آغاز طرح غربالگری تنبلی‌چشم در شهر تهران

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی شهر تهران از آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در شهر تهران خبر داد.

منیره حاتمی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره اجرای هرساله طرح غربالگری تنبلی چشم توسط سازمان بهزیستی گفت: با توجه به اینکه سن طلایی پیشگیری از تنبلی چشم ۳ تا ۶ سال است و به همین جهت این طرح توسط سازمان بهزیستی به منظور پیشگیری از بروز این تنبلی چشم در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تنبلی چشم از جمله بیماری هایی است که باید در همان دوران اولیه جدی گرفته شود، افزود: اگر در این بازه سنی به این مهم بی‌توجهی شود، ممکن است به یک بیماری دائمی در کودکان تبدیل شود.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی شهر تهران گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم در پایگاه‌های ثابت غربال‌گری در مراکز بهداشت، بعضی از مراکز مثبت زندگی، مهدهای‌کودک و پیش دبستانی زیرنظر آموزش و پرورش و موسسات پیشگیری از معلولیت‌ها در مناطق مختلف سطح شهر تهران اجرا می‌شود.

حاتمی عنوان کرد: تنبلی چشم، قابل‌درمان و زمان‌بر است وکودکانی که دچار این بیماری هستند، هر ۳ تا ۶ ماه یکبار، باید غربالگری شوند تا متوجه درمان کامل آن شویم.

وی علائم تنبلی‌چشم را شامل منحرف‌شدن چشم‌ها به طرفین به صورت شدید و تضعیف قدرت تشخیص عمق تصویر اعلام کرد و گفت: این بیماری جنبه وراثتی دارد و کودکانی که به صورت نارس به دنیا می‌آیند و در بدو تولد وزن کمی دارند، بیشتر در معرض تنبلی چشم هستند.

حاتمی در مورد غربالگری چشم کودکان تاکیدکرد: وقتی مهار تنبلی چشم به موقع انجام می شود، درمان زودتر نتیجه می‌دهد و کودکانی که بدون درمان بزرگ می‌شوند، ممکن است در طول زندگی دچار مشکلات بینایی شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان بهزیستی کشور طرح غربالگری تنبلی چشم را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده است و به گفته «علی‌محمد قادری» رئیس این سازمان بهزیستی کشور این طرح سالانه حدود ۲.۸ میلیون نفر را پوشش می‌دهد و غربالگری تنبلی چشم کودکان مناطق محروم ۳ تا ۶ سال که مشکوک به تنبلی چشم، عیوب انکساری و ... هستند با پوشش صددرصدی انجام می‌شود.

کد خبر: 55427

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =