توانمندسازی زنان با اجرای برنامه‌های مشارکت‌جویانه بهزیستی

مدیر دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: مفهوم توانمندسازی در سال‌های اخیر از حوزه‌ کسب ‌و کار فراتر رفته و به ابعاد اجتماعی نیز وارد شده و به همین جهت سازمان بهزیستی‌کشور نیز توانمندسازی زنان را به صورت ویژه‌ مدنظر قرار داده است.  

آرزو ذکایی‌فر در گفتگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر نقش برجسته فعالیت‌های توانمندسازانه زنان در سلامت اقتصاد و اجتماع ملت‌ها بیان کرد: امروزه توانمندسازی زنان به عنوان موضوعی خاص در سراسر جهان در حال گسترش است و سازمان بهزیستی نیز با اعتقاد و باور به نقش محوری زنان در خانواده و جامعه و همچنین ارتقای سلامت جامعه و توسعه پایدار، برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.
این مقام‌مسئول اعلام کرد: ایده تدوین برنامه «مشارکت اجتماعی زنان» با رویکرد مشارکت اجتماعی در جهت ارتقای توانمندی‌های زنان در زمینه شیوه‌های جذب همیاری اجتماعی و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دو سال قبل در معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور کلید خورد.
مدیر دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این برنامه در سال جاری نیز برای دومین سال متوالی در راستای ارتقاء توانمندی‌ها و مشارکت زنان در گروه‌های سنی ۱۸ تا ۵۰ سال در سطح تمام استان‌های کشور و محلات با تاکید بر اولویت مناطق کمتر برخوردار و حاشیه‌ای اجرا شد.
ذکایی‌فر افزود: برنامه مدنظر علاوه بر ارتقاء توانمندی همیاری‌جمعی، باعث شناخت دقیق و منطبق بر واقعیات درباره مسائل و مشکلات گروه و محله، بستر یادگیری و تمرین مهارت‌های حل مساله و چگونگی به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در شبکه ارتباطی را هموار می‌کند.
وی در ادامه موسسات غیرانتفاعی و مراکز غیردولتی را یکی از ظرفیت‌های ارزشمند این سازمان دانست و گفت: همچنین امسال برنامه‌ مشارکتی دیگری نیز با همکاری ۸۰۰ جمعیت همیار سلامت اجتماعی و مراکز مثبت زندگی با مشارکت ۶۰۰ تسهیلگر اجتماعی اجرا شد.
ذکایی‌فر با اشاره به اجرای این برنامه در سطح تمام استان‌های کشور با اولویت محلات کمتر برخوردار و حاشیه‌ای گفت: خوشبختانه با تامین بخشی از اعتبار اجرای این برنامه، ۵۰۰ محله تحت‌پوشش این طرح قرار گرفت؛ به طوری‌که با تشکیل بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ گروه زنان در محلات، ۶۱۶ پروژه سلامت اجتماعی با ابعاد پیشرفت محلات و توانمندسازی فردی و اجتماعی‌ اجرا شد.
وی یکی از کارکردها و وظایف این دسته از برنامه‌ها را جذب مشارکت و دخالت زنان در تمام مراحل حل مساله خواند و افزود: پس از شکل‌گیری گروه‌ها با کمک و راهبری تسهیلگران محلی آموزش‌دیده مسائل و مشکلاتی که در گروه و محله‌ آنها وجود دارد در جلسات آموزشی مختلف مورد بحث، بررسی و اولویت‌بندی قرار می‌گیرند و پس از آن نیازها، مسائل و اولویت‌ها استخراج می‌شود.
ذکایی‌فر گفت: در همین راستا گروه موظف به طراحی و تدوین پروژه‌ای برای کمک به رفع مساله در گروه یا محله خود است، یکی دیگر از وظایف اعضاء گروه حمایت‌طلبی از بخش‌های دولتی، غیردولتی و خیرین در کنار منابع اعتباری سازمانی طرح است.
مدیر دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: اهمیت و اثرگذاری طرح‌های از جنس مشارکت و پیوندهای مردمی- اجتماعی، به ضریب نفوذ آنها در گروه و جامعه هدف آنها وابسته است و امیدواریم بتوان سال آینده با توجه و تمرکز افزون‌تر سیاستگذاران و برنامه‌ریزان در بخش‌های پیشگیری و همچنین تامین منابع اعتبار موردنیاز، شاهد ضریب نفوذ بالای اجرای این طرح‌های مشارکتی با رویکرد توانمندسازانه در کشور باشیم.
کد خبر: 56702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =