۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 59564
پیچ و خم‌های عبور از سقف‌های گیوتینی

موفقیت‌ اصلاحات‌ اقتصادی ‌و تحقق رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی در هر کشوری، مستلزم مشارکت مساوی زنان و مردان جامعه و ایجاد فرصت مشارکت آنان در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت بازرگانی است. آتیه‌آنلاین در گزارش پیش‌رو در گفت‌وگوهایی با فعالان‌ زن حوزه بازرگانی و حمل‌ونقل بین‌المللی کشور، مسائل و چالش‌های با محوریت تأمین‌اجتماعی و امنیت‌ اقتصادی پیش‌روی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران، نایب رئیس کمیته حمل‌ونقل و مدیر شرکت خصوصی کشتیرانی و حمل‌ونقل بین‌المللی سدیدبار و رئیس کانون ملی زنان بازرگان کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به این پرسش که «تأمین‌اجتماعی چه نقشی در حمایت از زنان بازرگان یا کارآفرین می‌تواند داشته باشد؟»، می‌گوید: آرم سازمان تأمین اجتماعی مفهوم دست گرم و حمایتگر برای نهاد سر خانواده را به ذهن متبادر می‌سازد. این خانواده، می‌تواند خانواده کارآفرینی و کارفرمایان باشد. نباید زنان را نسبت به مردان در موضع ضعف دید، چرا که بالندگی یک جامعه، به تقویت تمام اعضاء آن وابسته است.

مقیمی اضافه می‌کند: حمایت از کارآفرینی‌ تخصیص بودجه برای راه اندازی کسب‌وکار نیست. حتی اگر امکانات خوب، وام و تسهیلات مناسب به کارآفرین پرداخت شود ممکن است برای آغاز راه کارگشا باشد اما کافی نیست.

او با تأکید بر اینکه کارآفرین به حمایت دائمی نیاز دارد، اضافه می‌کند: گام اول حمایت، قانون حمایتی خوب است، نه اینکه بودجه‌ای برای راه‌اندازی کسب وکار تخصیص شود اما در ادامه راه، با هزار آزار و اذیت افراد به مهرم حلال، جانم آزاد ترغیب شوند.

مقیمی اضافه می‌کند که اگرچه قوانین خوب نوشتن برای تقویت و توسعه حوزه کارآفرینی لازم و ضروری است اما متاسفانه گاهی قوانین مدون خوب نیز اجرا نمی‌شوند.

او درباره شرط ورود زنان به عرصه کارآفرینی به طور خاص فعالیت بازرگانی می‌گوید: یک زن بازرگان هرگز نباید اجازه دهد که نقطه ضعف جنسیتی به ابزاری برای بهانه‌جویی و شکست او تبدیل شد که بگویند به دلیل زن بودن نمی‌تواند موفق شود.

مقیمی اضافه می‌کند: زنان بازرگان نیازمند اشراف داشتن به کار تجاری هستند که این موضوع در تمام جای دنیا تقریبا یکسان بوده و باید پله پله دنبال شود.

او با تأکید بر لزوم همخوانی روحیات زنان با نوع کسب و کار انتخابی می‌گوید که اگر این تناسب نباشد فرد نه تنها در کارش موفقیتی کسب نمی‌کند بلکه در ادامه راه فعالیتش متوقف می‌شود و بنابراین یا کار باید با روحیات فرد سازگار باشد یا فرد ناگزیر به تطبیق‌دهی روحیاتش با کار انتخابی است، همچنان که من نمی‌دانم من جذب حوزه حمل ونقل بین‌المللی شدم یا حمل و نقل من را مجذوب کرده است.

مقیمی در پاسخ به اینکه «یک زن ایرانی بازرگان با زنان بازرگان سایر کشورها چه تفاوت‌هایی دارد» می‌گوید: هنوز درهای بسته بسیاری پیش‌روی زنان بازرگان می‌بینم. سقف شیشه‌ای نمی‌گویم، بلکه سقف گیوتینی است. گیوتین این نیست که نتوانی رشد کنید، گیوتین پیش‌رو گردن‌ها را می زند. یعنی از یک مرحله‌ای، دیگر اجازه ورود به مرحله بالاتر را نمی دهند.

او با پذیرش الزام‌آور بودن قوانین، اعتقادات مذهبی و بعضا سنتی در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها می گوید: اگرچه گاهی اوقات قوانین و زمانی باورها و اعتقادات سنتی پیشروی زنان فعال اقتصادی مانع ایجاد می‌کنند اما من در این زمینه و به‌ویژه حوزه اعتقادات سنتی حرفی برای گفتن ندارم. اما محدودیت‌های سلیقه‌ای را برنمی‌تابم.

مقیمی در ادامه با تأکید بر اینکه سلیقه نمی‌تواند روند توسعه یک جامعه، اقتصاد و یا اجتماع را تعیین تکلیف کند اضافه می‌کند که متاسفانه زنان در کشور مدام در حال نبرد و دست و پنجه نرم کردن با این مسائل هستند.

رییس کانون ملی زنان بازرگان کشور می‌گوید: سلیقه هر دولتمردی در هر دوره حکومتی به این شیوه است که به راحتی سقف گیوتینی قوانین و دستورالعمل را تغییر می‌دهد. در چنین وضعیتی حتی سقف‌ها ثابت نیست و متغیر بودن خطوط قرمز، افراد را به سازش و مدارا با تغییرهای ناخواسته مداوم ناگزیر می‌سازند.

او با اشاره به اینکه «یکسری قوانین در کشورمان وجود دارند که با ایجاد موانع اساسی بین زن بازرگان خارجی و ایرانی تفاوت ایجاد می‌کند»، در بیان مصادق قانونی در این زمینه می‌گوید: زن بازرگان مشغول تجارت بین‌المللی، نیازمند سفر به کشورهای دیگر برای پیگیری کالاها است اما قانون خروج او بدون اذن همسر و یا پدر مانع می‌شود و این موضوع در شرایطی خاص، بعضأ به بروز خسارات‌ هنگفت ‌مالی و گاه ورشکستگی زنان بازرگان منجر می‌شود.

مقیمی در معرفی فعالیت کانون‌های زنان بازرگان در تهران و استان‌های کشور می‌گوید: شاید اسم زنان بازرگان این موضوع را به ذهن متبادر کند که تمام آنها بازرگان هستند در صورتی که بسیاری از آنها شروع کسب و کارشان است و در مسیر یادگیری مسیر و نحوه بازرگان‌شدن و شیوه توسعه‌بخشی به کسب‌وکارشان هستند.

او با تأکید بر فراجنسیتی بودن کانون کارآفرینی که به نام خود ایشان نام‌گذاری شده است، توضیح می‌دهد: این کانون تنها بر زنان متمرکز نیست و صاحبنظران کارآفرینان برجسته، تمام زنان و مردانی که علاقه‌مند به طوفان مغزی در امور بازرگانی هستند در اتاق‌های فکر کانون به یادگیری و کسب تجارب ترغیب و تشویق می‌کنند در این اتاق ها به آنها مشورت می‌دهیم که چگونه در آغاز راه‌اندازی کسب وکار خود، میان نگاه و اجرای ایده‌های خود تطابق برقرار سازند.

مقیمی با بیان اینکه «ما نمی‌توانیم تنها به زنان بگوییم که تو می‌توانی»، اضافه می‌کند: اعتماد به نفس زمانی شکل می‌گیرد که توانمندی درونی در ذات فرد وجود داشته باشد و زمانی توانمندی شکوفا می‌شود که با آموزش، دیدگاه کامل شکل بگیرد.

او می‌گوید: قرار نیست منِ مقیمی دیدگاهی عرضه کنم که بر اساس آن افراد مسیر خود را ترسیم کنند. پس بنابراین افراد باید در زندگی خود ماموریت و هدف تعیین کنند، اینکه برای پیش بردن مأموریت خود با چه دیدگاهی جلو می‌رویم نیز بسیار مهم است. باید جوانب و شرایط کار دقیق بررسی شود که انتخاب درست شکل گیرد.

مقیمی در پاسخ به «زنان بازرگان در چه صورت می‌توانند به کسب دستاوردهای موفقیت‌آمیز خود امیدوار باشند؟»، جواب می‌دهد: ارتقاء میزان توانمندی‌ و موفقیت‌ها در عرصه اجتماعی و اقتصادی تنها به زنان برنمی‌گردد. مردان باید از زنان حمایت کنند، حمایت به این نیست معنی که دست زنان را بگیرند. باید جلو پای آنها را نگیرند و بگذارند که آنان در فضایی آزاد و امن رشد کنند.

پیچ و خم‌های عبور از سقف‌های گیوتینی

هم‌اندیشی برای رفع چالش‌های حوزه حمل و نقل بین المللی

فریده فیروزفر، عضو هیأت مدیره کمیسیون حمل و نقل کانون زنان بازرگان تهران هم در همین‌باره و در گفت وگو با آتیه‌آنلاین می‌گوید: حمل‌و نقل بین‌المللی (جاده، دریا، هوا و ریل) در کشور با مشکلاتی از جمله ترانزیت، سازمان‌های مرتبط، بنادر و ... روبرو است و کانون زنان بازرگان تهران به منظور شناسایی و چاره‌جویی برای رفع چالش‌ها، کمیسیون حمل و نقل را با عضویت ۲۰ نفر از مدیران شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی را تشکیل داد.

فیروزفر می‌گوید: انتظار داریم که سازمان تأمین اجتماعی در تعامل با شرکت‌های حمل و نقل از کارشناسان متخصص بیمه‌ای خود در این حوزه کمک بگیرد که آیتم‌های کاری این حوزه را بشناسند.

او اضافه می‌کند: مثلا اگر در یک شرکت فعال در حوزه کشتیرانی مبالغی را در بخشی خاص پرداخت می‌کند این مبالغ درآمد محسوب ‌نمی‌شوند و کارشناس بیمه‌ای در مراجعه به این شرکت‌ها و بازرسی دفاتر آنها باید این مهم را مدنظر داشته باشند.

عضو هیأت مدیره کمیسیون حمل‌و نقل کانون زنان بازرگان تهران تأکید می‌کند: اگر کارشناسان بیمه‌ای تأمین اجتماعی آموزش‌دیده و قادر به تفکیک ارقام و اعداد درآمدی و هزینه‌ای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی باشند از مشکلات موجود بین این شرکت‌ها با سازمان تأمین‌اجتماعی قطعا کاسته خواهد شد.

پیچ و خم‌های عبور از سقف‌های گیوتینی

لزوم ارتقاء سواد کارشناسان بیمه‌ای حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی

لیدا حفاری، نائب رئییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت و گمرک کانون زنان بازرگان تهران و مدیرعامل شرکت بر و بحر ایران هم با اشاره به مفید و موثر بودن خدمات‌آنلاین سازمان تأمین اجتماعی به آتیه‌آنلاین می‌گوید: سیستماتیک‌شدن اغلب خدمات سازمان تأمین اجتماعی بسیار کمک چشمگیری به بیمه‌شدگان و کارفرمایان کرده است.

او اضافه می‌کند: خاطرم هست ۲۵ سال گذشته برای دسترسی به سوابق بیمه‌ای باید اسناد تمام شرکت‌هایی که در آنها سابقه کار داشتیم را جستجو می‌کردیم که به سابقه تلفیقی خود دست پیدا می‌کردیم اما الان این سازمان امکانی فراهم آورده که تنها با فشار یک دکمه، ریز سوابق را می‌توانیم خروجی بگیریم و دستاورد بزرگ الکترونیکی‌شدن خدمات در اغلب خدمات تأمین‌اجتماعی ساری و جاری است.

حفاری با اشاره به نقش حمایتی تأمین‌اجتماعی از کارگران و کارفرمایان می‌گوید: با این وصف اما انگار شکافی بین شعب بیمه‌ای مختلف تأمین اجتماعی وجود دارد که این مسأله برای شرکت‌های بیمه‌پرداز و کارفرمایان مشکلاتی ایجاد می‌کند.

او ادامه می‌دهد: دو سال پیش، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از حساب شرکت ما در یکی از بانک‌ها مسدود شد. پیگیر مسأله شدیم تأمین‌اجتماعی مدعی بود که شرکت ما حق بیمه کارکنان را در فلان سال‌ها پرداخت نکرده است و ما با ارائه مستندات و آدرس جدید این مساله را شفاف‌سازی کردیم که شرکت ماه در فلان سال‌ها در فلان شعبه دیگر بیمه‌پردازی داشته است و در سال‌های پس از آن تا کنون در شعبه دیگری لیست بیمه کارکنان را ارسال می‌کند. این موضوع به نظر می‌رسد ناشی از عملکرد جزیره‌ای شعب و یا شاید به‌روز نبودن سامانه‌های خدمات‌آنلاین این سازمان است.

این فعال حوزه حمل‌و نقل می‌گوید: خواسته شرکت‌های این حوزه از تأمین‌اجتماعی اعزام کارشناسان بیمه‌ای مختصص در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی است. زمانی کارشناس بیمه بداند که شرکت نحوه پرداخت و دریافت خدماتش به چه شکلی است، از چه سازمان‌هایی خدمات دریافت می‌کند، یا اپراتور بندر و نحوه ورود و خروج کشتی‌ها چگونه هست، چه هزینه‌هایی دلاری و چه هزینه‌هایی ریالی است، در این صورت گفت‌وگو و تعامل بین شرکت‌ها و تأمین اجتماعی به درستی شکل می‌گیرد و این مسأله به وجود نمی‌آید که کارشناس بیمه تنها گردش و مانده حساب مالی را ملاک قرار دهد. در حالی که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی تنها خدمات می‌فروشند و به نوعی شرکت‌های خدمات‌رسان به شمار می‌آیند.

پیچ و خم‌های عبور از سقف‌های گیوتینی

آموزش قوانین و حقوق کارگر و کارفرما

مهسا اله‌یاری، رئیس کمیسیون صنعت کانون زنان بازرگان تهران، دکترای مدیریت صنعتی و مدرس دانشگاه نیز در گفت وگو با آتیه‌آنلاین می‌گوید: حوزه صنعت با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت صنعت، سازمان استاندارد، وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت در ارتباط هستند.

او تاکید می‌کند: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان حامی کارگر و کارفرما وظایف سنگینی به عهده دارد. در بسیاری از مواقع به دلیل اطلاع اندک کارفرمایان و کارگران از حقوق خود مشکلات، کج فهمی و بدفهمی‌هایی بروز پیدا می‌کند که اگر سازمان تأمین اجتماعی آموزش قوانین و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها را برای دو طرف در دستور کار قرار دهد خیلی از مسائل حل خواهدشد.

اله‌یاری ادامه می‌دهد: اگرچه نسبت به گذشته آگاهی‌ها افزایش پیدا کرده اما هنوز جای کار هست و اینکه این سازمان در مسیر پیاده‌سازی دولت‌الکترونیک یکی از پیشگامان در کشور است جای تشکر و قدردانی دارد.

او با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر تأمین‌اجتماعی از کارفرمایان می‌گوید: شرایط سخت کنونی عرصه اقتصادی کشور می‌طلبد که از کارفرمایان که با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای فراوان به تولید و فعالیت اقتصادی خود ادامه می‌دهند و تأمین اجتماعی باید به معنای واقعی، حمایت از کارفرمایان را معنا کند.

پیچ و خم‌های عبور از سقف‌های گیوتینی

حال که بسیاری از زنان شرایط سخت اقتصادی کنونی حاکم بر کشور و تحریم‌ها و تبعات ناشی از آن ناامیدشان نکرده و مشتاقانه استعدادها و ظرفیت‌های خود را در راستای رشد و توسعه اقتصادی به کار گرفته‌اند جا دارد که قوه‌ مقننه، قضاییه و مجریه به شکلی هماهنگ بسترهای سیاسی، قانونی و فرهنگی کشور را برای تسهیل حضور و پیشرفت جایگاه زنان فعال در عرصه اجتماعی و اقتصادی فراهم کنند. اگر به موازی تحقق این مهم و هموارسازی مسیر مشارکت مساوی زنان و مردان، مسائل بیمه و تأمین‌اجتماعی فعالان اقتصادی نیز حل شود می‌توان در سالی که به رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است به ثمرنشینی دستاوردهای درخشان اقتصادی ملی و بین‌المللی را چشم امید داشت.

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 59564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =