تحقق اهداف برنامه‌های تامین‌اجتماعی در سایه مشارکت مردم

یک دکترای‌کارآفرینی گفت: مشارکت ذینفعان در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رفاهی بخش تفکیک ناپذیر از یک نظام رفاهی و کارآمداست.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، رضا منوچهری‌راد در نشست «بررسی نقش و جایگاه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در تحقق برنامه‌های توسعه حوزه تامین اجتماعی» ‌ یادآور شد: علی‌اکبر تاج مزینانی معتقد است با غیبت ذینفعان‌اصلی یا استفاده‌کنندگان رفاه، نه تنها گفت‌وگوی اجتماعی شکل نمی‌گیرد بلکه حتی سطح مشارکت آنها در پایین‌ترین مرتبه نیز وجود نخواهد داشت، بنابراین در گام اول باید معنای دقیق مشارکت‌های مردمی در حوزه تامین اجتماعی‌مشخص شود و به همین جهت باید از سطح مشارکت مردم در این حوزه تعریف دقیق و روشنی ارایه کرد.

وی با ترسیم هرمی از سطح مشارکت مردمی در حوزه تامین اجتماعی، ادامه داد: مردم باید در تمام سطوح مختلف ارزشیابی، اجرا، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشارکت داشته باشند.

این کارآفرین توسعه در مرور جایگاه مشارکت مردمی در سیاست‌های کلی‌تامین اجتماعی تشریح کرد: ایجاد رفاه‌عمومی، برطرف‌ساختن فقر، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی و آنچه از اهداف رفاه و تامین اجتماعی که در اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱، و ۴۳ قانون‌اساسی آمده است، اقتضا می‌کند که نظامی‌کارآمد و عدالت‌بنیان، مبتنی بر نظام اداری سیستماتیک و به دور از تبعیض های ناروا با بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی طراحی و اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: در سند سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تاکید بر لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و همچنین سطح‌بندی خدمات با بهره‌گیری از مشارکت مردمی است.

منوچهری‌راد اضافه‌کرد: سیاست‌های کلی پوشش بیمه‌ای، مشارکت‌مردمی و مساعدت دولت را لازمه تحقق امور امدادی می‌داند. پشتوانه تحقق سیاست‌های حمایتی با هدف رفع فقر، آسیب اجتماعی و تضمین سطح پایه خدمات نیز نیازمند تامین منابع دولتی، عمومی و مردمی است.

این کارآفرین نقش مشارکت بیمه‌شدگان و کارفرمایان را در برقراری بیمه‌ افراد غیرقابل انکار خواند و افزود: در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی بر ضرورت برقراری بیمه‌های پایه، مازاد و تکمیلی با مشارکت مردم و دولت تاکید شده است.

منوچهری‌راد با اشاره به تاکید سیاست‌های کلی تامین اجتماعی بر «استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری» گفت: در این سند از پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف به عنوان لازمه استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری یاد شده است.

وی بااشاره به تاکید قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بر مشارکت مردمی اظهارکرد: بند (د) ماده( ۶) این قانون نیز بر مشارکت بخش‌های غیردولتی در جهت استواری نظام تامین اجتماعی اشاره دارد.

منوچهری در مرور مفهوم این بند قانونی افزود: این بخش از سیاست‌های کلی تامین اجتماعی بر این مهم تاکید دارد که نظام تامین اجتماعی بر اصل مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی در سطوح سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، و ارزشیابی استوار است.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های ششگانه توسعه کشور همواره در عرصه‌های مختلف بر مشارکت‌مردمی تاکیدشده است اما متاسفانه سهم این مشارکت‌ها بیشتر در تامین منابع مالی دیده شده است.

منوچهری‌راد در خصوص ظرفیت کاربردی الگوی مفهومی سامانه خیر اجتماعی (سخا) بیان کرد: این الگوی تعریفی از سوی دکتر علی‌حیدری عضو و نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بر این مهم استوار است که می‌توانیم با بهره‌گیری از این سامانه از ظرفیت نیکوکاران در حوزه تامین اجتماعی، امور امدادی و حمایتی بهره‌مند شویم.

این دکترای کارآفرینی اضافه‌کرد: این سامانه می‌تواند در قالب بانک‌زمان و تامین‌مالی خرد، به مددجویان خدمت موردنیازشان را ارایه کند. خدمتی که ارایه می‌شود به پول دیجیتال یا ارزش معنوی تبدیل و در حساب کاربری فرد ذخیره می‌شود. فرد در آینده می‌تواند از اعتبار ذخیره‌شده خود در نظام ملی احسان و نیکوکاری بهره‌مند شود.

وی لازمه ایجاد این سامانه را وجود تنظیم‌گر و سکوی خدمات خواند و افزود: در چنین بستری امکان توکنایزکردن خدمات مدنظر خیرین نیز وجود دارد.

منوچهری‌راد توسعه فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه از طریق جلب مشارکت‌های مردمی داوطلبانه را هدف اتخاذ رویکرد بانک‌زمان در طراحی سامانه سخا دانست و گفت: بانک‌زمان ذخیره اعتبار زمانی ازطریق انجام خدماتی‌اخلاقی، خیرخواهانه در حال حاضر است به احتمال زیاد روزگاری هر کسی به آن نیازمند خواهد شد.

وی تاکید کرد: خدمات درمانی و پزشکی، مشاوره‌ای، آموزشی، نذر فرهنگی، خدمات در شرایط بحران، تعاون روستایی از طریق این سامانه قابل‌ارایه است.

کارشناس ارشد مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی اظهارکرد: نظر به اینکه ممکن است برخی از خیران تمایل داشته‌باشند منابع اهدایی آنها برای انجام امور خیرخواهانه در یکی از موارد خاص صرف شود پس از صرف این منابع، گزارشی از اقدامات انجام شده به افراد ارایه می‌شود.

وبنیار «بررسی نقش و جایگاه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در تحقق برنامه‌های توسعه حوزه تامین اجتماعی» ‌ به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

کد خبر: 56363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =