بازدهی ۱۴ درصد نماد «شستا» در بورس تهران

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند صعودی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۸.۶ درصد افزایش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۵۲۴ هزارو ۷۹۵ واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۶۵۶ هزارو ۵۹۳ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش سرعت روند افزایشی در حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۱۴۵.۴۳۲ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به ۲۹۴.۷۴۱ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع پنج روز معاملاتی هفته گذشته ۶۸۶ میلیارد تومان به بورس وارد شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از ۱۴ درصد بود، که با توجه به بازدهی ۸.۶ درصدی شاخص کل، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته خیلی بیشتر از بازدهی شاخص کل بورس بوده است. از سویی در جریان معاملات هفته‌ای‌گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۱۲۶ میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش از ۴۸۶ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، افزایش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱۴ درصد
تاپیکو ۱۲ درصد
تاصیکو ۱۱ درصد
سیتا ۷ درصد
تیپیکو ۴ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

پتروشیمی فناوران (شفن) سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، کشتیرانی جموری اسلامی (حکشتی)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، سیمان سپاهان (سپاها)، مس شهید باهنر (فباهنر)، سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، دوده‌ صنعتی‌ پارس‌ (شدوص)، کربن ایران (شکربن).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شفن ۲۲ درصد
وپترو ۱۸ درصد
حکشتی ۱۶ درصد
شغدیر ۱۵ درصد
سپاها ۱۵ درصد
فباهنر ۱۵ درصد
سفارس ۱۴ درصد
شستا ۱۴ درصد
شدوص ۱۳ درصد
شکربن ۱۲ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، روند حاکم بر بورس نمی‌تواند نزولی باشد، بنابراین به طور حتم عقب‌ماندگی ایجاد شده در رشد شاخص بورس جبران خواهد شد و شاهد رشد و بازدهی بازار سهام همسو با سایر بازارها باشیم. این درحالیست که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سهام، وجود انواع ریسک‌های قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی است که در زمینه‌های مختلف بر بازار حاکم شده است.

در چند روز گذشته وجود ابهام و صحبت‌های مختلف مطرح شده در مورد صنعت خودرو و عدم عرضه آن در بورس کالا باعث ایجاد تلاطم شدید در بازار سهام و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار شد. در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی، برخی افراد که از روحیه ریسک‌پذیری پایینی برخوردارند از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در این بازار دیگر در بورس نمی‌مانند و اقدام به خروج سرمایه‌های خود از این بازار سرمایه می‌کنند.

همچنین در این میان دیگر افرادی که از ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری برخوردارند، بازده بالاتری را از این بازار نسبت به ریسک ایجاد شده طلب می‌کنند که همین موضوع باعث افت شاخص بورس و کاهش حجم معاملات در این بازار می‌شود.

این درحالیست که نمی‌توان زمان مشخصی را برای جبران رشد شاخص بورس نسبت به سایر بازارها مشخص کرد، از سویی با توجه به رشد و تورمی که در اکثر بازارهای سرمایه‌گذاری صورت گرفته است باید گفت که اکنون سطوح قیمتی در بیشتر سهم‌های حاضر در بازار مناسب است، بنابراین اگر سهامداری در بازار وجود داشته باشد که بتواند در زمان ایجاد نوسان معاملات بازار محتاط‌تر عمل کند می‌توان در انتظار روزهای خوش در بازار بود. همچنین اصول و آموزه‌های علم اقتصاد نشان می‌دهد که عدم تعادل در بین بازار سرمایه و سایر بازارها نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.

کد خبر: 58046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =