پیری جمعیت تهدیدی برای بیمه‌های اجتماعی

حمیدرضا نائب خسروشاهی، رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: در حال حاضر پیری جمعیت به عنوان یکی از تهدیدات جدی برای کشور و بیمه‌های اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود که باید برای جلوگیری از مشکلات و چالش‌های جدی در حوزه بیمه چاره‌ و راهکارهای اساسی برای این موضوع اندیشید.

نائب خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: اکنون پنجره جمعیتی به عنوان یک فرصت بسیار مناسب در جامعه باز است و به طور یقین در سال‌های آینده با بستن شدن آن، ایران به سمت سالمندی حرکت خواهد کرد، بنابراین باید برای جلوگیری از پیری جمعیت برنامه‌ریزی جدی داشت.

او با اشاره به افزایش تعهدات صندوق‌های بیمه‌ای با سالمندی جمعیت اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌ها در سال‌های آینده این پنجره جمعیتی بسته خواهد شد و این مساله تحت عنوان تهدیدی جدی‌ برای صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی خواهد بود.

خسروشاهی ادامه داد: با توجه به اینکه تعهدات صندوق‌های بازنشستگی در قالب منابع محدود در شرایط سالمندی جمعیت افزایش می‌یابد، باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای توسعه پایداری صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی، در راستای ایجاد تعویق در نقطه سر به سری و تقویت منابع پایدار سازمان برنامه‌های اجرایی و عملیاتی داشت.

به گفته این کارشناس بیمه‌های اجتماعی، اکنون با توجه به شرایط پنجره جمعیتی جوان حاکم در کشور و عدم ورود به محدوده سالمندی، باید ضمن جذب افراد جوان در صندوق‌های بیمه‌ای، بتوان منابع پایداری برای سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی ایجاد کرد.

منابع پایدار برای بیمه‌شدگان جدید ایجاد شود

رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: با توجه به اینکه جذب بیمه‌شدگان جوان تعهداتی برای تأمین اجتماعی به دنبال دارد و به ازای جذب هر بیمه شده در ۲ دهه آینده، نیاز به انجام تعهداتی برای این افراد است بنابراین روند افزایش جمعیت در کشور، جایگزینی این بیمه‌شدگان با مشکلات مواجه خواهد شد.

به گفته او، البته با توجه به اینکه طبق ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، بسط و توسعه خدمات این سازمان برای آحاد مردم و از اقشار مختلف مدنظر است، می‌توان برنامه‌ریزی درستی برای ارائه خدمات و اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان داشت.

خسروشاهی ادامه داد: باید با ایجاد سازوکارها و راهکارهای عملیاتی، اقشار بدون بیمه را با روش‌های مختلف، انواع قراردادها و نرخ‌های متفاوت و انجام اصلاحات پارامتریک در نظام بیمه‌پردازی، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی مانند تأمین اجتماعی قرار داد.

او اضافه کرد: البته پایداری منابع سازمانی و از بین بردن تهدید احتمالی برای بیمه‌شدگان در سال‌های آینده نیز به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود.

چشم‌انداز مناسب سازمان با حفظ پایداری منابع تأمین‌اجتماعی

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: پرونده‌های مستمری و تعهدات در قبال مستمری‌بگیران زمانی مختومه خواهد شد، به مرور زمان، پرونده‌های ورودی سازمان یعنی تعداد بیمه‌شدگان جدید از خروجی مستمری‌ها پیشی می‌گیرد.

او در ادامه افزود: با این اقدامات زمان مختومه شدن پرونده‌های مستمری هم خواهد رسید، اما اکنون مستمری‌ها بسیار بیشتر از ورودی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای است.

خسروشاهی اضافه کرد: بنابراین با حفظ پایداری منابع تأمین‌اجتماعی، در سال‌های آینده چشم‌انداز مناسبی برای سازمان به ویژه بیمه‌شدگان جدید در پیش خواهیم داشت.

توسعه پوشش بیمه‌ای برای توقف کاهش ضریب پشتیبانی

رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی یکی از اقدامات تاثیرگذار در مساله مذکور است و اینکه خانه‌داری و تربیت فرزندان به عنوان یک شغل محسوب شده و بازنشستگی برای آنان تعریف می‌شود، تا حدودی به پایداری منابع سازمان کمک خواهد کرد.

او اضافه کرد: توسعه انواع بیمه‌ها مانند بیمه دانشجویی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری شغل‌های مختلف ضمن توسعه پوشش بیمه‌ای در توقف کاهش ضریب پشتیبانی موثر است.

خسروشاهی ادامه داد: در حال حاضر با جذب بیمه‌شدگان جدید، ضریب پشتیبانی سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای همچون تأمین‌اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

او بیان کرد: اما با توجه به تعهدات ناشی از این افزایش در آینده، باید تلاش برای توقف کاهش ضریب پشتیبانی با گسترش پوشش بیمه‌ای به صورت جدی برنامه‌ریزی شود.

انجام محاسبات بیمه‌ای برای رسیدن به اهداف سازمانی

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: با توجه به روند پیری جمعیت کشور در آینده، این سوال مطرح است که آیا امکان حفظ ضریب پشتیبانی وجود دارد یا صرفاً تعهداتی برای نسل آینده ایجاد خواهد شد.

او با بیان اینکه این مساله باید مورد بررسی جدی قرار گیرد، افزود: انجام محاسبات بیمه‌ای باید در راستای رسیدن به اهداف سازمانی اجرایی شود.

خسروشاهی بیان کرد: البته باید برنامه‌ریزی در این زمینه به گونه‌ای باشد که با ایجاد تعهدات، نسل‌های بعدی مشکلات ناشی از تصمیمات امروز را نداشته باشند و در راستای اجرای درست تعهدات برنامه‌ریزی دقیق و درستی از سوی سازمان انجام شود.

کد خبر: 58817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =