تأثیر مستقیم رشد تولید بر اشتغال و شمار بیمه‌پردازان

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید»، صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی همچون تأمین‌اجتماعی در راستای تحقق این شعار، علاوه بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی، افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری در مسیر پایداری و ماندگاری حرکت خواهند کرد. تأمین‌اجتماعی به عنوان سازمان پشتیبان برای کمک‌ به عرصه تولید و اشتغال با تحقق شعار سال می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی، بازدهی بیشتر در این راستا و گسترش خدمات برای بیمه‌پردازان جدید را در کنار رشد تولید و کنترل تورم موجب شود. به همین منظور مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی به بیان سیاست‌ها و راهبردهای اساسی این سازمان در ارتباط با تحقق شعار سال، تأثیر بلندمدت آن بر منابع سازمان و اثرگذاری شاخص‌های مهار تورم بر توسعه فعالیت‌های حوزه تولید و گسترش اشتغال و بیمه‌پردازی پرداخت.

با توجه به شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» چه سیاست‌ها و راهبردهای اساسی در حوزه فعالیت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است؟
با توجه به جهت‌گیری‌های تبیین شده در بندهای سوم و چهارم سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱، در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان، برنامه‌های تحولی در راستای افزایش بازدهی و بهره‌وری، اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری و تأمین منابع در نظر گرفته شده است. افزایش بهره‌وری و بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، مستلزم بهبود عملکرد عملیاتی واحدهای تابعه در سطوح مختلف بوده و در برنامه تأمین منابع نیز بر لزوم تأمین کسری منابع سازمان با کمترین هزینه و آثار جانبی از جمله تشدید تورم در سطح کلان تأکید شده است.

تحقق شعار سال در بخش مربوط به «رشد تولید» چه تأثیری بر تأمین منابع سازمان تأمین‌اجتماعی در بلندمدت خواهد داشت؟
قاعدتاً هر تحقق منابع و ایجاد ارزش افزوده‌ای در اقتصاد منوط به خلق ارزش، تولید و ارائه خدمات است. رشد تولید به طور حتم تأثیر مستقیمی بر سطح اشتغال و میزان جمعیت بیمه‌پرداز دارد. حال آنکه در شرایط رکود، ما شاهد کاهش تولید، افت بیمه‌پردازی و افزایش درخواست برخورداری از بیمه بیکاری هستیم. علاوه بر منابع مربوط به حق‌بیمه که حجم بالایی از منابع سازمان را تشکیل می‌دهد، افزایش تولید و بهبود عملکرد شرکت‌های تابعه، میزان درآمدهای سازمان از محل تقسیم سود شرکت‌های مذکور را افزایش خواهد داد.

اثرگذاری شاخص‌های مهار تورم، توسعه فعالیت‌های حوزه تولید و گسترش اشتغال و بیمه‌پردازی ناشی از این روند را در پایداری سازمان تأمین‌اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مدیریت تورم (یا شاخص CPI ) در سال ‌جاری و سال‌های آتی بر انتظارات به‌حق حقوق‌بگیران شاغل و بازنشسته اثرگذار بوده و به دنبال آن بر مدیریت منابع کارفرمایان، دولت و سازمان به عنوان شرکای اجتماعی اثر مثبت خواهد داشت. همچنین مهار رشد تورم، منجر به استمرار و قابل پیش‌بینی متغیرهای اثرگذار بر منابع تأمین‌اجتماعی می‌شود که منابع کافی و پایدار نیز برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به ذی‌نفعان سازمان را تسهیل می‌کند.
با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی بر جلوگیری از انباشت بدهی به سازمان‌، «مهار تورم و رشد تولید» و افزایش توان بیمه‌پردازی کارفرمایان دولتی و بخش خصوصی، چگونه در پرداخت مطالبات انباشته شده و پیشگیری از انباشت بیشتر حق‌بیمه مؤثر خواهد بود؟
دولت مردمی‌ و فعالان حوزه تولید و کسب‌وکار علاقه‌مند به ایفای تعهدات در قبال سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی بین‌نسلی هستند، اما در شرایط تورمی، نهاد دولت و سایر شرکای سازمان با مشکل کسری منابع مواجه می‌شوند که در نتیجه تعهدات در قبال سازمان با اخلال مواجه خواهد شد که نمونه بارز آن، انباشت و تشدید مطالبات سازمان از دولت در سنوات قبل است.

تحقق شعار سال چگونه در رفع ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی تأثیرگذار است؟
مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال با هوشمندی خاصی بر «مهار تورم و افزایش تولید» اشاره کردند. مهار تورم به طور مستقیم بر مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی مؤثر است. رونق کسب‌وکار و رشد تولید نیز ضمن افزایش میزان بیمه‌پردازی و کاهش درخواست برخورداری از بیمه بیکاری بر درآمدهای حاصل از حوزه سرمایه‌گذاری اثرگذار خواهد بود.

با توجه به میزان اثرگذاری فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه شستا در تأمین منابع سازمان تأمین‌اجتماعی، چه سیاست‌های راهبردی برای تحقق شعار سال در حوزه کارکرد این شرکت‌ها تدوین شد؟
با توجه به سهم شرکت‌های گروه تأمین در شستا، لاوان، بانک رفاه کارگران و برخی دیگر از فعالان این حوزه در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال، افزایش بهره‌وری و بازدهی در کنار تأمین منابع به‌ صورت ویژه و در قالب برنامه‌های پژوهش‌محور اجرایی در دستور کار خواهد بود. به این منظور معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی در نظر دارد تا با رصد میزان فعلی تولید در شرکت‌های زیرمجموعه و مقایسه آن با ظرفیت اسمی ‌و عملی تولید در آن شرکت‌ها، برنامه‌های افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت عملیاتی تولید را پیگیری و در راستای رفع موانع تولید در آنها اقدام کند. نتیجه این اقدامات، افزایش سودآوری در شرکت‌های مذکور را در پی داشت و رشد سهم درآمدی بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی از محل سهم سود سرمایه‌گذاری‌ها، منجر به کاهش ناترازی منابع و مصارف سازمان شد که اثر مستقیمی‌ بر مهار تورم در سطح کلان کشور خواهد داشت.

کد خبر: 59642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =