تن‌لرزه مردم خوی هنوز ادامه دارد

بیش از ۱۷ روز از وقوع زلزله‌ ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی می‌گذرد. زلزله‌ای که به منازل و زیرساخت‌های شهر خوی و روستاهای اطراف آن خسارات سنگینی وارد کرد. اگرچه مسئولان از نخستین لحظات پس از وقوع زلزله، در شامگاه شنبه هشتم بهمن‌ماه از اعزام نیروها و امدادرسانی‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف خبر دادند اما به مرور انتقادها از نحوه و سرعت امدادرسانی و همچنین کمبود موادغذایی و اقلام ضروری از جمله وسایل گرمایشی و چادر بالا گرفته است.  

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، همان ایام و درست یک روز پس از وقوع زلزله، ایسنا اعلام کرد که با تجمع و ازدحام زلزله‌زدگان برای دریافت اقلام کمکی در محوطه انبار هلال احمر شهر خوی، میان مردم و امدادگران درگیری پیش آمده و پلیس برای متفرق‌کردن افراد از آبپاش استفاده کرده است.
به مرور نیز فیلم‌هایی منتشر شد که زلزله‌زدگان از کمبود وسایل گرمایشی و حتی نایابی و یا چندبرابر شدن قیمت یک بسته نان به صراحت مورد انتقاد قرار می‌دادند. در حالی که بیش از یک هزار مصدوم ناشی از زلزله دسترسی به دارو برای آنها ضروری‌تر شده‌ بود اما در برخی گزارش‌های تصویری منتشره در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد از تعطیلی اغلب داروخانه گله می‌کردند.
در حالی که ۱۴ بهمن ماه، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی‌ در جمع خبرنگاران از اسکان موقت ۹٨ هزار نفر از شهروندان خوی که سرپناه آنان در زلزله آسیب‌دیده خبر داده و گفته بود با فعالیت گروه‌های جهادی، خیرین و موکب‌داران در منطقه روزانه ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم‌ توزیع می‌شود، اما علی محبوبی، خبرنگار بومی شهر خوی یک روز قبل از رسانه‌ای شدن این خبر استاندار، در روایت مشاهدات میدانی خود به روزنامه شرق، از وضعیت بحرانی اقلام اولیه و ضروری زلزله‌زدگان گفت که حتی یک بسته نان در فروشگاه‌های خوی در صورت پیداشدن به قیمت صد هزار تومان فروخته می‌شود.
با وجود اینکه بسیاری از رسانه‌ها و مشاهده‌های میدانی از کمبود وسایل گرمایشی و پتو خبر می‌دهند اما مدیرکل دبیرخانه‌ پدافند غیرعامل سازمان بهزیستی کشور معتقد است اینکه گفته می‌شود بعضی از زلزله‌زدگان زیر چادر بدون وسایل گرمایشی هستند «خبر دروغ است و شاید به جهت برودت زیاد هوا، هیتر برقی که در دسترس آنها قرار دارد گرمای کافی نداشته باشد اما نبود هیچ وسیله گرمایشی در برخی چادرهای زلزله‌زدگان کذب است.»
هیچ زلزله‌زده بی‌سرپناهی وجود ندارد

محمدرضا کاظم‌زاده در گفتگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به تداوم کمک‌های مردمی و خیران به زلزله‌زدگان خوی می‌گوید: تاکنون ۶۵ میلیارد ریال کمک غیرنقدی و ۱۵ میلیارد ریال کمک نقدی از سوی خیران دریافت شده است. در حال حاضر نیز در مسیر رفتن به مناطق زلزله‌زده برای توزیع ۲۲۲ هیتر برقی اهدایی یک خیّر در بین مددجویان هستیم.

کاظم‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره کمبود چادر در مناطق زلزله‌زده تاکید می‌کند: هیچ زلزله‌زده‌ای، بدون چادر و بی‌سرپناه نمانده‌ است بلکه تمام آنها در مساجد و اماکنی اسکان داده شده‌اند و در عین حال، شماری از زلزله‌زدگان نیز از روزهای اول پس از وقوع زلزله، در منازل اقوام و خویشان خود در شهرهای اطراف ساکن شده‌اند. مددجویانی که منازل آنها صددرصد تخریب شده همه اسکان داده شده‌اند.

مدیرکل دبیرخانه‌ پدافند غیرعامل بهزیستی کشور با اشاره به بسیج ادارات کل بهزیستی سراسر کشور و خیّران برای تامین موادغذایی می‌گوید: اگرچه موادغذایی و اقلام اساسی زندگی آنها تامین شده و جای نگرانی نیست اما همچنان به کمک‌های مردمی در این زمینه نیاز داریم.

او در پاسخ به پرسشی درباره نحوه و فرایند ساخت و بازسازی منازل زلزله‌زدگان بیان می‌کند: در گام نخست پس از تکمیل فرایند ارزیابی بنیاد مسکن، اگر تایید شود که باید منازل به صورت کامل تخریب شوند با بهره‌گیری از تسهیلات بنیاد و سازمان بهزیستی، عملیات ساخت کلید می‌خورد.

کاظم‌زاده اضافه می‌کند: در برخی از مناطق ارزیابی‌ و تاییدها صورت گرفته و در حال‌حاضر خودروهای سنگین و بولدزر وزارت مسکن و شهرسازی مشغول فعالیت هستند تا پس از پاکسازی و جمع‌آوری مصالح و نخاله‌ها، عملیات احداث آغاز شود.

او در پایان با تاکید بر لزوم تداوم جذب‌ کمک‌های مردمی می‌گوید: همچنان در زمینه تهیه اقلام اساسی و موادغذایی و همچنین‌ کمک هزینه تعمیر و احداث منازل به کمک‌های خیران نیازمند هستیم. قطعا مشارکت آنها در عملیات امدادرسانی‌ها می‌تواند نقش موثری در به سامان‌شدن سریع‌تر زندگی زلزله‌زدگان داشته‌ باشد.

حال که بنابه گفته مسئولان امر واحدهای مسکونی ۷۰ روستای شهر خوی از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند و به سه هزار و ۵۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده است و همچنین گزارش‌ها از اسکان موقت بسیاری از زلزله‌زدگان در مساجد، دانشگاه‌ها و کمپ‌های هلال احمر خبر می‌دهد، این پرسش‌ها در ذهن ایجاد می‌شود که آیا نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط عزمی بر اصلاح رویه‌های کند و فرسایشی مدیریت بحران‌ دارند و اینکه اصلا قرار است چه نوع رویکرد مدیریتی و اجرایی برای تداوم امدادرسانی به زلزله‌زدگان در دوران اسکان موقت اتخاذ کنند که علاوه بر تسکین رنج و دردشان در دوران زندگی گروهی و کمپی، زلزله‌زدگان را به بازسازی مجدد منازل‌شان در کمترین زمان ممکن نویدبخش باشند؟

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 57819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =