اجرای موفق طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای جذب بیمه‌شدگان

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار این سازمان قرر گرفته که تاکنون این طرح در جذب بیمه‌شدگان جدید در تأمین اجتماعی موفق عمل کرده است.

مهدی شکوری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب شده به همین منظور اجرای طرح‌هایی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه می‌تواند به عنوان یکی از طرح‌های موفق برای جذب بیمه‌شدگان جدید باشد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی موضوع بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد و بیمه‌های اختیاری مطرح شده که تاکنون براساس آمارها و داده‌ها تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۵۴۰ هزار نفر در قالب این طرح از خدمات این سازمان بهره‌مند شده‌ و همچنان برای افزایش شمار بیمه‌شدگان برنامه‌ریزی‌هایی جدی از سوی سازمان در دست اجرا و اقدام است.

جذب یک میلیون نفر بیمه‌شده در سال ۱۴۰۱

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی معتقد است: در برنامه‌های تحولی سازمان تأمین‌اجتماعی بحث بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یک طرح مهم مطرح شده که مدیرعامل سازمان نیز بر اجرای این طرح و انجام برنامه‌های تحولی در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای تاکید جدی دارند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی و هدفگذاری انجام شده در سال ۱۴۰۱ در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده زمینه بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای برای چهار گروه بیمه‌شدگان مانند زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویان، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری از خدمات تأمین‌اجتماعی فراهم شده است.

شکوری اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی براساس هدفگذاری انجام شده در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده در سال‌ جاری موضوع پوشش بیمه‌ای یک میلیون نفر برای اضافه شدن این گروه‌ها به جمع بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی را برنامه‌ریزی کرده که تاکنون شاهد افزایش کمی‌وکیفی تعداد بیمه‌شدگان با اجرای این طرح بودیم.

به گفته وی، در چارچوب برنامه‌ریزی متناسب با ضریب پوشش بیمه‌ای استان‌ها، جغرافیای اقتصادی کشور، اعمال سهمیه بیمه استان‌ها و ابعاد اقتصادی و جمعیتی، در مجموع سهم استان‌ها در این زمینه نشانه‌گذاری شده تا براساس سهمیه پیش‌بینی شده اهداف جذب بیمه‌شدگان در مناطق مختلف کشور نیز تحقق یابد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در این راستا در هفت ماه اول امسال با اجرای این طرح موفقیت‌های خوبی حاصل شده و براساس استانداردهای پیش‌بینی شده، درصدهای شاخص ارزیابی جامه عمل پوشانده و این قضیه زمینه تحقق پیدا کرده است.

چند برابر شدن تکلیف تأمین اجتماعی با سیاست‌های ابلاغی رهبری

وی خاطرنشان کرد: پوشش بیمه‌ای به عنوان اولین رسالت و مأموریت مهم سازمان تأمین‌اجتماعی براساس ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته و در این ماده قانونی و تکلیفی که به عهده سازمان گذاشته شده به موضوع گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی تأکید شده است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی بیان داشت: با توجه به اینکه مأموریت سازمان تأمین‌اجتماعی، پوشش بیمه‌ای گروه‌ها و انواع بیمه‌های اجتماعی در جامعه است، به همین منظور نباید این رسالت را فراموش کرده و همچنان برای گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای و افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید تلاش کنیم.

شکوری یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این دوره را ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری دانسته و اظهار داشت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی بر استقرار نظام جامع، کارآمد، یکپارچه، شفاف، عدالت‌بنیان و کرامت‌بخش برای همه افراد جامعه تأکید شده است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای این سیاست‌ها تکلیف سازمان تأمین‌اجتماعی چند برابر شده که در پوشش بیمه‌ای باید بیش از گذشته تلاش کرده و قوانین و ضوابط موجود اصلاح و سازوکارهای بیمه‌شدن افراد فاقد بیمه در جامعه را فراهم کنیم.

برخورداری همه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از کفایت مزایا

شکوری درباره اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی جهت پوشش بیمه‌ای چه برنامه‌هایی انجام داده، اظهار داشت: این سازمان در این راستا طرح‌های ابتکاری برای جذب بیمه‌شدگان جدید از میان افراد بدون خدمات بیمه در برنامه‌های خود داشته و همچنین حمایت‌ها و تعهدات کفایت مزایا و خدمات را در برنامه تکلیفی دارد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در بخش تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت مطابق استانداردهای بین‌المللی که در اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی «ایسا» و حتی (ILO) پیش‌بینی و تعریف شده، ما کف استاندارد جهانی را ارائه می‌دهیم.

به گفته وی، براساس اطلاعات موجود همه بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی از جهت کفایت مزایا از این خدمات برخوردار هستند.

ارائه خدمات به ۴۵ میلیون بیمه‌شده در تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی پس از سال‌ها فعالیت مستمری در حوزه بیمه‌ای اکنون ۴۵ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر را تحت پوشش داشته که این آمارها و ارقام در سال‌های گذشته به واسطه خدمات گسترده این سازمان در بخش بیمه‌ای و درمانی روند افزایشی داشته است.

اکنون ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در بخش بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان از خدمات این سازمان برخوردار بوده که همچنان سازمان به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید با اجرای طرح‌های ابتکاری به ویژه برای افراد فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای است.

اگرچه ۷۳ درصد جمعیت کشور از بیمه اجتماعی برخوردار هستند اما هنوز ۲۷ درصد جامعه فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بوده که باید با طرح‌هایی جدید برای جذب این افراد اقدام کرد که در این زمینه سازمان تأمین اجتماعی تلاش‌های زیادی را داشته است.

براساس آمارهای موجود اکنون ۲۰ درصد افراد برخوردار از بیمه اجتماعی تحت پوشش صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای و ۵۳ درصد نیز از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند اما با این وجود تأمین اجتماعی همچنان به دنبال جذب یک میلیون بیمه شده جدید است.

کد خبر: 55750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =