۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 56787

گرامیداشت روز جهانی خط بریل

گسترش دروازه‌های دانش با جادوی ۶ نقطه 

فتانه امیری، دکترای مهندسی خلاقیت و نماینده ایران درمجمع جهانی آموزش افراد کم بینا و نابینا
گسترش دروازه‌های دانش با جادوی ۶ نقطه 

ماه ژانویه مصادف با دویست و چهاردهمین سالگرد تولد لوییس بریل در کوپوری فرانسه در سال ۱۸۰۹ است. سازمان ملل متحد برای قدردانی از زندگی و میراث او چهارم ژانویه را به عنوان روز جهانی بریل اعلام کرده است.  

فرانسیس جنتل، رییس مجمع جهانی آموزش افراد دارای نقص بینایی پیامی را به مناسبت این روز جهانی امسال نیز همانند سال های گذشته منتشر کرد. جنتل در این پیام به این نکته اشاره کرده که اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که تحقق کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، متکی بر سیستم‌های فراگیر خواندن و نوشتن است و به همین جهت، مجمع جهانی آموزش افراد کم بینا و نابینا (ICEVI ) چالش‌های جهانی در تحقق یافتن حق آموزش برای کودکان دارای اختلال بینایی در بسیاری از مناطق جهان را به رسمیت می‌شناسد.
در پیام رئیس مجمع جهانی آموزش افراد دارای نقص بینایی با اشاره به داده‌های آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی ( IAPB ۲۰۲۰ ) بیش از ۱.۱ میلیارد نفر در جهان دچار اختلالات بینایی هستند که از این تعداد حدود ۴۳ میلیون نفر نابینا و ۲۹۵ میلیون نفر نیز اختلال بینایی متوسط تا خیلی شدید دارند. این اطلاعات بیانگر آن است که ۸۰ تا ۸۵ درصد از افراد مبتلا به اختلال بینایی در جهان در جوامع روستایی و دورافتاده زندگی می‌کنند.
او توسعه و بهبود سطح تحصیل کودکان را به عومال متعددی وابسته می‌داند و در بخشی از پیام تاکید می‌کند که ما در این عرصه به معلمانی نیاز داریم که کنجکاوی، اعتماد به نفس، انگیزه و عشق به یادگیری را در دانش آموزان خود برانگیزانند. ما به معلمان آگاه به بریل و الهام بخش نیاز داریم که مهارت‌های سوادآموزی موثری را برای کودکان و جوانان فراهم کنند تا در زمینه‌های تحصیلی و حرفه‌ای مورد علاقه خود از جمله علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات، موسیقی و زبان‌های خارجی موفق باشند.
بیانیه هیات سوادآموزی بریل در مجمع جهانی آموزش افراد کم بینا و نابینا و همچنین اتحادیه جهانی نابینایان بر سواد بریل به عنوان کلید آموزش، استقلال و مشارکت کامل برای افراد نابینا تاکید دارد. از خط بریل به عنوان یک وسیله ارتباطی مهم و ضروری در آموزش، آزادی بیان و عقیده، دسترسی به اطلاعات و شمول اجتماعی برای کسانی که از آن استفاده می کنند، یاد می شود.
مجمع جهانی بر آموزش و تولیدات خط بریل توسط افراد شایسته که دانش، مهارت و تجربه مرتبط را دارند، برای ارتقای سطح سواد و تحصیلات افراد دارای اختلال بینایی تاکید می‌کند.
مرور بخشی از نوشته هلن کلر اولین فرد نابینا- ناشنوایِ فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه در خصوص خط بریل اهمیت و نقش چشمگیر این اختراع بزرگ را در ارتقاء سوادآموزی برای کودکان دارای اختلال بینایی را بسیار تاثیرگذارتر بیان می‌کند: «از طریق جادوی شش نقطه دروازه‌های دانش گسترده شده است و نابینایان هر کشوری می‌توانند با حس فیزیکی وارد دنیای افسون شوند. ما هرگز به اندازه زمانی که کتابی محبوب در دست داریم و نقاط بریل را با انگشتان‌مان لمس می‌کنیم، آزاد نیستیم.»
کد خبر: 56787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =