تحقق سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها

سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به عنوان یک سند بالادستی و ابلاغی از سوی رهبر انقلاب این روزها در مسیر تحقق قرار گرفته است و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی اکنون استفاده از همه ظرفیت‌ها برای محقق شدن این سیاست‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی با تاکید بر ساماندهی محورهای کلان این حوزه، مسیری مشخص برای اجرای تعهدات و اقدامات این سازمان تعیین کرده است. رهبر انقلاب در ۹ بند این سیاست‌ها، به موضوعات مهمی همچون استقرار نظام تأمین اجتماعی، پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی، تأمین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای، لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و الزام به تهیه پیوست تأمین اجتماعی برای طرح‌ها و برنامه‌های کلان کشور اشاره کردند.

بنابراین برای تحقق این سیاست‌ها و اجرای تمام بندهای آن، لایحه‌ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است. براساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج – ۱» الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت ۶ ماه ارائه کند.

اکنون مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی با استناد به این سیاست‌ها، در راستای تسریع در تدوین برنامه‌های جامع این سیاست‌ها تاکید دارند.

عملیاتی کردن سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی در اولویت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در نشست با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی گفته بود که برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی باید سریعا برای بررسی مجلس شورای اسلامی در دولت و وزارت رفاه تدوین شود.

سیدصولت مرتضوی با اشاره به اینکه اولویت ما باید عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی باشد، افزود: در این سیاست‌ها، استقرار نظام تأمین‌اجتماعی به ‌صورت جامع، کارآمد، فراگیر و چندلایه و ایجاد سازوکار تخصصی و فرابخشی به ‌منظور حفظ انتظام و انسجام امور مربوط، لایه‌بندی و سطح‌بندی خدمات آمده است.

استقرار نظام تأمین اجتماعی یکپارچه برای پوشش بیمه‌ای

سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری بر استقرار نظام تأمین اجتماعی به صورت جامع، یکپارچه، شفاف، کارآمد، فراگیر و چندلایه تاکید جدی داشته است تا از این طریق بسیاری از افرادی که فاقد هرگونه بیمه از خدمات سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

همچنین ایجاد سازوکار تخصصی و فرابخشی به منظور حفظ انتظام و انسجام امور مربوط، لایه‌بندی و سطح‌بندی خدمات، ایجاد وحدت رویه، اِعمال نظارت راهبردی در تکوین و فعالیت سازمان‌ها و صندوق‌ها و نهادهای فعال در قلمروهای امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و شکل‌دهی پایگاه اطلاعات، با رعایت ملاحظات امنیتی مربوط به نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی کشور از دیگر موارد مورد تاکید در این سیاست‌ها بوده است.

لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات با رویکرد فعال دولت بر اساس وسع و استحقاق برای ارائه بهتر خدمات در این سیاست‌ها دیده شده است تا سازمان‌های بیمه‌ای برای پوشش افراد فاقد بیمه تلاش بیشتری داشته باشند.

ابلاغ سیاست‌های کلی بهترین اتفاق در حوزه تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز ۱۵ دی ماه در نشست مشترک با وزیر کار گفته بود: ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، یک نقطه عطف تاریخی و از بهترین اتفاقات حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی است.

میرهاشم موسوی افزود: بعد از چهل و اندی سال از استقرار نظام اسلامی و در گام دوم انقلاب، این سیاست‌ها با در نظر داشتن دستاوردهای سالیان گذشته و مشکلات و کاستی‌های این حوزه و با شناسایی دقیق ریشه‌های اصلی مسائل، تدوین و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه‌ای به همین منظور تشکیل شده و مسئولیت پیگیری دائمی این سیاست‌ها را برعهده خواهد داشت، گفت: استفاده از تمامی داشته‌ها و ظرفیت‌های کشور و تجربیات انباشته مدیران و کارشناسان حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی برای اجرایی شدن دقیق سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، مورد تاکید این سازمان است.

تأمین عدالت و یکسان‌سازی مقررات بیمه‌ای

سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی همچنین بر پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم تاکید دارد.

اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در جهت تأمین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت و رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین شده و بین نسلی از دیگر تاکیدات در این سیاست‌ها است.

تدوین سیاست‌های تأمین اجتماعی به استناد قانون

مدیرکل تأمین‌اجتماعی لرستان نیز درباره سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین می‌گوید: تدوین و تنظیم این سیاست‌ها به استناد قوانین تأمین اجتماعی و برخی از اصول قانون اساسی مرتبط با این حوزه است.

منوچهر گودرزی اضافه می‌کند: با ابلاغ این سیاست‌ها، حساسیت فعالیت تأمین اجتماعی بیشتر از گذشته مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها قرار گرفته است.

وی این سیاست‌ها را در شناساندن اهمیت تأمین اجتماعی در جامعه و در بین دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاران موثر دانسته و می‌گوید: ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به سران قوا و مجمع تشخیص مصلحت نظام، حساسیت فعالیت‌ها و اقدامات تأمین اجتماعی با جمعیت بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش را بیشتر مشخص کرد.

اثرگذاری و دربرگیری سیاست‌های کلی

گودرزی ادامه می‌دهد: تاثیرپذیری و تاثیرگذاری این سیاست‌ها در برنامه‌های تأمین اجتماعی بسیار بالاست و معتقدیم رهبر معظم انقلاب به موضوعات پیرامون مقوله تأمین اجتماعی به صورت فنی و تخصصی ورود کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: در بند سه این سیاست‌ها به جلوگیری از اجرای طرح‌هایی که ایجاد تعهدات مالی برای تأمین اجتماعی دارد برای رعایت تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای تاکید شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان می‌گوید: در بندی دیگر از این سیاست‌های ابلاغی همچنین به اصلاح قوانین، مقررات و ساختارها اشاره شده است.

به گفته وی، برای اولین بار در مورد رفاه و تأمین اجتماعی چنین سیاست‌های کلانی با این میزان اثرگذاری و دربرگیری تدوین و ابلاغ شده است.

گودرزی اضافه می‌کند: تلاش ما استفاده از این سیاست‌ها در برنامه‌های مختلف است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری جهاد تبیین را در خدمات تأمین اجتماعی ارائه دهیم. با توجه به پوشش۵۳ درصدی جمعیت کشور توسط تأمین اجتماعی و براساس سیاست‌های کلان این بخش، اجرای جهاد تبیین را دنبال خواهیم کرد.

کد خبر: 56871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =