تولید و صادرات نانو جاذب‌هایی برای تصفیه روغن و جداسازی مواد

یکی از شرکت‌های صنعتی نانو جاذب‌های زئولیتی را برای جداسازی انواع مختلف سیالات و گازها و همچنین تصفیه روغن تولید کرده و موفق به صادرات آن نیز شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: میزان تولید نانو جاذب‌های زئولیتی در این شرکت به‌طور متوسط ۱۶۰۰ تن در ماه و میزان فروش آن ۱۸ هزار تن در سال است و این شرکت توانسته به‌واسطه تولید این محصول برای ۶۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند، ضمن آنکه توانسته این محصول را به کشورهای مالزی و ترکیه صادر کند.

زئولیت یک ماده معدنی تشکیل شده از آلومینوسیلیکات‌های بلوری و هیدراته فلزات قلیایی و قلیایی خاکی مانند سدیم، کلسیم، منیزیم، استرانسیم و باریم هستند و از آنجایی که این ماده ساختاری متخلخل داشته و در صنعت به‌عنوان جاذب سطحی مطرح بوده، به‌طور گسترده برای تصفیه آب و به‌عنوان کاتالیزور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زئولیت‌ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند و خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی دارند. زئولیت‌های طبیعی در جایی ایجاد می‌شوند که سنگ‌های آتشفشانی و لایه‌های خاکستر با آب‌های زیرزمینی قلیایی واکنش نشان می‌دهند. بیش از ۲۰۰ نوع از زئولیت‌های مصنوعی با استفاده از روش‌هایی مانند سل-ژل (Sol-Gel) و در اثر تبلور آهسته یک ژل سیلیکا-آلومینا در حضور مواد قلیایی و قالب‌های آلی ایجاد می‌شوند. زئولیت‌های مصنوعی در حالتی یکنواخت و فازی خالص تولید می‌شوند.

زئولیت این شرکت به دو صورت گروه مختلف ۴A و ۳A تولید می‌شود که تفاوت آنها در نوع کاتیون موجود در ساختار داخلی است. چنانچه پتاسیم جایگزین سدیم شود، زئولیت نوع ۳A تولید می‌شود. به‌علت قطر بزرگ یون‌های پتاسیم در ساختار، قطر حفرات در زئولیت ۳A معمولا در حدود ۳ آنگستروم است. این نوع زئولیت سرعت جذب بالایی داشته و در برابر آلودگی مقاوم است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، زئولیت نوع ۳A این شرکت معمولا برای تصفیه روغن، پلیمریزاسیون و جداسازی آب از اتانول به کار می‌رود و زئولیت نوع ۴A برای نرم سازی آب و تمیز کردن گازهای خطرناک استفاده می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده با استفاده از آزمون BET، محصولات این شرکت دارای توزیع یکنواختی از حفرات با اندازه زیرنانومتری است.

کد خبر: 5531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =