بیمه‌شدگان

براساس این جدول تعداد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی سازمان تأمین اجتماعی در استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان بیشترین آمار و در استان‌های خراسان شمالی، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین آمار و داده‌ها را در بخش بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی استان تهران در سال ۱۴۰۰ با بیشترین آمار در سطح کشور به رقم هشت میلیون و ۱۲ هزار و ۸۴۹ بیمه شده رسیده است.

همچنین استان اصفهان ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۵۱۴ نفر و استان خوزستان نیز ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۹۲۹ بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش دارند.

در بخش استان‌های با کمترین آمار بیمه‌شدگان اصلی و تبعی نیز خراسان شمالی ۲۹۱ هزار و ۴۵۹ نفر، کهکیلویه و بویراحمد ۲۷۸ هزار و ۷۹۷ نفر و ایلام ۲۵۶ هزار و ۸۹۷ نفر بیمه شده اصلی و تبعی دارند.

کاهش ۳.۶ درصدی مستمری‌بگیران و افزایش ۳.۷ درصدی بیمه‌شدگان

طبق آمارهای جدید، بیشترین بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بیمه‌شدگان اجباری با ۶۹ درصد، بیمه‌شدگان خاص با ۲۹ درصد، بیمه بیکاری و توافقی هم هرکدام یک درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

کاهش ۳.۶ درصدی مستمری‌بگیران و افزایش ۳.۷ درصدی بیمه‌شدگان

توزیع تعداد مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی برحسب نوع مستمری نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ به این شیوه است که ۴۷ درصد کل مستمری‌بگیران افراد بازنشسته، ۳۰ درصد بازماندگان، ۲۰ درصد فوت شدگان و سه درصد نیز به عنوان مستمری‌بگیر از کارافتاده تحت پوشش این سازمان هستند.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین نهادها و سازمان‌های بیمه‌گر در کشور با قدمت حدود ۷۰ سال به حدود ۵۳ درصد جمعیت کشور خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌دهد و در این سال‌ها به تمام تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود در قبال افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر عمل کرده است.

کد خبر: 54950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =