نقش سمن‌های حوزه معلولیت در توسعه‌اجتماعی چشمگیر است

 رئیس انجمن خیریه نوید رستاک گفت: امروزه نقش تشکل‌های مردم نهاد معلولان در پیشبرد برنامه‌های توسعه اجتماعی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و تلاش انجمن سی‌پی (بیماران فلج مغزی) با۲۰۰ عضو پیوسته و حدود ۵۰۰ عضو وابسته نیز از آغاز تاسیس تاکنون در راستای ایفای نقش مشارکتی و اثرگذار خود در تدوین خط‌مشی‌های ملی موثر بر زندگی افراد دارای معلولیت همچنان ادامه دارد.  

محمدرضا مقیسه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به قدمت اندک ظهور تشکل‌های مردم‌نهاد معلولین در کشور، افزود: اگرچه مدت طولانی از پیدایش سمن‌های حوزه معلولیت نمی‌گذرد اما تاثیر فعالیت‌های این سازمان‌ها در بخش‌های گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در مناطق مختلف کشور قابل‌ملاحظه است.
او در ادامه گفت: انجمن مردم نهاد نوید رستاک، تلاش می‌کند امکاناتی فراهم آورد تا افراد مبتلا به سی پی به صورت همصدا خواسته ها و نیازهایشان را مطرح کند و همچنین با هماهنگی و مشاوره میان سازمان‌های غیردولتی معلولین این نقش را پررنگ‌تر می‌سازد.
رئیس انجمن خیریه نوید رستاک اجرای طرح‌های توانبخشی را یکی از ماموریت‌های مهم این انجمن خواند و افزود: خوشبختانه انجمن سی پی نقش موثری در اجرای طرح‌های توانمندسازی افراد مبتلا به فلج مغزی و همچنین اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر خانواده درسطح کشور ایفا کرده که به رضایتمندی بیشتر توانخواهان و جلب مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌ها انجامیده است.
مقیسه ادامه داد: تشکیل بانک اطلاعاتی از جامعه هدف یکی از ملزومات خیریه مردم نهاد نوید رستاک است. این بانک، شامل مشخصات اعضاء انجمن، اطلاعات علمی مناسب، مکان‌های مناسب‌سازی شده و نشده در سطح جامعه، الگوهای استاندارد مناسب سازی، مراکز توانبخشی، مراکز آموزشی و سایر نیازمندی‌هاست.
مقیسه گفت: انجمن می‌تواند در جهت نیل به اهداف خود در مورد مناسب‌سازی محیط شهری ضمن رایزنی و هماهنگی با نمایندگان مجلس و هیات دولت در تدوین طرح‌ها و لوایح قانونی جدید برای تسهیل امور، نظارت براجرای دقیق قوانین موجود و آئین‌نامه‌های مرتبط و انعکاس نواقص فنی در بعضی از قوانین موجود و راهکارهای لازم را به مسئولان جهت اصلاح ارائه کند.
او با اشاره به همکاری این انجمن با بهزیستی و ارتباط‌گیری آن با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی، افزود: بدون تردید، هر فرد مبتلا به سی پی، به تنهائی امکان پیگیری حقوق خود را جهت رفع موانع موجود در سطح جامعه از طریق مراکز دولتی و خصوصی ندارد.
مقیسه اضافه کرد: افراد در صورت مطالبه فردی حقوق خود، اغلب پس از مدتی خسته و از ادامه فعالیت و پیگیری منصرف می‌شوند بنابراین انجمن ما پیگیری این امور را به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهد. هرچند در این‌باره موفقیت شایان توجهی حاصل نشده؛ اما پیگیری این امور اسباب دلگرمی مددجویان است.
کد خبر: 57621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =