فعالیت ۱۰۰هزار تعاونی در چرخه تولید

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد ۹۹هزار و ۹۵ تعاونی در سطح کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، از حدود ۱۰۰هزار تعاونی ثبت شده در کشور بیش از ۶۹هزار و ۲۰۰ تعاونی در حال بهره‌برداری و حدود ۳۰هزار تعاونی نیز در دست اجرا هستند.

همچنین تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز تعداد اتحادیه‌های فعال در حال بهره‌برداری ۶۰۷ واحد بوده که نسبت به سال قبل تفاوت آماری نداشته است.

بیشترین تعاونی‌های فعال در بخش خدمات

این گزارش حوزه فعالیت‌های بخش تعاون همچنین نشان می‌دهد که تعاونی‌های حوزحه خدمات به سهم ۲۶.۵ درصدی بیشترین میزان فعالیت این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بخش کشاورزی با ۲۱.۵ درصد، حوزه صنعت با حدود ۱۶ درصد، بخش مسکن با اختصاص ۱۴ درصد و سایر گرایش‌ها نیز با ۲۲.۱ درصد هر کدام بخشی از فعالیت حوزه تعاون را در اختیار دارند.

گفتنی است که حوزه فعالیت تعاونی‌ها در سطح کشور در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی، صنعتی، مسکن، تأمین نیاز مصرف‌کنندگان، تولیدی توزیعی، حمل و نقل، تأمین نیاز تولیدکنندگان، عمرانی، فرش دستباف، معدنی، تأمین نیاز صنفی و سهام عدالت مشغول به کار هستند که به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان گستره فعالیت تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

فعالیت ۱۰۰هزار تعاونی در چرخه تولید

بیشترین اعضا در کدام حوزه تعاون هستند

داده‌های آماری حوزه فعالیت بخش تعاون حاکی است که از مجموع تعداد اعضای تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری اعضاء تعاونی‌های سهام عدالت با ۸۴ درصد بیشترین سهم افراد عضو تعاونی‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین تعاونی‌های تأمین نیاز مصرف‌کنندگان و مسکن و دیگر گرایش‌ها به ترتیب با ۹ و ۲.۶ درصد بیشترین میزان عضویت افراد در گرایش‌های مختلف تعاونی‌ها را به ثبت رسانده‌اند.

در همین ارتباط متوسط تعداد اعضاء برای تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری در کشور ۸۲۵ نفر عنوان شده و این شاخص برای تعاونی‌های با گرایش سهام عدالت بیش از ۱۴۱هزار نفر، برای تعاونی تأمین نیاز مصرف‌کنندگان با بیش از هزار و ۲۰۰نفر و همچنین برای تعاونی‌های با گرایش اعتبار با ۶۴۶ نفر ثبت شده است.

فعالیت ۱۰۰هزار تعاونی در چرخه تولید

بیشترین شاغلان تعاون در حوزه مسکن فعال هستند

جدیدترین گزارش‌های آماری بخش تعاون نشان می‌دهد که بیشترین میزان اشتغال بخش تعاون در حوزه تعاونی‌های فعال مسکن ثبت شده و به عبارتی تعاونی‌های حوزه مسکن در بین تمامی گرایش‌های حوزه تعاون با ۲۶.۲ درصد دارای بالاترین ظرفیت اشتغال‌زایی هستند.

براساس آمارهای تازه این بخش همچنین میزان اشتغال در تعاونی‌های بخش خدمات و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان نیز به ترتیب با ۱۷ و ۱۵.۸ درصد بیشترین میزان اشتغال را در اختیار دارند.

گفتنی است که میانگین اشتغال در گرایش‌های مختلف تعاونی در کشور ۲۰ نفر محاسبه شده است که در این بخش تعاونی‌های اعتبار با ۸۵، تأمین نیاز مصرف‌کنندگان با ۵۳، تعاونی‌های تولیدی توزیعی و مسکن هرکدام با ۳۷ نفر نرخ‌های میانگین اشتغال را بالاتر از متوسط میزان اشتغال در بین تمام تعاونی‌ها ثبت کرده‌اند.

فعالیت ۱۰۰هزار تعاونی در چرخه تولید

اشتغال بیش از یک میلیون و ۳۷۳هزارنفر در تعاونی‌های فعال

داده‌های اشتغال بخش تعاون کشور همچنین حاکی از اشتغال بیش از یک میلیون و ۳۷۳هزار نفری در حوزه تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری دارد که نسبت به سال پیش از آن رشد چندانی را تجربه نکرده است.

همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار در سال ۱۴۰۰ تعداد اعضاء تعاونی‌های فعال کشور بیش از ۵۷ میلیون و ۱۲۸هزار نفر عنوان شده که بیش از ۳۸ میلیون نفر آنها را مردان و حدود ۱۸ میلیون و ۶۰۰هزارنفر دیگر را زنان در اختیار دارند.

فعالیت ۱۰۰هزار تعاونی در چرخه تولید

ظرفیت اشتغال‌زایی بخش تعاون

با توجه به بسترهای ظرفیتی اشاره در قانون اساسی در خصوص سهم بخش تعاون از اقتصاد و توان اثرگذاری این حوزه در تولید و اشتغال کشور، ایجاد زمینه‌های توسعه فعالیت تعاونی‌ها به خصوص در بخش‌های با ظرفیت اشتغال بالا امکان افزایش اشتغال‌زایی و به دنبال آن بسترسازی برای تولید را موجب خواهد شد.

به عقیده کارشناسان و فعال حوزه تعاون، در راستای توسعه فرصت‌های شغلی باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در بخش‌های نیروی انسانی، مدیریت کلان و همچنین منابع طبیعی و تجربیات سنوات گذشته بهره‌مند شد که توجه به توان موجود در بخش تعاون امکان رشد و توسعه و تحقق خلق گسترده فرصت‌های شغلی را فراهم خواهد کرد.

کد خبر: 55158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =