توانمندسازی برای نوآوری یا نوآوری برای توانمندسازی   

یک دکترای مهندس خلاقیت در حوزه معلولیت گفت: افراد دارای معلولیت زمانی که به توانمندسازی دست پیدا می‌کنند نه تنها از حرکت و پویایی باز نمی‌مانند بلکه محدودیت‌ها را مدام به فرصت تبدیل می‌کنند.

فتانه امیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص تاثیر توانمندسازی بر معلولان بیان‌کرد: توانمندسازی همان استفاده از روش‌های اثربخش به منظور افزایش کیفیت‌زندگی افراد دارای معلولیت است که در نهایت ثمره این روش‌ها به کاهش وابستگی و افزایش استقلال این افراد می‌انجامد.

امیری افزود: توانمندسازی زمانی محقق می‌شود که با بهره‌گیری از توسعه فراگیرسازی و ایجاد بسترهای لازم، زمینه‌ آشنایی معلولان با ظرفیت‌های‌ خودشان وامکانات موجود درجامعه فراهم شود وهمچنین بستر بهره‌مندی و شکوفایی استعدادها نیز برای این افراد همواره شود.

این دکترای مهندسی خلاقیت با تاکید بر اینکه کیفیت زندگی افراد به اهداف و انتظارات افراد از زندگی بستگی دارد، افزود: فرد دارای معلولیت می‌تواند علیرغم داشتن معلولیت، از یک زندگی سالم با کیفیت خوب برخوردار باشد و عواملی مانند معلولیت، تندرستی و استقلال نیز در عین حال می‌توانند بر تعاملات فرد اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه در توانمندسازی توجه و تمرکز بر قابلیت‌ها و توانایی‌های فرد به جای محدودیت‌های ناشی از معلولیت‌هاست، اضافه‌کرد: کاربرد ایده‌های‌نو و خلاقانه که منجر به خلق ارزش و تولید محصول و خدمت می‌شود نوآوری است.

این دکترای مهندسی خلاقیت در حوزه معلولیت خاطرنشان کرد: سازمان ملل بر توسعه فراگیرسازی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت در سال ۲۰۲۲ تاکید دارد. توصیه این سازمان جهانی بر نوآوری در ایجاد اشتغال، نوآوری در ایجاد برابری و نوآوری درفراگیرسازی است واین مهم نشان از این اصل دارد که فعالیت دولت‌ها، مراکز و فعالان حوزه معلولیت به سمت نوآوری هدایت شود.

امیری ادامه داد: اساس رشد و توسعه جوامع بشری نیازمند نوآوری است. نوآوری می تواند به حل مسئله، کارآفرینی و ایجاد تغییر برای اثربخشی فعالیت‌ها و افزایش کیفیت زندگی کمک شایان توجهی داشته باشد.

مهندسی خلاقیت درحوزه معلولیت با اشاره به اینکه امروزه نوآوری مولفه‌ای کلیدی برای هر نوع سیاستگذاری است، افزود: نوآوری از جنبه‌های مختلف در ارتقا فرایندها و تولید باکیفیت محصولات و خدمات و فضای کسب و کارها تاثیر می گذارد.

وی گفت: نوآوری نیاز به خلاقیت و ریسک پذیری و آگاهی دارد که به فرد جسارت باورداشتن به غیر ممکن ها را می دهد. افراد نوآور از فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کنند، مدام آموزش می‌بینند و اطلاعات خود را افزایش می‌دهند.

امیری با تاکید بر اینکه توانمندسازی باعث نوآوری می شود، اظهار کرد: نوآوری زمانی ایجاد می شود که برای افراد زمینه آزادی‌عمل، یادگیری، مشارکت و گسترش مهارت‌ها فراهم شود.

این مربی حوزه معلولیت تصریح کرد: زمانی توسعه توانمندسازی و گسترش نوآوری تحقق پیدا می‌کند که به افراد فرصت انتخاب داده‌شود و بستر ریسک‌کردن برای انجام کارهای بزرگ و منحصر به فرد نیز ایجاد و هموار شود.

امیری در حوزه معلولیت بیان کرد: مشارکت افراد یک فرصت ارزشمند برای ایجاد تغییر و انجام فعالیت‌های متفاوت است. در سایه توانمندسازی و تقویت نوآوری و خلاقیت، بهبودی و توانمندی تمام ابعاد زندگی افراد را تضمین می کند.

کد خبر: 56013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =