قوانین و سیاست‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به صورت جدی پیگیری می‌شوند

اگر بخش‌های مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی با ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب، فعالیت‌های ویژه‌ای را برای خود تعریف کردند، حوزه امور زنان و خانواده در رویکردهای خود با سندهای بالادستی بیشتری در ارتباط است.  به گفته شکیبا محبی‌تبار، مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی سیاست‌های کلی خانواده و تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول دولت مردمی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قوانینی هستند که او و همکارانش با تمرکز بر آن‌ها سعی در اجرای آن در بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور دارند. محبی‌تبار در مصاحبه با آتیه‌نو به تلاش‌های صورت گرفته و برنامه‌های اجرا شده برای ایجاد تحول و ارائه خدمات در سازمان تأمین‌اجتماعی با توجعه به اسناد بالادستی فوق‌الذکر پرداخت. گفت‌وگوی صمیمانه با مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی را در ادامه می‌خوانید.

حوزه امور زنان و خانواده سازمان تأمین‌اجتماعی بر اساس کدام اسناد بالادستی مأموریت‌های خود را تعریف کرده است؟

سیاست‌های کلی خانواده و تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول دولت مردمی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مهم‌ترین اسناد بالادستی مورد نظر هستند و با تمرکز بر آن‌ها برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه زنان و خانواده در سازمان تأمین‌اجتماعی دنبال می‌شود.

طبق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، چه تکالیف و برنامه‌های مرتبطی در دستورکار حوزه مشاوره و زنان سازمان قرار گرفت؟

در گام اول، قرارگاه جمعیت در سازمان تأمین‌اجتماعی با حضور معاونان، مدیرعامل و برخی مدیران ستادی سازمان تشکیل شد و به‌دنبال آن کمیته‌های تخصصی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور کارشناسان متخصص ستاد مرکزی شکل گرفت. در گام دوم، تشکیل کمیته‌های تخصصی بیمه‌ای و درمانی در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان‌ها و معرفی گزینه‌های منتخب مشاور امور زنان در تمام استان‌ها محقق شد. خوشبختانه کارگروه پژوهشی زنان با رویکرد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با همکاری مؤسسه عالی پژوهش سازمان نیز شکل گرفت.

پیشنهاد تشکیل اداره جوانی جمعیت به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از معاونت درمان و ارائه طرح تشکیلاتی مربوط به آن معاونت مطرح شده است. همچنین انجام محاسبات بودجه‌های پیشنهادی لازم سال 1402 برای اجرای وظایف قانون جوانی جمعیت برای مادران تحت‌پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی و ارسال آن به سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی جمعیت جهت گنجاندن در مصوبه‌های ستاد ملی جمعیت نیز در دست پیگیری است.

در راستای اجرای مواد قانون حمایت از زنان و خانواده، چه برنامه‌ها و طرح‌هایی تدوین و اجرایی شد؟

در راستای اجرای ماده (28) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، پوسترها و کتابچه‌های الکترونیکی با موضوع جوانی جمعیت تولید شد.

ماده (50) قانون جوانی جمعیت بر ترویج زایمان طبیعی تأکید دارد، بنابراین برنامه عملیاتی و استراتژیکی مطابق با بندهای هفتگانه این ماده تدوین شده است. همچنین در راستای اجرای ماده (41) مشاوره‌های ناباروری به‌صورت میدانی با تأکید بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی در جریان است.

بر اساس ماده (20) قانون، برنامه‌هایی برای تقدیر از مادران شاغل و زنانی که به‌تازگی به جرگه متأهلان پیوسته‌اند، در حال اجراست. شرکت در جلسات کارگروه تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده (21) قانون جوانی جمعیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیری آن در ستاد ملی جمعیت نیز تداوم دارد.

از سوی حوزه امور زنان و مشاوره به‌منظور اجرای سیاستهای خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، چه برنامه‌هایی کلید خورد؟

هم‌زمان که دستور اداری کارگروه‌های تخصصی کشوری در حوزه امور زنان و خانواده به‌منظور تبیین شرح وظایف آن‌ها صادر شد، اولین نشست کشوری کمیته تخصصی امور زنان، خانواده و جوانی جمعیت با حضور قائم‌مقام مدیرعامل و سایر نمایندگان مدعو در حوزه ستادی با محوریت موضوع "پویش الگوی سوم زن مسلمان" نیز برگزار شد. برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های مشاوره‌ای مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی به‌منظور خدمات مشاوره و روانشناسی به زنان همکار در راستای حمایت و تحکیم خانواده ایجاد شده است.

در راستای ترویج رشته‌های ورزشی زنان شاغل و بازنشسته سازمان تأمین‌اجتماعی نیز نماینده‌ای برای تربیت‌بدنی زنان حوزه امور زنان و خانواده تعیین شد تا با حضور در المپیاد ورزشی همکاران و کارگران بازنشسته، در بخش زنان از منتخبان و برندگان تقدیر کند.

پیرو ابلاغ سند سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، چه برنامه‌ها و طرح‌هایی در دستورکار حوزه مشاوره و زنان سازمان قرار گرفت؟

در آغاز راه، طرح پژوهشی اولیه پیگیری اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با اولویت‌بخشی به بند «8» این سند درخصوص ارائه خدمات لازم به‌منظور تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری تدوین شد. همچنین پس از آن، علاوه بر برگزاری وبینارهای تخصصی بررسی جنبه‌های اقتصادی جمعیت با تمرکز بر آینده‌نگاری صندوق‌های بازنشستگی تأمین‌اجتماعی و با همکاری مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی، پیگیری درخواست‌های بیمه‌شدگان در حوزه معوق‌ماندن تکالیف قانونی در برابر آن‌ها از سوی حوزه زنان و خانواده پیگیری شد.

در راستای تمرکز بر سند تحول دولت مردمی، چه برنامه‌هایی اجرا شد؟

بررسی و امکان‌سنجی طرح بازآرایی تشکیلات حوزه زنان و خانواده سازمان و بازدید میدانی از مراکز درمانی در معیت معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده از عمده‌ترین برنامه‌ها در این حوزه است. برنامه‌های مشترکی نیز با حوزه معاونت فرهنگی به‌منظور تشکیل جلسات کمیته عفاف و حجاب سازمان و سیاست‌گذاری و نظارت میدانی بر اجرای مصوبات در سطح شعب و مراکز درمانی در دستور کار قرار دارد.

مأموریت‌های کارگروه زنان، خانواده و جمعیت تحت‌نظر حوزه مشاوره و امور زنان و خانواده سازمان را تشریح کنید. تاکنون این کارگروه چه برنامه و طرح‌هایی را اجرا کرده است؟

این بخش پژوهش‌ها، وبینارها و تألیف‌هایی در حوزه مسائل زنان را دنبال می‌کند. در حال حاضر انجام پژوهش‌هایی در خصوص ارزیابی فرایند و تأثیر طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار تحت‌پوشش‌های نهادهای حمایتی و چالش‌های فرزندآوری زنان شاغل در سازمان تأمین‌اجتماعی در دست اقدام است. بررسی عدالت جنسیتی در اسناد بالادستی در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی، بایسته‌های تحکیم خانواده مبتنی بر آینده‌پژوهی خانواده در ایران، ارزیابی سیاست‌های تشویقی حوزه فرزندآوری و ازدواج و نقش سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه و همچنین بررسی عوامل مؤثر بر تجرد قطعی کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز از دیگر مطالعات پژوهشی در دست انجام این کارگروه است.

آیا این کارگروه عناوین دیگری برای پژوهش‌های آتی تعریف‌ کرده است؟

راهکارهای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ایران در راستای سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، بررسی باورها و انگاره‌های زنان خانه‌دار در جامعه نسبت به تأمین‌اجتماعی (در سطح کشور به تفکیک مناطق جغرافیایی و سن)، فراتحلیل مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با مسائل زنان و تأمین‌اجتماعی (مطالعات داخلی)، مطالعه و بررسی نوع خدمات مشاوره در راستای بهبود کیفیت زندگی کارمندان سازمان تأمین‌اجتماعی در عرصه‌های فردی، خانوادگی و شغلی و ادراک معانی خودشکوفایی در بین کارکنان زن سازمان تأمین‌اجتماعی از جمله عناوین پژوهشی پیش‌بینی‌شده برای سال آینده است.

در زمینه تألیف‌ کتاب و برگزاری وبینار و نشست چه اقداماتی انجام شد؟

کتاب‌هایی چون مجموعه قوانین و مقررات تأمین‌اجتماعی زنان، حق زنان برای برخورداری از تأمین‌اجتماعی و حمایت اجتماعی و تحلیل حقوقی برخورداری زنان از مزایای بیمه‌های اجتماعی، در دست تألیف است. این کارگروه در برگزاری وبینارها و نشست‌های بررسی‌ تخصصی سالخوردگی جمعیت و افزایش هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی، اقتصاد جمعیت ناظر بر آینده صندوق‌های تأمین‌اجتماعی و پیامدهای اقتصادی سالخوردگی جمعیت با مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی مشارکت داشته است.

حوزه زنان و خانواده علاوه بر هماهنگی در برگزاری جشن «نیلوفران آفتاب هشتم» ویژه زنان شاغل، نشست مجمع ملی اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه جمعیت، دورههای آموزشی حضوری و غیرحضوری (وبیناری و ویدئوکنفرانسی) را با محوریت تبیین قانون جوانی جمعیت برای تمام مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی برگزار کرده است.

کد خبر: 58893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =