۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 69994
تخصیص ۱۵۵ میلیون دلار ارز به پوشاک

آمارهای منتشر شده بانک مرکزی گویای آن است که از ابتدای فروردین تا اول اردیبهشت ماه سال جاری معادل ۱۵۵ میلیون دلار ارز نیمایی به واردات «منسوجات و پوشاک» اختصاص یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در شرایط تحریمی و در موقعیتی که چالش‌های تامین ارز مورد نیاز کشور همواره در بحث‌های اقتصادی پیش کشیده می‌شود، آمارهای بانک مرکزی گویای آن است که در اولین ماه سال جاری واردات پوشاک یکی از مواردی است که ارز قابل توجهی بابت آن از کشور خارج شده است.

در این میان نکته قابل توجه آنکه بطور مرسوم بخش قابل توجهی از مردم خرید پوشاک خود را پیش از عید نوروز یعنی قبل از فروردین ماه انجام می‌دهند و این ماه را شاید بتوان به نوعی زمان کسادی بازار پوشاک دانست. البته معمولا واحدهای تجاری و واردکنندگان پوشاک در ابتدای فصل نسبت به تامین نیازهای خود و اجناسی که در فصل بهار قصد فروش آن را دارند اقدام می‌کنند.

بنا بر اعلام علی طرزعلی، معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران «از ابتدای سال تا یکم اردیبهشت ماه ۳ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، ‌خدمات، ‌تجهیزات صنعتی و سایر موارد تامین ارز از سوی بانک مرکزی انجام شده است.»

با توجه به این ارقام می‌توان گفت در اولین ماه سال جاری ۵.۱۶ درصد از ارز مصرفی کشور صرف واردات پوشاک و منسوجات شده و به این بخش ارز نیمایی تعلق گرفته است.

جولان پوشاک قاچاق در بازار

اما نکته دیگر آنکه طی سال‌های گذشته به واسطه محدودیت‌های ایجاد شده در واردات پوشاک، شرایط به سمتی رفته که برخی آمارها و اظهار نظرهای کاسالیان گذشته گویای آن است که واردات قاچاق در بازار پوشاک سهمی بیش از ۷۰ درصد دارند.

این در حالیست که در سال‌های قبل مجید نامی، نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بر این نکته تاکید دارد که «بزرگی بازار پوشاک ایران ۹ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار آن در داخل تولید می‌شود و بقیه قاچاق است.»

مهر ماه سال گذشته نیز مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در یک نشست خبری چنین عنوان کرده بود که «شاهد سونامی واردات پوشاک قاچاق هستیم. این در حالی است که واردات این حجم از قاچاق تاکنون سابقه نداشته است و هر ساله یک سری کشورهای جدید وارد بازار ایران می‌شود و لذا این مسائل توانمندی بازار ایران را از بین می‌برد.»

وی همچنین گفته بود: «در گذشته از کشور ترکیه واردات قاچاق داشتیم بعد این واردات از کشور بنگلادش اتفاق افتاد که به صورت تناژی و با قیمت بسیار پایین پوشاک قاچاق این کشور وارد کشورمان می‌شد ضمن اینکه نحوه نگهداری این کالاها در شرایط نامناسبی بود و بعضاً مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و سلامتی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کرد. اکنون نیز سونامی واردات پوشاک قاچاق از چین به کشور ما شروع شده و همچنین پاکستان نیز به کشور ما واردات پوشاک قاچاق دارد و گفته می‌شود این کشور به شدت روی بازار ایران برنامه‌ریزی می‌کند لذا همه اینها باعث می‌شود بدنه تولید دچار چالش‌هایی شود که هر روز نوع و جنس این چالش‌ها تغییر می‌کند.»

در سال ۱۳۹۷، دولت در راستای اصلاحات ارزی و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، ‌واردات ۱۳۳۹ قلم کالا، از جمله پوشاک را ممنوع کرد و پس از آن با ممنوعیت واردات رسمی پوشاک، امکان دریافت عوارض گمرکی در این بخش نیز از بین رفته و به عبارت دیگر دولت بابت وارداتی که اکنون در این حوزه صورت می‌گیرد هیچ درآمدی ندارد.

کد خبر: 69994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =