بررسی دلایل عدم یا تاخیر در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

معاون نظارت و بازرسی سیاسی و قضایی سازمان بازرسی اخیرا در جلسه بررسی نحوه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان کل کشور از مهلت یک هفته ای این سازمان به دستگاه های مجری این قانون در خصوص طرح دلایل برای عدم یا تاخیر در اجرای این قانون خبر داد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، احمد اسدیان هدف از این جلسه را دستیابی به راهکاری مشخص برای اجرای این قانون عنوان کرد و گفت:۱۰۹ وظیفه و تکلیف برای وزارتخانه ها و دستگاه ها تعیین شده است که ۱۴ تکلیف عمومی و ۹۵ تکلیف اختصاصی است.
وی تصریح کرد: گاهی در دستگاه‌ها بودجه نیز وجود داشته اما اهتمامی برای انجام قانون نبوده که بالاترین مقام آن دستگاه پاسخگو خواهد بود.
قانون در حال اجراست، اما ناقص
قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت سال ۱۳۹۷ به دستگاه ها ابلاغ شد اما بنا به گفته بسیاری از جامعه مخاطب و بعضا گزارش های سازمان بهزیستی کشور و کمیته نظارت و هماهنگی بر اجرای این قانون بسیاری از مواد این قانون یا اجرایی نشده و یا بعضا به صورت ناقص و غیردقیق به اجرا رسیده است.
مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش معتقد است که قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اجرا می‌شود اما عدم تخصیص بودجه متناسب، اهمال دستگاه‌های اجرایی و همچنین نبود نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و... برخی از موانعی جدی بر سر راه اجرای کامل این قانون هستند.
سهیل معینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص میزان اجرای مواد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت عنوان کرد: نمی‌شود گفت قانون اجرا نمی‌شود این قانون در حال اجراست، در برخی از احکام به طور نسبی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما در خصوص اجرای برخی از احکام وضعیت مطلوبی نداریم.
نیاز قانون به تخصیص بودجه متناسب
وی در خصوص موانع کلی فراروی اجرای این قانون گفت: مجموعه‌ای از قوانین به طور جدی در برابر اجرای قانون وجود دارد یکی قطعا موضوع عدم تخصیص کافی بودجه است. هر سال در زمان تخصیص بودجه قانون شاهد افزایش بودجه هستیم اما ضریب افزیش اصلا متناسب با نیاز بودجه‌ای احکام قانون نیست.
معینی یادآور شد: احکام قانون حمایت از حقوق معلولان کاملا شفاف است و باید بودجه مشخصی برای آن تخصیص شود. ما هر سال بین بودجه تخصیصی و بودجه موردنیاز شکاف خیلی عظیمی داریم و در این چند سال به طور مرتب از دولت درخواست کرده ایم که بودجه ویژه‌ای را تخصیص دهند.
وی بااشاره به عملکرد نظارتی ضعیف مجلس در این زمینه افزود: مجلس باید با بررسی دقیق گزارش عملکرد دستگاه‌ها، نهادی را که نسبت به تکالیف قانونی خود اهمال یا کوتاهی کرده را مورد پیگیری و سوال قرار دهد.
لازمه اجرای قانون، عزم جدی مسئولان
اجرای کامل قانون حمایت از حقوق افراد معلولان همواره به عنوان مطالبه جدی از سوی معلولان مطرح می شود و گاه در مناسبت های ملی و ایام ویژه مسئولان اجرای کامل قانون را در دستور کار قرار می دهد اما پس از گذر ایام دوباره انگار به فراموشی سپرده می‌شود.
رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی نیز در گفت و گو با آتیه آنلاین با انتقاد از تعلیق در اجرای این قانون تصریح کرد: اینکه امروز شاهد انبوهی از مطالبات و خواسته‌ها از سوی معلولان هستیم به خاطر بی‌توجهی به حقوق آنها در طول سالیان طولانی است. حتی پس از تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باز بسیاری از حقوق آنها نادیده و حتی به فراموشی سپرده‌شده است.
کامران عاروان افزود: بیان مکرر مطالبات از سوی معلولان به خاطر عدم اجرای قوانین است و توقع می‌رود که مسئولان نیز شرایط خاص افراد دارای معلولیت را درک کنند و اجرای بندبند قانون حمایت از حقوق معلولان را در دستور کار قرار دهند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، باید دید و به انتظار نشست که آیا پس از اتمام فرصت یک هفته ای سازمان بازرسی کشور به دستگاه های مجری، بستر حل مشکلات پیش‌روی اجرای کامل این قانون در کشور هموار می‌شود یا خیر.
کد خبر: 56048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =