۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 56442

بی‌خانمانی و «یک دقیقه» رنج افزون‌تر

مهین داوری، روزنامه‌نگار
بی‌خانمانی و «یک دقیقه» رنج افزون‌تر

امشب شب یلدا است، شبی که انبوهی از انسان‌های بی‌شمارِ تنها، جایشان در میان خانواده‌ها خالی است. زنان، مردان، پسران و دخترانی که به هر دلیلی رها و دور از خانواده مانده‌اند.

زنان و مردان‌خانه‌به دوش و کارتن‌خواب، کودکان کار و خیابان، حاشیه‌نشینان و کپرنشینان و بسیاری از فقرزدگان کشور امشب مانند تمام دیگر شب‌های سال نه یک دقیقه، بلکه دقایق‌شان بی‌فروغ است. امشب به رسم دیرینه افرادی در تدارک برپایی «جشن یلدا» هستند و در این میان بسیاری از بی‌پناهان و خانه‌به دوشان شاید ندانند که امشب یلداست، چرا که تمام لحظات عمر آنها شمارش معکوس درد و رنج است.سهم آنها از یلدا، یک دقیقه افزون‌ترِ تحمل زجر نداری و محرومیت است.
کم‌رونقی و یا یلدا نداشتن بسیاری از افراد بعضا برآمده از نابسامانی‌ها و ناکارآمدی برخی سیاستگذاری‌های اجتماعی و اقتصادی است که باید در جهت کنترل و مقابله رویکردی اصلاحی در اولویت قرار گیرد.
بنابه اعلام روزهای اخیر سازمان‌ بهزیستی‌ کشور تاکنون مجموع ۱۴ هزار کودک خیابانی شناسایی شده‌اند که نزدیک به ۸۰ درصد آنان کودکان‌ اتباع خارجی هستند. این سازمان هفته گذشته پیشنهاد رد مرزکردن کودکان کار خیابانی اتباع غیرمجاز را مطرح و بلافاصله، «رد مرز» را موضوعی خارج از در دستور کار کمیته‌های کارگروه مسائل اجتماعی دانست و بر اجرای طرح ساماندهی این کودکان در جهت کاهش تبعات این مساله اجتماعی تاکید کرد.
عمر شب چلّه تنها یک دقیقه بیشتر از دیگر شب‌هاست و زنان و کودکان کار و خیابان نیز تنها یکی از بی‌شمار افرادی هستندکه در سایه برخی سیاستگذاری‌های نادرست و مدیریت‌های ناکارآمد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در گرداب فقر، زباله‌گردی، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی و دیگر آسیب‌های اجتماعی متعدد در کشور فروغلتیده‌اند.
اگر چاره‌اندیشی و اقدام در جهت جلوگیری از افزایش روزافزون آسیب‌های اجتماعی در کشور به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل شود می‌توان به پایان عمر بی‌فروغ و طولانی فقرزدگان و بی‌خانمان‌ها در کشور امیدوار شد.
به راستی آیا پایان شب تاریک محرومان فرا می‌رسد؟
کد خبر: 56442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =