۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 56125

کارگزاری کارآمد پژوهش برای سیاستگذاری شایسته

کامل دلپسند، دکترای جامعه‌شناسی
کارگزاری کارآمد پژوهش برای سیاستگذاری شایسته

یکی از شاخص‌های توسعه در هر جامعه‌ای پژوهش کارآمد و کارگزار در سیاست‌گذاری شایسته است.

هفته پژوهش همواره از آن هفته‌های مناسبتی است که به تناسب موضوع بسیاری از کارگزاران اجرایی مملکت در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و نیز پژوهشگران در باب اهمیت پژوهش، کارکرد و لزوم کاربست پژوهش و پیامدهای اجرای پژوهش قلم ورزی کرده یا نشست برگزار می‌کنند.

واقعیت آشکار خروجی تمامی این نشست‌ها، قلم‌ورزی‌ها و همایش‌ها عموما این بوده است که پژوهش در جای خود نیست، کاربست و اجرا ندارد و به مشکلات و موانع زیرساختی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، ارتباطی، ساختاری-اداری، مدیریتی-اجرایی و فردی-انگیزشی اشاره می‌شود.

علاوه بر این چگونگی روش پژوهش موانع و مسائل پژوهشگران قوانین و مقررات غیراستاندارد مدیریت و سیاستگذاری غیر اصولی و ناکارآمدی نتایج پژوهش و همچنین عدم‌تخصیص بودجه و امکانات کافی در راستای پژوهش از ایرادات تکراری و درست عرصه پژوهش هستند.

پژوهش به عنوان یکی از الزامات اساسی توسعه و ابزاری و با اهمیت در فرایند تصمیم‌سازی و سیاستگذاری، از نمودهای عینی حرکت در مسیر توسعه و تحول همواره جزو دغدغه‌های کلامی کارگزاران اجرایی نظام تصمیم‌سازی بوده است اما سوال این است که چرا علیرغم اذعان تمام کارگزاران نظام مدیریتی؛ اجرایی، قانون‌گذار و ... باز فاصله بسیارعمیق و قابل‌مشاهده در ارائه نتایج پژوهش و کاربست آن در نظام‌های تصمیم‌گیری است.

سازمان‌اداری در ایران به عنوان بزرگترین کارگزاران اجرایی به کارآمدی پژوهش در راستای حل و فصل مسائل بنیادی ذینفعان خود اذعان‌ دارد و با توجه به گستره اثرگذاری؛ ماموریت‌ها و اهداف همواره خود را ملزم به بهره‌مندی از تصمیم‌سازی‌های برآمده از مبانی پژوهشی کارآمد و دانش‌بنیان می‌دانند اما صرفا در کلام نه در عمل.

پژوهش کارآمد در راستای شایسته‌گزینی اقدامات، تصمیمات، سیاستگذاری‌ها برای عملیاتی‌شدن و کاربست پژوهش در سازمان عملیاتی نیازمند باورداشت ذهنی و عملی کارگزاران نظام تصمیم‌گیری و اجراست. بسیار از این کارگزاران به عنوان عاملان اصلی توسعه نظام بورکراتیک و اجرایی کشور در جهت نمایش؛ بر اهمیت پژوهش اذعان‌کرده و اصل ماجرای تصمیم‌گیری‌شان مبتنی بر علایق شخصی، توصیه‌های سازمانی و غیرسازمانی، موقت، گذرا و غیرحرفه‌ای است و اساسا پژوهش و گزارش‌های مدیریتی و پژوهشی در بسیاری مواقع به جهت زمان بر بودن اساسا بعد از اجرا به دست عامل یا کارگزار می‌رسد

بنابراین تا زمانی که در میان کارگزاران سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی؛ دانایی برخاسته به پژوهش، فرایندها، خروجی‌ها، بودجه‌و کاربست آن در باورداشت‌شان ایجاد نشود نمی‌توان به اظهارهای نمایشی اهمیت پژوهش در راستای کاربست اقدام شایسته در میان کارگزاران امید چندانی داشت.

کد خبر: 56125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =