عزم سازمان بهزیستی جهت توانمندسازی کودکان کار 

«کودکان کار و خیابان» مساله دیرینه‌ای است که حتی با وجود اجرای بیش از ۳۰ طرح ساماندهی‌ برای این کودکان نه تنها مشکل حل نشده، بلکه در موقعیت‌های مختلف، با افزایش آمار این کودکان در کشور مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان‌اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است. این سازمان براساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۱۳۹۹ موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی این کودکان اقدام کند. به همین جهت بنا به گفته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور قرار است به منظور کاهش کودکان کار در چهارراه‌ها و خیابان‌ها، خانواده‌های آنها در ۶۲ مرکز تحت عنوان مراکز آموزشی، حمایتی کودک و خانواده قرار گیرد و فرایند توانمندسازی آنها کلید بخورد.

محمدرضا حیدرهایی در روزهای اخیر با اعلام افزایش کودکان کار در تهران اعلام کرد که تاکنون هفت هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده‌ و برآوردها نشان می‌دهد که ۱۴ هزار کودک کار و خیابانی در کشور وجود دارد.

افزایش کودکان کار و ضرورت حل ریشه‌ای این مساله

هشدار رییس انجمن مددکاران اجتماعی در خصوص افزایش آمار کودکان کار سال گذشته نیز رسانه‌ای شد. سیدحسن موسوی‌چلک گفته بود: «هرچه جلوتر برویم بیشتر شاهد حضور چنین کودکانی در چهارراه‌ها خواهیم بود و الان هم شاهد افزایش کودکان کار هستیم و من همین جا هشدار می‌دهم تعداد کودکان‌کار بیشتر هم خواهد شد وقتی فقر زیاد شود این گونه موارد زیاد می‌شود.»

موسوی چلک در خصوص پیامدهای گسترش فقر تاکید کرده بود که یکی از عوارض آن افزایش تکدی‌گری توسط افراد بزرگسال یا حضور کودکان در خیابان‌ها و محیط‌های کار است. اگرچه این پدیده در کشور ما اصلا پدیده جدیدی نیست و غیرقابل انتظاری هم نبوده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی با تصریح بر اینکه خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد، یادآور شده‌بود: «با وجود آیین‌نامه کودکان خیابانی و قانون جدید اطفال و نوجوانان مشکل قانونی وجود ندارد و تکلیف تمام دستگاه‌ها در این حوزه مشخص است. اما در حال حاضر حتی با افراد تحت‌پوشش نمی‌توانیم طبق قانون رفتار کنیم چه برسد به گروه‌های جدیدی که به این حوزه اضافه می‌شوند. از نظر من وقوع چنین پدیده‌ای خیلی دور از انتظار نبود و باید منتظر بدتر شدن اوضاع باشیم مگر اینکه فکری به حال اقتصاد بیمار شود و الا بچه‌های زیادی مدرسه را ترک کرده و مجبور به کار در خیابان می‌شوند.»

همچنین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از زمره شخصیت‌هایی است که حل مساله کودکان کار را وابسته به حذف و کاهش فقر می‌داند و تاکید دارد که برنامه‌ریزی ریشه‌ای نیازمند طراحی برنامه‌های قانونی و اجرایی برای بهبود شرایط این کودکان هستیم.

فاطمه‌قاسم‌پور معتقد است که اغلب کودکان کار برخلاف آن‌چه در سریال‌های تلویزیونی مانند آوای باران نشان داده شد، در آغوش خانواده بوده و تحت حمایت و کنترل خانواده مشغول به کار هستند؛ فقر اقتصادی این خانواده‌ها موجب شده بخشی از بار تأمین معاش را بر دوش کودک خود بگذارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور شهریورماه سال جاری با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی برای ارائه آموزش‌های تحصیلی همزمان با شروع سال تحصیلی جدید گفته بود که مراکز آموزشی حمایتی غیردولتی تحت نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند؛ این مراکز دارای کارت ویزیت با درج آدرس و شماره تلفن هستند که بعد از شناسایی کودکان کار، این کارتهای‌ ویزیت در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل برای دریافت آموزش‌ها به این مراکز مراجعه کنند. در صورتی که این کودکان از تحصیل بازمانده باشند، زمینه بازگشت به تحصیل برای آنها فراهم می‌شود و بعد از ارائه آموزش‌های لازم، مدرک لازمه صادر و در اختیار کودکان کار قرار می‌گیرد.

کد خبر: 55041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =