تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد از تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، حجت اله یارمحمدی، اظهار کرد: ‌در سال جاری اقداماتی در این بنا شامل مرمت دیوارها، حذف الحاقات، مرمت طاق و تویزه‌ها و اجرای مجدد آجرفرش انجام گرفته و پروژه مذکور به‌صورت ادامه‌دار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: مدرسه حجتیه در محله دودانگه واقع شده و بانی این مدرسه علوم دینی، مرحوم مولا اسداله بروجردی از علمای دین در نیمه اول دوران قاجار بوده که سال‌ها در آن به تدریس علوم دینی و زندگی پرداخته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد خاطرنشان کرد: این بنا که دارای شاخصه فرهنگی و تاریخی دیرینه‌ای است، در سال ۸۳ با شماره ۱۱۲۶۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یارمحمدی اضافه کرد: از حیث قدمت بنا، گذشت زمان و آسیب‌های طبیعی و انسانی، این بنا نیازمند انجام اقدامات مرمتی است.

وی بیان کرد: مدرسه حجتیه یکی‌از قدیمی‌ترین مدرسه علمیه غرب کشور است که حدود دو قرن قدمت دارد و یکی‌از عناصر تاریخی ارزشمند شهرستان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد ادامه داد: مدرسه علمیه حجتیه یکی از مراکز تدریس علوم دینی بوده که شخص متولی و بانی آن ملاء اسدالله حجتی از علما و بزرگان این شهر بوده و شاگردان و علمای بسیاری را پرورش داده است.

یارمحمدی اظهار کرد: نقل است که ۲۷ نفر از شاگردان ایشان به درجه اجتهاد رسیده‌اند و خود ایشان نیز بعدازاینکه دستور احداث این مدرسه را می‌دهد و سال‌ها در آن تدریس می‌کند در همان مدرسه به خاک سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: بنای این مدرسه یکی از بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور بوده که پیش‌ از این در چند فصل مرمت‌هایی روی آن انجام‌شده است.

کد خبر: 54963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =