آیا بانک اطلاعات‌معلولان فاقدشغل بستر جذب را هموار می‌کند؟

اشتغال در کشور با موانع و چالش‌های عمده‌ای روبرو است و در این میان به جهت محدودیت‌های خاص جامعه معلولان، ایجاد فضای کسب وکار متناسب آنها به اقدامات ویژه‌ای نیازمند است که بتوان با شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها، افراد دارای معلولیت به شغل و اقتصاد پایدار در زندگی نیز دست پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، بر اساس تبصره‌ یک ماده (۱۵) قانون حمایت از حقوق معلولان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌ها و نهادهای ‌عمومی ‌و انقلابی مکلف هستند سه درصد از مجوزهای استخدامی ‌خود به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند.
منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران در آیین روز جهانی عصای سفید سال جاری با اشاره به اشتغال به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم افراد نابینا گفت: اگر زمینه استیفای این حق فراهم نشود جامعه هدف در تامین معیشت خود و اداره زندگی با مشکلات متعدد و جدی‌تری مواجه می‌شوند.
همچنین، کامران عاروان رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی نیز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به آمار غیررسمی ۴۰ درصدی معلولان بیکار در کشور بیان کرد: علت این حجم از بیکاری در جمعیت معلولان ناشی از نگاه جامعه، بخش دولتی و خصوصی است که بسیاری مواقع فرد معلول توانمند، ایده‌پرداز و خلاق به جهت برخی نگاه‌ها از استخدام در مراکز دولتی و بخش خصوصی محروم می‌ماند.
عاروان تاکیدکرد: اشتغال پایدار و نه کاذب باید در اولویت برنامه‌ریزی قرار گیرد. بسیاری از افراد دارای معلولیت به مشاغل کاذب (دستفروشی) روی می‌آورند، این افراد جز معلولینی هستند که شغل پایدار ندارند و شاید به همین دلیل نمی‌توان به آمار قابل استنادی از اشتغال و بیکاری معلولان دست پیدا کرد.
وی پرداخت مستمری به معلولان و خانواده‌های آنها را بعضا در شکل‌گیری رفتارهای غلط در حوزه اشتغال معلولان موثر دانست و افزود: برخی در مواجهه با فرد معلول او را از تلاش برای مولدبودن، اشتغال‌زایی و حتی کارکردن بازمی‌دارند که با این شرایط جسمانی نیازی به کارکردن نیست و به نوعی فرد معلول و خانواده‌های آنان به دریافت مستمری تشویق می‌شوند.
عاروان تصریح کرد: مگر می‌شود با مستمری اندک امور روزمره زندگی را با تورم و گرانی‌های پیش‌رو مدیریت کرد!؟
سازمان بهزیستی و احصاء افراد دارای معلولیت جویای کار
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور اخیرا از آمادگی سازمان بهزیستی برای احصاء فهرست کاملی از افراد جویای کار و فاقد شغل خبر داد.
محمدحسن صافی با اشاره به اعلام فراخوان شناسایی افراد جویای کار دارای معلولیت در کشور، گفت: افراد دارای معلولیت می‌توانند درخواست اشتغال خود را ارائه بدهند.
وی افزود: سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و تمام ارگان‌هایی که به نوعی از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند موظف هستند طبق قانون حمایت از حقوق معلولان برای جذب این افراد و به کارگیری آن‌ها در مشاغل موردنیاز اهتمام بورزند.
به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، اگرچه فراخوان سازمان بهزیستی‌کشور برای احصاء افراد دارای معلولیت جویای کار اقدامی جدید است اما امید می‌رود که ثمره این اقدام، به ایجاد بانک اطلاعات دقیقی از افراد فاقدشغل تحت پوشش سازمان بهزیستی و همچنین الزام پیش از بیش دستگاه‌ها به جذب افراد دارای معلولیت بیانجامد.
کد خبر: 56092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =