تداوم کاهش رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۱

تازه‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی نسبت به دوره‌های قبلی نزولی بوده و این مسأله نشان‌دهنده روند کاهشی تورم در ماه‌های آینده است

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی در ششمین ماه سال هم ادامه یافت. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی مربوط به گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور ماه سال جاری نشان می دهد با وجود رشد طبیعی نقدینگی، نرخ رشد آن نسبت به دوره های قبل نزولی بوده است. براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال جاری به ۵۵۹۴ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته ۱۵.۸ درصد رشد داشته است. طبق این گزارش، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به رقم ۵۵۹۴ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷.۵ درصد رشد داشته است. حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان و در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ نیز چهارهزار و ۶۷ هزار میلیارد تومان بود.

نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۳۷.۵ درصد و در شهریور ماه ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز ۱۵.۸ درصد رشد داشت؛ این در حالی است که نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به شهریور سال گذشته ۴۰.۵ درصد بوده است که حکایت از کاهش آهنگ رشد نقدینگی دارد. گزیده آمارهای اقتصادی شهریورماه در حالی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌دهد حجم نقدینگی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۵۵۹۴۹.۳ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵.۸ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۷ درصد) به میزان ۱.۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریورماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۵ درصد بوده است.

از سوی دیگر، سهم پول از نقدینگی شهریورماه، ۱۲۷۴۲.۵ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ رشد ۵۶.۱ درصدی و نسبت به اسفند ۱۴۰۰ رشد ۲۹.۲ درصدی را نشان می دهد.

۹۱۸.۲ هزار میلیارد ریال از آمار مربوط به سهم پول از نقدینگی شهریورماه سال جاری مربوط به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است که نسبت به شهریور و اسفند سال قبل به ترتیب ۲۶.۳ درصد و ۶.۲ درصد افزایش یافته است.

شبه پول نیز در شهریورماه ۱۴۰۱ به ۴۳۲۰۶.۸ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به شهریورماه سال قبل ۳۲.۹ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته ۱۲.۳ درصد رشد داشته است. ضریب فزاینده نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال معادل ۱۰۰/۸ است که نسبت به پایان و شهریور ماه سال قبل به ترتیب ۲/۱ و ۳/۳ درصد رشد داشته است. بانک مرکزی در توضیح وضعیت نقدینگی شهریورماه اعلام کرده: حدود ۲.۵ واحد درصد از رشد نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) است و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان شهریورماه امسال نسبت به پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۵ درصد خواهد بود. طبق گزیده آمارهای اقتصادی شهریورماه، رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۱ به ۳۳.۱ درصد رسید. پایه پولی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ معادل ۶۹۰۷.۳ هزار میلیارد ریال است که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۱۴.۴ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۳.۱ درصد) به میزان ۱.۳ واحد درصد افزایش یافته است.

بدهی خارجی ایران ۳۰ درصد کم شد

بدهی خارجی ایران در پایان شهریور امسال، ‌به شش میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۸ درصد کم شده است. گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور یک میلیارد و ۹۰۸ میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز چهارمیلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار است.

از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران، شش میلیارد و ۹۸۹ میلیون یورو است که پنج میلیارد و ۵۷ میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۹۳۲ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه مدت است.

این در حالی است که میزان بدهی خارجی کشور در پایان شهریور ماه سال قبل معادل ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور دو میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز شش میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار اعلام شده است. همچنین رقم بدهی‌های خارجی ایران در پایان سال گذشته، معادل هشت میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است.

بنابراین میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و پایان سال‌ گذشته به‌ترتیب ۳۰.۸ و ۲۵.۶ درصد با کاهش مواجه شده است.

طلب ۳۲۲ هزار میلیاردی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها

طبق آمار پولی و بانکی منتشر شده از سوی بانک مرکزی تا پایان شهریور سال جاری، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها و دولت به‌ترتیب ۱۶۶ هزار میلیارد تومان و ۱۵۶.۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان شهریور ماه به ۷۴۶.۱ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با پایان سال قبل ۱.۹ درصد زیاد شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۵ درصد رشد داشته است. همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۴.۶ درصد رشد نسبت به پایان سال قبل به ۲۲۳.۱ هزار میلیارد تومان و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۱۳.۴ درصد افزایش در مقایسه با پایان سال قبل به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و بانک‌ها در شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳.۶ و ۳۰.۴ درصد رشد داشته است. البته، رقم بدهی دولت، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی در این مدت به ترتیب معادل ۱۵۶.۵ هزار میلیارد تومان و ۶۶.۵ هزار میلیارد تومان بوده که هر یک در مقایسه با پایان سال قبل با رشد ۱۸ و ۴۳.۴ درصدی مواجه شده‌اند. همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۱.۹ درصد کم اما بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی ۸۰.۸ درصد رشد داشته است.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

این گزارش حاکی است، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۲۱.۴ درصد رشد نسبت به پایان شهریور ماه سال قبل همراه بوده و به ۱۶۷۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۱۱.۱ درصد افزایش به ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان رسید. سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۴.۷ درصد افزایش نسبت به پایان شهریور ماه سال قبل به ۵۸۸.۴ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین، بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان شهریور ماه امسال با ۳۰.۴ درصد رشد به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه براین، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان شهریور ماه امسال معادل ۲۴۳.۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۴.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۱۴۳.۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۴.۹ درصد افزایش یافته است. جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۲۲۱۹.۴ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال قبل، دارای ۱۱.۱ درصد رشد بوده و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان شهریور ماه امسال به ۴۳.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. بر اساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان شهریور ماه امسال معادل ۳۹۵.۶ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد یافته است.

کد خبر: 55754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =