۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 56661

مسیرهایی که باید برای رفاه طی شود

مرتضی عزتی، دانشیار پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
مسیرهایی که باید برای رفاه طی شود

اگر ۱۵ سال کار اصولی روی رشد اقتصادی انجام می‌دادیم، امروز ما به هیچ‌وجه نگران فقر و تورم نبودیم و طی این مدت می‌توانستیم کشور را به رفاه برسانیم.

دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد راه‌های مختلفی در پیش‌رو دارد و اگر به توصیه‌های اقتصادی عمل و مسیرهایی را طی کند، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

اگر ۱۵ سال کار اصولی روی رشد اقتصادی انجام می‌دادیم، امروز ما به هیچ‌وجه نگران فقر و تورم نبودیم و طی این مدت می‌توانستیم کشور را به رفاه برسانیم. چین و کره توانستند طی ۱۵ سال مردم‌شان را از فقر نجات دهند. هند هم چهار تا پنج سال است این کار را آغاز کرده است. قطعاً ۱۰ سال دیگر مردم هند که در بین کشورهای بزرگ یکی از فقیرترین مردم دنیا بودند، بعد از انجام این اصلاحات چهره فقر را بسیار ضعیف‌تر از امروز خواهند دید. ما ۱۵ سالی که می‌توانستیم رشد کنیم را از دست دادیم، بنابراین باید آن سوی داستان را درست کنیم تا کشور به رشد و پیشرفت برسد.

یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند شرایط مردم را بهبود بخشد آن است که رشد اقتصادی کشور را بالا ببرد. در شرایطی که قیمت ارز ترجیحی طی یک ماه ۱۱ درصد افزایش می‌یابد، تورم ایجاد خواهد شد و باید مراقب این افزایش‌ها باشیم.

در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که نیاز به اصلاح وضع اقتصاد داریم. دولت باید وضعیت رشد اقتصادی را بهبود دهد. وقتی رشد اقتصادی محقق شد، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. با ایجاد رونق و رشد اقتصادی نه کالا برگ نیاز داریم و نه لازم است یارانه بین مردم توزیع شود.

برای حل مشکلات، باید تحریم‌ها رفع و روند سرمایه‌گذاری در کشور تسهیل شود. باید فضای مناسبی در کشور ایجاد و به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اجازه فعالیت داده شود. در چنین شرایطی رونق اقتصادی در کشور رخ خواهد داد. با ایجاد رونق اقتصادی، وضع همه خوب می‌شود.

برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری باید تحریم‌های ظالمانه برداشته شوند. با ایجاد چنین شرایطی، سرمایه زیادی جذب ایران خواهد شد. در حال حاضر سرمایه‌گذار داخلی پولی در اختیار ندارد که وارد حوزه سرمایه‌گذاری شود. با رفع تحریم‌ها، درهای کشور را باز و سرمایه خارجی جذب می‌کنیم، تا کسب‌وکارها فعال شوند. باید سرمایه‌گذار خارجی را به حضور در ایران دعوت کنیم و سپس اجازه بدهیم سرمایه‌گذار داخلی به سرمایه‌گذار خارجی کمک کند و برای ایجاد رشد اقتصادی با سرمایه‌گذار خارجی مشارکت داشته باشد. با اجرای این راهکارها، ضمن حل مشکلات اقتصادی، نیاز به کمک‌های معیشتی به حداقل خواهد رسید.

کد خبر: 56661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =