معرفی «پازک»، طرح محله‌محور بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد

سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد در برنامه پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان موسوم به «پازک» را در ۵۰۰ محله از استان‌های کشور از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، این طرح محلاتی را در استان‌های خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان تحت پوشش خود قرار داد و متاسفانه توسعه آن مصادف با شیوع کرونا و محدودیت‌های در مسیر اجرای این برنامه ناگزیر متوقف شد و خوشبختانه از اواسط سال۱۴۰۰ طرح توسعه آن در محلات سایر استان‌ها کلید خورد.
پیش‌بینی توانمندسازی و نظام‌ارجاع
در قالب برنامه «پازک» قرار است طرح‌های مختلف پیشگیری از اعتیاد در راستای توانمندسازی گروه‌های جامعه هدف از جمله زنان دارای همسر معتاد، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست، زنان دارای همسر بهبودیافته از اعتیاد و افراد در معرض خطر اعتیاد در محله‌هایی که تحت‌پوشش این برنامه هستند، اجرا شود.
علاوه بر توانمندسازی، نظام ارجاع نیز در این طرح پیش‌بینی شده است؛ به این معنا که هرجا نیاز به ارجاع خود فرد یا دیگر اعضای خانواده به بهزیستی یا سایر ارگان‌ها احساس شود به گونه‌ای که به روند پیشگیری از اعتیاد کمک کند، این مهم حتما اجرایی می‌شود.
افزایش محلات زیر پوشش طرح
سازمان بهزیستی درحال حاضر دارایی‌سنجی محله‌ها را در دست اقدام قرار داده است؛ به این معنا که ظرفیت‌های محله‌هایی که تحت‌پوشش قرار می‌گیرند، طی یک بررسی مشخص و شناسنامه کامل و جامعی برای آن محله تدوین می‌شود. تربیت مربی در قالب برنامه پازک تا پایان آذرماه در تمام استان‌ها انجام می‌شود و پس از آن اجرای این طرح در همه استان‌ها و با افزایش تعداد محلات زیر پوشش تا ۸۰۰ در دست اقدام قرار خواهدگرفت.
برگزاری جلسات آموزشی با حضور تسهیلگران
در برنامه «پازک» فرایند شناسایی انجام نمی‌شود چون این افراد در محله هستند، تسهیلگران جلسات را در محلات برگزار می‌کنند و افرادی که مایل هستند در این جلسات شرکت می‌کنند.
در هر دوره‌ آموزشی۲۰ تا ۲۵ نفر در هر محله شرکت می‌کنند. ممکن است در یک محله بیش از یک گروه ۲۰ تا ۲۵ نفره باشد. جلسات ساختاری آموزشی نیز به صورت هفتگی در شش جلسه برگزار می‌شود.
اعتبار و منبع مالی؛ چالش‌ جدی پیش‌روی اجرای طرح
بنابه گفته ماریت قازاریان، رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گسترش طرح در گروی افزایش اعتبارات پیشگیری از اعتیاد است، اگر بودجه محدود باشد ضریب نفوذ طرح و جمعیت تحت‌پوشش را نمی‌توان افزایش داد و در مقابل هرچه بودجه پیشگیری از اعتیاد بیشتر شود اجرای طرح را می‌توان گسترش داد و با افزایش تعداد مربی انتظار می‌رود که محلات بیشتری تحت‌پوشش این طرح قرار گیرند.
کد خبر: 55104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =