مسیر اشتغال از مهارت‌آموزی می گذرد

علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسالت و برنامه این سازمان را شناسایی استعدادهای مهارتی دانست، گفت: این شناسایی با هدف معرفی به بازار کار و حضور در مسابقات جهانی و مسابقات ملی مهارت است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، شهریور در نشست خبری پیرامون برگزاری بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت بیان کرد: کیفیت مسابقات به نحوی است که جوانان بتوانند با مهارت‌آموزان سایر کشورها رقابت کنند.

او با بیان اینکه به لحاظ کیفی و کمی سطح مسابقات ملی مهارت در فارس همتراز با مسابقات جهانی مهارت است، عنوان کرد: نوع استفاده از ابزار، مواد مصرفی، کارشناسان و داوران در تراز جهانی است و مدال‌آوران به اردوهای ملی دعوت و سپس به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار از وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای است، بیان کرد: علاوه بر آموزش از طریق سنجش و مهارت در ۱۰ماهه گذشته یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر سنجش مهارت انجام شده است که ۸ هزار نفر معادل ۶ درصد از فارس بوده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی، و سنجش مهارت این سازمان بیان کرد: ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم پول‌پاشی و مدرک‌گرایی منجر به ایجاد شغل نمی شود و مسیر اشتغال از مهارت‌آموزی می‌گذرد.

شهریور گفت: این مسابقات برای آشنایی خانواده‌ها و افراد جوان برگزار می شود و برای اولین بار مسابقات ملی نوجوانان در این راستا برگزار شد تا مسیر شغلی خود را از نوجوانی انتخاب کنند.

او افزود: ایجاد نشاط در جامعه مهارت‌آموزی هدف دیگری است که دنبال می‌شود، چنانچه در ۱۷ ماه گذشته ۱۱۰ رویداد مسابقاتی با حضور ۳۰ هزار نفر در بخش آزاد در یک رشته، مسابقات ملی مهارت و مسابقات جهانی برگزار می‌شود.

شهریور با بیان اینکه مسابقه ملی مهارت در ۳۶ رشته برگزار شد و ۲۵ رشته آن در استان های فارس، تهران، البرز، گلستان، مرکز تربیت مربی تهران و اذربایجان‌شرقی به طور همزمان برگزار می‌شود، گفت: ۱۱ رشته نیز در مرحله دوم برگزار می شود و سعی شده است به لحاظ سنی افرادی را انتخاب کنیم که اموزشهای مهارتی دریافت و در مسابقات جهانی حاضر شوند.

شهریوز اضافه کرد: از ۱۱ رشته اعزامی به مسابقات جهانی؛ ۷ رشته مدال کسب کردند و برای اولین بار مدال طلا در رشته جواهر سازی به یک خانم ایرانی رسید.

او با اشاره به اینکه افرادی که مدال کسب می‌کنند به عنوان نخبه مهارتی برای انها برنامه داریم، بیان کرد: از جمله اینکه بدون کنکور می توانند در رشته خود تحصیل کنند و همچنین به عنوان داور در برگزاری مسابقات از آنها استفاده می شود و مدال اوران به عنوان سفیر مهارت معرفی می شوند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای با برنامه ۵ ساله ای که دارد به دنبال استقرار صلاحیت حرفه‌ای است که چارچوب آن تصویب شد و در ۸ سطح افراد می‌توانند این صلاحیت را کسب کنند.

به گفته وی مراکز جوار و بین کارگاهی در دستور کار است و سه میلیون صنف در کشور داریم و بنا داریم دربازه زمانی ۵ ساله ۶۰۵ هزار صنف مجوز آموزش در محیط واقعی کار دریافت کنند و واحدهای پذیرنده مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی نخواهند بود و نیاز به پرداخت حقوق نیست.

شهریور افزود: بورسیه مهارتی نیز برای بنگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم که می‌توانند افراد را به ویژه نیازمندان معرفی و از آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده و مهارت کسب کنند.

رهام کیائی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز با بیان اینکه بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت در ۴ رشته به میزبانی فارس از هفتم به مدت ۳ روز درحال برگزاری است، عنوان کرد: این مسابقات در رشته های رباتیک، فناوری مد، نقاشی و دکوراسیون و پیرایش مردانه با حضور ۷۳ نفر از ۲۸ نخبگان کشور برگزار شد.

کیائی بیان کرد: در گذشته مسابقات به صورت متمرکز بود ودرحال حاضر این مسابقات در استان هایی که مستعد هستند و شرایط میزبانی را دارند درحال برگزاری است.

او با اشاره به اینکه تیم های حاضر علاوه بر ۷۳ شرکت کننده ۲۱ داور وناظر این مسابقات را مدیریت می کنند، گفت: برنامه ریزی وسیستم نظارتی و امتیاز دهی توسط ستاد سازمان فنی و حرفه‌ای بوده است.

کیائی با بیان اینکه فارس ۴ کارگاه در نرم بین المللی تجهیز شد و تمامی تجهیزات با حمایت بخش های خصوصی بوده است، ادامه داد: نمایشگاهی از طریق آموزشگاه ازاد بخش خصوصی تشکیل شدو در این راستا همچنین معرفی دوره های اموزشی داشتند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به اینکه تمامی کارگاه های آموزشی آنلاین و توسط دوربین مدارس بسته ضبط می شود، گفت: پروژه مسابقه در انتهای هر روز بررسی و امتیاز دهی می شود و در روز اخر امتیازات جمع اوری و نفرات برتر معرفی می شود

کیائی افزود: در مجموع افراد با بیش از ۱۵۰ نفر در مدت یک هفته از نقاط مختلف کشور حضور یافتند و برنامه فرهنگی، تفریحی و... برای آنها در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 58584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =