زوایای اثربخشی سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

منوچهر گودرزی درباره سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه تأمین اجتماعی گفت: این سیاست‌ها تاثیر بسزایی در شناساندن اهمیت تأمین اجتماعی در جامعه و در بین دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاران داشته است.

وی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: با ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به سران قوا و مجمع تشخیص مصلحت نظام، حساسیت فعالیت‌ها و اقدامات تأمین اجتماعی با جمعیت بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش، بیشتر مشهود و مشخص می‌شود.

گودرزی بیان کرد: به دنبال ابلاغ سیاست‌های مذکور، حساسیت فعالیت سازمان تأمین اجتماعی بیشتر از گذشته مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این سیاست‌ها به استناد قوانینی همچون قانون تأمین اجتماعی و برخی از اصول قانون اساسی مرتبط با این حوزه تدوین و تنظیم شده است.

رعایت تعادل منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای

مدیرکل تأمین اجتماعی استان لرستان تاثیرپذیری و تاثیرگذاری این سیاست‌ها در برنامه‌های تأمین اجتماعی بسیار بالا دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب به موضوعات پیرامون مقوله تأمین اجتماعی به صورت فنی و تخصصی ورود کرده‌اند.

گودرزی افزود: به عنوان نمونه بند سه این سیاست‌ها به جلوگیری از اجرای طرح‌هایی که ایجاد تعهدات مالی برای تأمین اجتماعی دارد تا تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای رعایت شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان با بیان اینکه این مسائل قانونی و تاثیرگذار است، بیان کرد: در بندی دیگر از این سیاست‌های ابلاغی به اصلاح قوانین، مقررات و ساختارها اشاره شده است.

به گفته وی برای اولین بار در مورد تأمین اجتماعی چنین سیاست‌های کلانی با این میزان اثرگذاری و دربرگیری تدوین و ابلاغ شده است.

گودرزی اضافه کرد: ما هم تلاش کردیم در برنامه‌های مختلف از این اصول استفاده کنیم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری جهاد تبیین را در خدمات تأمین اجتماعی ارائه دهیم.

وی افزود: با توجه به پوشش۵۳ درصدی جمعیت کشور توسط سازمان تأمین اجتماعی و براساس سیاست‌های کلان این بخش، اجرای جهاد تبیین را دنبال خواهیم کرد.

کارنامه موفق تأمین اجتماعی در اجرای تعهدات

گودرزی درباره اقدامات تأمین اجتماعی در راستای صیانت از منابع و اموال بیمه‌شدگان سازمان هم گفت: اموال تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بین‌النسلی، عمومی و غیردولتی باید به صورت ویژه صیانت شود زیرا هزینه و درآمد سالانه به عهده خود سازمان است.

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان تاکید کرد: سازمان برای حفظ و صیانت از اموال، دارایی و حقوق ذینفعان و وصول مطالبات از کارفرمایان با ثبات قدم برداشته است.

وی ادامه داد: با وجود برخی مشکلات در راستای وصول مطالبات جهت ارائه تعهدات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، تأمین اجتماعی توانسته این حجم از پرداختی‌ها را در بخش ارائه تعهدات بلندمدت، کوتاه مدت و درمانی انجام دهد.

به گفته گودرزی، همچنین تأمین اجتماعی در مورد وصول مطالبات از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی تاکنون عملکرد مناسبی داشته است.

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان گفت: اجرای تعهدات به افراد تحت پوشش نیز با توجه به ارتقای سطح خدمات تأمین اجتماعی، نشان از تعهد این سازمان به انجام وظایف و تکالیف خود دارد.

وی ادامه داد: فعالیت دوره دوساله گذشته سازمان در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری و افزایش مستمری و حقوق بازنشستگان در قالب متناسب‌سازی نشان از کارنامه موفق تأمین اجتماعی است.

گودرزی با اشاره به اقدامات تأمین اجتماعی درباره حفظ دارایی‌ها و وصول مطالبات، اضافه کرد: سرویس‌ها و خدمات سازمان به افراد تحت پوشش نیز در همین زمینه طراحی شده است.

ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

در بند سه این سیاست‌ها بر پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم تاکید شده است.

همچنین اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در جهت تأمین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت و رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین شده و بین نسلی در بند چهار این سیاست‌ها آمده است.

کد خبر: 56577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =