نقش مشارکت مردم در اثربخشی برنامه‌های کنترل محور اجتماعی

آسیب‌های اجتماعی از آن جهت که برآمده از رفتارهای ضداجتماعی فردی یا جمعی هستند که به صورت عمدی یا غیرعمدی و با تبعات اجتماعی، اقتصادی، روانی و محیطی بروز پیدا می‌کنند به همین سبب مقابله و حذف آنها نیازمند همراهی مردم با سیاست‌ها و برنامه‌های اجتماعی دولت دارد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی که روز گذشته( ۲۷ آذرماه) در کرمانشاه برگزار شد، گفت: در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی بیش از هرچیز نیاز است که مردم را پای کار بیاوریم، چرا که بدون همکاری مردم اجرای برنامه‌های اجتماعی امکانپذیر نیست.
آرزو ذکایی‌فر باتاکید بر لزوم توجه به موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: آنچه این میان مغفول مانده بحث "پیشگیری" است که همه جا در خصوص آن بحث می‌شود، اما واقعا این موضوع در سطح جامعه کمرنگ است.
نتیجه‌بخشی امور محوله به مردم
سرپرست موسسه حافظان‌کودکان‌کار (یاسر) بر ضرورت ورود نیروهای مردمی در پیشبرد طرح ساماندهی‌کودکان کار تاکید کرد و گفت: هر کاری که به مردم سپرده شد نتیجه‌ بخش بود و در حال حاضر هر اندازه که ساماندهی کودکان کار با کمک نهادهای مردمی با دستاورد قابل‌دفاعی رو به جلو حرکت کند در مقابل کم‌کاری و اهمال برخی وزارت‌خانه و دستگاه‌ها نمایان‌تر می‌شود.
علی حسینعلی‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تصریح کرد: برخی از مسئولان حاضر مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و از جمله کودکان کار اصرار دارند که به تمام امور اشراف کامل دارند و از سوی دیگر توقع ما این است که پس از سال‌ها کسب تجربه به جایگاه کارشناسی ما اعتماد شود.
وی ادامه داد: اگر طرحی در حوزه کودکان کار اصولی، با روش‌های منطقی، علمی و خداپسندانه اجرایی شود قطعا آن طرح به بار می‌نشیند. متاسفانه تصمیمات منفعلانه رایجی که که بیشتر برآمده از تحمیل نظر شخصی است نه تنها مفید نبوده‌اند بلکه در شرایط کنونی با تداوم آن رویکردها بیم از دست‌دادن دستاوردهای برآمده از تلاش‌های کارشناسانه با پشتوانه نیروهای مردمی نیز بیشتر خواهد شد.
لزوم مشارکت دولت با سمن‌ها
رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: دولت آن چنان باید متعهدانه در ایفای مسئولیت خود عمل کند که مردم از منابع دولتی محروم نمانند ضمن اینکه ظرفیت‌های نهادهای عمومی و مردمی نیز در این زمینه به درستی به کار گرفته شود.
سیدحسن موسوی چلک پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تنها راه برون‌رفت کشور از وضعیت اجتماعی حاضر اجرای کیفی نظام چندلایه است ۴۲ سال صبوری کردیم و نباید اجازه دهیم با تعجیل در اجرای آن، اصل مساله زیر سوال برود.
وی یکی الزامات اجرای بند دوم سیاست‌های ابلاغی را ایجاد پایگاه اطلاعاتی شفاف خواند و افزود: نداشتن پایگاه جامع، فراگیر، قابل اعتماد و به‌روز یکی از خلاء‌های کشور در عرصه سیاست‌گذاری حوزه رفاه و تامین اجتماعی است.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: امنیت پایگاه اطلاعات خیلی مهم است و شکل‌گیری جامع آن می‌تواند به جلب اعتماد مردم کمک کند. اگر این پایگاه اطلاعاتی خوب شکل بگیرد به ایجاد زیرساخت‌های فناوری منسجم و پوشش تمام حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای نیز می‌تواندکمک کند.
دسترسی به داده‌های دقیق
موسوی چلک بیان کرد: در سیاست ابلاغی بر ارایه خدمات حمایتی با هدف رفع فقر و آسیب های اجتماعی تاکید شده است. باید داده‌های اجتماعی دقیق و جامع در دسترس باشد که به پشتوانه سیاستگذاری‌های اجتماعی بر پایه سیاست های کلی در حوزه امور حمایتی بتوان تخصصی و علمی اقدام شود.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: دولت باید وظایف خود را در این حوزه نیز به درستی انجام دهد و در قبال تامین منابع لازم برای دسترسی مردم، فقرا و افرادی که درگیر آسیب‌های اجتماعی شانه خالی نکند.
موسوی‌چلک لازمه ریشه‌کنی فقر را شناسانی دقیق و پراکندگی توزیع این مساله در کشور خواند و تاکیدکرد: طبیعتا لزوم اجرای این بند از سیاست‌های ابلاغی به موازی شناسایی پراکندگی جمعیتی فقر در کشور باید افزایش اتخاذ و تدوین رویکردهای اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی مدنظر قرار گیرد و به تمام سطوح پیشگیری در این حوزه توجه ویژه شود.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: برنامه‌های محله محور در حوزه آسیب‌های اجتماعی در اولویت قرار گیرد و در عین حال تقسیم کار مشخص و شفافی بر مبنای وظایف قانونی سازمان‌ها ملاک‌عمل واقع شود.
وی افزود: کیفیت خدمات مهم است و برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه امور حمایتی صورت می‌گیرد نباید منجر به وابستگی و چسبندگی به نظام حمایت‌ اجتماعی باشد اگرچه که اعتقاد دارم خدمات پایه اجتماعی در حوزه رفع فقر و آسیب‌های اجتماعی حتما باید به صورت دولتی، به پشتوانه منابع و مدیریت دولتی انجام دهیم.
گزارش: مهین داوری
کد خبر: 56349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =