سازمان بهزیستی بسته‌های مشاوره رایگان پیش از ازدواج ارایه می‌کند

مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک خواهدکرد که بتوانند شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند. متاسفانه امروزه به دلیل عدم تفاهم زوجین با یکدیگر شاهد طلاق‌های بسیاری در کشور هستیم که با انجام مشاوره و گفت وگو در حضور زوج درمانگر می‌توان تا حد زیادی از وقوع برخی از اختلافات و سوء تفاهم‌ها جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی اخیرا اعلام ‌کرد که اتخاذ سیاست‌های تشویقی۵۰ درصدی هزینه‌های مشاوره زوجین برای زوجین در پنج سال اول زندگی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد.
بهزاد وحیدنیا در ادامه باتأکید بر اینکه تمامی‌هزینه‌های مربوط به زوجین با ریسک‌بالا را سازمان‌بهزیستی را تقبل می‌کند، گفت: ریسک‌بالا یعنی زوجینی که احتمال اینکه مخاطرات زیادی را در زندگی مشترکشان تجربه‌کنند، بیشتر است مانند مواردی که سابقه اختلال روانی یا اعتیاد در خانواده آنها وجود دارد و یا ازدواج‌های مجدد صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با دانش‌پایه بیشتری باید زندگی‌مشترک را به صورت آگاهانه هدایت کرد.
وحیدنیا عنوان کرد: مراکز مثبت‌زندگی برای این طرح پیش‌بینی شده‌اند و در تمامی شهرستان‌ها فرم‌های ارزیابی را ارائه می‌کنند و اگر نیاز به راهنمایی بیشتری بود می‌توانند به معاونت پیشگیری بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند.
اثربخشی مشاوره‌های پیش از ازدواج
یک دکترای روانشناسی و استاد دانشگاه در پاسخ به میزان اثربخش بودن مشاوره‌های پیش از ازدواج گفت: این مسأله به نیت و انگیزه جوانان در مراجعه به مراکز مشاوره و مشاوران خانواده بستگی کامل دارد. بعضی از جوانان واقعاً برای گرفتن مشاوره مراجعه می‌کنند به نوعی یا اوایل رابطه بین آنها است و یا به تازگی به هم معرفی شده‌اند و علاقه آنها نسبت به هم زیاد نشده است. به عبارتی مراجعه کرده‌اند که نسبت به هم شناخت بیشتری به دست آورند که بر اساس آن تصمیم بگیرند. در این صورت مشاوره قطعاً بسیار کمک‌کننده است.
میترا کلانتری پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: ممکن است دو طرف رابطه پیش از مراجعه نتوانند پرسش‌ها و مسائل ریز را از هم جویا شوند و در عین حال بسیاری از جوانان آگاهی چندانی در اینکه چه بپرسند و نسبت به چه مسائلی حساس باشند ندارند و از آن غافل می‌مانند. به همین جهت مشاور از این جنبه می‌تواند به آنها کمک کند تا در چه زمینه‌هایی با هم صحبت کنند و به چه شیوه‌ای شناخت‌شان نسبت به هم را افزایش دهند و از چه مسیری تحقیق کنند که موفق به مدیریت درست ارتباط‌ شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ بعضاً زوج‌هایی به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند که تصمیم‌شان را از قبل گرفته‌اند و صرف اینکه به هم علاقه دارند و یا عاشق هم هستند و تنها جهت گرفتن تأییدیه و دلخوشی خود و یا خانواده‌های‌شان به مشاوران مراجعه می‌کنند و بیشتر اوقات خودشان می‌دانند چه مشکلاتی ممکن است با هم داشته باشند، اما هیجانات و علایق باعث می‌شود تا نتوانند تصمیم منطقی و عاقلانه بگیرند و با هیجان که وارد رابطه و زندگی می‌شوند. بعد از اینکه این هیجانات پس از مدتی فروکش می‌کند شناخت‌شان از یکدیگر افزایش می‌یابد و به مرور با بروز مشکلات، رابطه آنها نیز پرتنش می‌شود.
کلانتری یادآور شد: بعضی یکدیگر را نمی‌خواهند اما به زور و اجبار خانواده‌ها که می‌خواهند آنها را به ازدواج هم درآورند در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این افراد به مشاوران مراجعه می‌کنند که مشاور به آنها بگوید به درد هم نمی‌خورید. البته به نوعی با مراجعه به مشاوره می‌خواهند هم خانواده‌ها را متقاعد و هم اینکه خود را تسلیم رابطه اجباری نکنند.
وی شور و هیجان، صمیمیت و تعهد را اجزاء سه‌گانه عشق خواند و افزود: آن چیزی که دختر و پسر را در ابتدای رابطه به هم علاقه‌مند و یا مجذوب هم می‌کند همان جزء شور و هیجان است و اگر در ادامه رابطه از دو جزء دیگر عشق غفلت کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که پس از مدتی جزء اول نیز دیگر خاصیتی ندارد و رابطه آنها سرد و بی‌احساس می‌شود، کمااینکه تحقیقات نیز نشان می‌دهد که شور و شهوت می‌تواند پیش‌بینی کند که زوج‌ها به هم می‌رسند اما اینکه ازدواجی پایدار داشته باشند را نمی‌توان از روی این جزء پیش‌بینی کرد.
کد خبر: 55748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =