اقتصاد مرز از پایه‌های اقتصادی استان است

اصغر رشنودی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یکی از مهمترین مسائل در پایه های اقتصادی استان را موضوع اقتصاد مرز دانست و گفت: در این راستا حوزه بازارچه‌های مرزی، پایانه ها و تعاونی‌های مرزنشین را فعال کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، رشنودی در سومین نشست برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت و اشتغال پایدار مرزنشینان تاکید کرد: استان خوزستان با توجه به شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی دارای فرصت ها و ظرفیت های زیادی در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی است که متاسفانه از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

او اضافه کرد: حل مشکلات اقتصادی خوزستان و تحقق شعار سال نیازمند توجه ویژه و جدی به پایه های اقتصادی خوزستان از جمله اقتصاد دریا، اقتصاد مرز، اقتصاد صنایع استراتژیک، اقتصاد شهری، اقتصادی روستا، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد موقعیت استراتژیک استان، اقتصاد انرژی، اقتصاد شهرک های صنعتی، اقتصاد درآمد ملی و درآمد استانی، اقتصاد منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند از میان پایه‌های اقتصادی نقش اقتصاد مرز بخصوص برای مردم مرزنشین بسیار حیاتی و مهم است.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که انجام شد در استان خوزستان ۱۳ پایه اقتصادی احصاء و شناسایی شد که هر کدام از آنها دارای اهمیت فراوانی است.

رشنودی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی به عنوان اولویت اصلی استان خوزستان است، گفت: مهمترین مسئله در پایه های اقتصادی استان، موضوع اقتصاد مرز است. این مسئله با وجود ظرفیت بالا متاسفانه در استان، همچنان مغفول مانده است که در این راستا می بایست حوزه بازارچه‌های مرزی، پایانه ها و تعاونی‌های مرزنشین را فعال کرد.

رشنودی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات استان با همکاری نخبگان و صاحب نظران، اطلس اقتصادی استان تهیه و ترسیم شده است، افزود: اقتصاد مرز از مهم‌ترین اصل‌های این اطلس است. ۱۳ سازمان و نهاد متولی بحث تقویت کسب و کار و معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار هستند که وظایف هر دستگاه در سرفصل ها مشخص شده است.

او ادامه داد: بحث توسعه تجارت کالایی در مناطق مرزی یکی از سیاست اجرایی در حوزه کسب و کار و معیشت و همچنین اشتغال پایدار مرزنشینان است که در این راستا بسیاری از سازمان ها به عنوان تسهیل کننده ملزم به ورود هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه متاسفانه سهم خوزستان از بازار کشورهای همسایه به شدت پایین است، بیان کرد: در ایران در حوزه اقتصادی با حدود ۲۰ کشور مراودات تجاری داریم که ۸۰ درصد از تجارت کشور ما تنها با هفت کشور است که در این میان کشور چین ۲۷ درصد، کشور عراق ۲۱ درصد، امارات ۱۳ درصد، ترکیه ۷ درصد و پاکستان، هند و افغانستان نیز هر کدام بین ۳ تا درصد ۴ بیشترین میزان مراودات تجاری با ایران را دارا هستند.

رشنودی ادامه داد: در بین کشورهای عربی تنها با شش کشور فعالیت تجاری داریم که ۳۷ درصد از میزان فعالیت تجاری را شامل می شود که در این بین عراق ۲۱ درصد، امارات ۱۳ درصد، عمان یک و دو دهم درصد، قطر و کویت نیز هرکدام نیم درصد و بحرین نیز دو دهم درصد است.

او همچنین یکی از مولفه‌های توسعه اقتصادی را تراکم و تجمع دانست و افزود: خوزستان دارای تجمع ۱۶ میلیون نفری با یک تراکم سه ساعته جمعیتی در حوزه استان است که متاسفانه این ظرفیت تاکنون مغفول مانده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد مرز را بتوانیم تقویت کنیم قطعاً سهم تجارت استان خوزستان افزایش پیدا می‌کند، اضافه کرد: در طول سال گذشته صادرات استان های دیگر به کشور عراق افزایش پیدا کرده اما متاسفانه صادرات استان خوزستان به این کشور ۴۱ درصد کاهش پیدا کرده است؛ ۵۰ درصد از شرکت هایی که در مناطق آزاد فعالیت می کنند تجاری هستند از این رو با توجه به شرایط خاص کشور و استان ضروری است به سمت تشکیل بازارچه‌های مرزی برویم که امکان ایجاد تجارت تهاتری در این بازارچه‌ها فراهم است.

او گفت: در بحث توسعه تجارت کالایی به عنوان یکی از راهبردها و سیاست‌های اجرایی، دستگاه ها می توانند در قالب یک مشارکت جمعی کار را به سرانجام برسانند؛ توسعه تجارت خدمات مرزی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به عنوان یک ظرفیت بالا به آن نگاه کرد و از آن به درستی استفاده کرد.

رشنودی اضافه کرد علاوه بر اینکه در استان خوزستان طراحی توسعه صنعتی از ابتدا مشکل داشته است ولی مشکل اصلی دیگر عدم انسجام بین بخشی و بین دستگاهی است که باعث می‌شود نتوان از فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و از سوی دیگر برای فعال شدن اقتصاد مرز تنها نقش دستگاه ها کافی نیست بلکه نیاز به ورود جدی مردم در این خصوص است.

او گفت: این مسئله نیاز به اتخاذ تدابیری دارد که مردم برای حضور در این اقتصاد تشویق شوند در این راه آموزش و توانمندسازی مردم نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا انشالله با تلاش، انسجام و همگرایی بیشتر بتوانیم از ظرفیت های بی بدیل استان در راه کاهش محرومیت استفاده کنیم.

کد خبر: 59159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =