دانش‌آموز امروزی خواهان آزادی، رفاه و برابری است

۱۳ آبان روزی است که در سال ۱۳۵۷به نام دانش‌آموز نامگذاری شد. در تظاهرات آن روز دانش‌آموزان و دانشجویان، یک دانش‌آموز کشته و ۳ نفر دیگر مجروح شدند. آتیه‌آنلاین برای بررسی بیشتر ویژگی و تفاوت نسلی دانش‌آموزان، به سراغ معلمانی رفته که سال‌های زیادی از عمرشان را به تربیت و آموزش کودکان و نوجوان این مرز و بوم صرف کرده‌اند.  

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، چندی پیش روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله‌ای نوشت: «چطور دانش‌آموزان سال ۵۷ می‌فهمیدند، اما سال ۱۴۰۱ نمی‌فهمند؟». حالا پس از ۴۴ سال از آن روزها، دانش‌آموزان سه نسل را عوض کرده‌اند و گذر ایام و تحولات روز دنیا به تغییر در دیدگاه، خواسته‌ها و مطالبات انجامیده است. بسیاری از والدین دهه‌شصتی با مقایسه دانش‌آموزان گذشته با نسل حاضر انگار به این نتیجه رسیده‌اند که دانش‌آموز امروز روحیه‌ای نافرمان دارد و هرگز از خواسته‌هایش نمی‌گذرد.
نسل بچه‌های مطالبه‌گر
شهین یاوری، دبیری با ۲۷ سال سابقه تدریس در مورد تفاوت نسل کنونی دانش آموزان با دانش آموزان دهه‌های مختلف گفت: دانش‌آموزان گذشته بی‌چون و چرا تمام آنچه که پدر ومادرهایشان می گفتند را می پذیرفتند اما در بچه‌های امروزی دیگر نمی‌توان سراغی از اطاعت و حرف گوش‌کنی گرفت.
وی ادامه داد: الان ما که مادران و پدران نسل امروزی هستیم وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که گاهی بی‌دلیل و توجیه منطقی خیلی امر و نهی‌ها را در مدرسه وحی منزل می دیدیم اما بچه‌های ما دیگر چشم و گوش بسته نیستند و برای پذیرش هر چیزی، باید با دلیل و منطق با آنها برخورد کرد.
این دبیر آموزش و پرورش حضور پررنگ دانش‌آموزان امروزی را در ناآرامی های کنونی برآمده از پافشاری بر دیدگاه‌ها و مطالبه‌گری آنها دانست و افزود: دانش‌آموز امروزی ترجیح می‌دهد که هرگز از خواسته‌هایش نگذرد و برای به دست‌آوردن آن تلاش کند.
خطرات پیش‌روی دانش‌آموز امروزی
هدیه عیدی زاده دبیر باسابقه درس تاریخ در گفت وگو با آتیه‌آنلاین خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری و نترسی دانش‌آموز امروزی اگرچه امتیاز مثبتی است اما چالش برانگیز و مخاطراتی را برای او به دنبال دارد. او می‌خواهد همه چیز را به شخصه تجربه کند و بعضا حتی از تجارب والدین نمی‌خواهد درسی بیاموزد و به همین جهت گاه با شکست‌ها و ناکامی‌هایی مواجه می‌شود.
عیدی با اشاره به اینکه شکست‌ها می‌توانند زمینه کسب تجربه در مسیر پیشرفت فراهم کنند، افزود: آرزوی پدرومادرهای امروز این است که تلاش بچه‌های آنها در مسیر کسب تجربه هر چیز و مساله‌ای برای آنها ثمربخش و با دستاورد خوبی همراه شود.
ویژگی برجسته نسل امروزی؛ نافرمانی و ساختارشکنی
احمد غلامی، معلم ابتدایی در گفت وگو با ما در نقد دانش‌آموزان امروزی تصریح کرد: نسل امروز خیلی به هنجارها و ارزش‌ها پای‌بند نیست. ما دانش آموزان حرف گوش‌کن و فرزندانی مطیع بودیم و امروز وقتی می‌بینیم بچه‌هامان به حرفمان گوش نمی‌دهند ناراحت می‌شویم.
وی تصریح کرد: دانش‌آموز امروزی به جهت خودمحوری در بیشتر مواقع از عرف و قوانین هم بی‌محابا عبور می کند و همین رفتار امروز آنها در اعتراضات نشان از نترسی و نشناختن حد و حدودها است و همین مساله برای آنها خطر جانی و بعضا روانی به دنبال خواهد داشت و ممکن است آینده‌شان را تحت‌الشعاع قرار دهد.
نسل دانش‌آموزان آگاه، خواهان رفاه و حذف نابرابری
رضا بخشوده معلم با سابقه ۲۸ سال تدریس در بیان علل بروز تفاوت زیاد بین نسل امروزی با گذشته تاکید کرد: مطالب درسی امروز کمی جنبه عملی پیدا کرده و از حالت تئوری صرف در گذشته فاصله گرفته است. دانش‌آموز امروزی بیشتر با اینترنت و فضای مجازی سر و کار دارد و کسب اطلاعات افزون تر به آگاهی بیشتر آنها کمک چشمگیری کرده و آنها را به افرادی قوی تر از نسل گذشته تبدیل کرده است.
این پدر که هم اینک خود دارای دو فرزند دانش‌آموز است، با تاکید بر اعتقاد خود در خصوص ضرورت‌دیده و مطرح‌شدن دانش‌آموز امروزی، افزود: رشد بسیاری از ناهنجاری‌ها مانند استعمال سیگار، فحاشی و مشکلات جدی اخلاقی و اجتماعی و ...در بین دانش‌آموزان در سال‌های اخیر نگران کننده است. چرا در گذشته این مسایل کمتر بود و امروز شاهد شدت بروز مشکلات و ناهنجاری ها هستیم. شاید از دلایل عمده بروز این مشکلات نادیدن گرفته شدن ها و یا افزایش سخت‌گیری ها در جامعه، مدارس یا منزل باشد البته نظام قانون گذار، سیاستگزار و مجری آموزشی نیز در انتقال درست این موضوعات عملکرد قابل‌دفاع چندانی ندارد.
وی در پاسخ به پرسش مهم‌ترین خواسته دانش‌آموزان کنونی از مسولان و جامعه گفت: مهم‌ترین خواسته آنها آزادی و رفاه در زندگی است و اغلب آنها اینکه آینده روشنی برای خود در زندگی و تحصیلش نمی‌بیند دچار سرخوردگی و یاس می شوند. دانش‌آموز امروز زندگی لاکچری بعضی ها آزارش می دهد و به همین جهت از مسئولان می‌خواهد که کشور را به گونه‌ای مدیریت و اداره کنند که با حذف نابرابری‌ها، همه همکلاسی و مردم خودشان را در یک سطح ببینند.
گزارش: مهین داوری
کد خبر: 55078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =