اهالی ۲۵۰ روستای گلستان آموزش‌ فنی و حرفه‌ای را فرا می‌گیرند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان از برنامه‌ریزی و راهبرد این اداره‌کل برای ارائه آموزش‌ مهارتی (فنی و حرفه‌ای) ویژه اهالی ۲۵۰ روستای این استان تا پایان امسال خبر داد و گفت: سهم شهرستان گنبدکاووس از این مقدار ۴۰ روستا است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، حمزه کرایلو عصر سه‌شنبه در جلسه شورای مهارت گنبدکاووس افزود: ۴۷ درصد جمعیت حدود دو میلیون نفری گلستان در روستاهای این استان سکونت دارند که اگر به اهالی آنها به ویژه نسل جوان و ۱۵ گروه هدف سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های مهارتی متناسب با ظرفیت‌های روستا و کسب و کارهای مورد نیاز بازار داده شود، در توانمندسازی، افزایش بهره‌وری و تولید و نیز جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: برای موفقیت در این طرح، همراهی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها ضروری است ضمن اینکه با فراگیری آموزش‌های مهارتی به افراد تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت نیز پرداخت می‌شود.

کرایلو به اعتبار گواهی‌های مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای در ۲۱۰ کشور جهان اشاره کرد و گفت: این نهاد متناسب با نیاز آموزش مهارتی هر روستا، مربی و تجهیزات لازم را فراهم می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان همچنین برضرورت ارتقای چهار شاخص کلان این سازمان در این استان شمالی یعنی بهبود میانگین آموزش مهارتی از ۱۰ نفر ساعت فعلی به ۱۴ نفر ساعت، افزایش فضای آموزشی از ۴۶۰ سانتی‌متر فعلی برای هر گلستانی به ۵۶۵ سانتی‌متر، افزایش سهم هزینه هر نفر از ۳۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و نرخ دسترسی به آموزش‌ها از ۶.۱ نفر به ۷.۱ نفر تاکید کرد.

وی گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان با همراهی ۴۶۰ آموزشگاه بخش خصوصی خود قابلیت ارائه آموزش‌های مهارتی به جامعه روستایی و گروه‌های هدف پیش‌بینی شده را دارد ضمن اینکه درسال قبل در مجموع پنج میلیون نفر ساعت آموزش داده شد.

کرایلو اضافه کرد: تحقق راهبرد تعیین شده توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان علاوه بر اهداف اشاره شده به تحقق بخشی از شعار امسال یعنی رشد تولید کمک می‌کند اما در این بخش گلستان به سرمایه‌گذاری برای ایجاد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی نیاز دارد.

افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران گنبدکاووس تا پایان تیرماه

وی همچنین از تلاش برای افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران گنبدکاووس تا پایان تیرماه امسال خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان و نیز منابع اعتباری استانی برای تکمیل این مرکز درحال هزینه شدن است.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس هم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های مهارت آموزی این مرکز و حضور هشت هزار و ۵۹۴ نفر در این کلاس‌ها طی سال گذشته ارائه داد و گفت: دانشجویان، افراد عادی، زنان سرپرست خانواده، روستاییان و عشایر، بهبود یافتگان از آسیب‌های اجتماعی (موادمخدر) و مددجویان نهادهای حمایتی از مهمترین گروه‌های هدف این مرکز در فراگیری مهارت‌ها بودند.

محمود نیازی افزود: تمرکز برنامه‌های مهارت‌آموزی امسال مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس بیشتر در روستاها و اهالی ۴۰ روستای هدف تعیین شده برای توانمندسازی اهالی آن است که نقش مهمی در توسعه روستا و خودکفایی اشتغال آن متناسب با ظرفیت روستا دارد.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه، ظرفیت‌های مناطق روستایی این شهرستان را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال خوب توصیف کرد و گفت: توجه به اشتغال روستا محور یکی از برنامه‌ها در این‌باره است که با همراهی مدیران ادارات و نهادهای متولی درحال انجام است.

طرح مهارت آموزی تسریع کننده اشتغال در روستا

مهدی دهرویه افزود: طرح مهارت آموزی به اهالی روستاهای گنبدکاووس می‌تواند مکمل و تسریع کننده در اشتغال روستا محور باشد و دهیاران به عنوان نماینده عالی دولت در روستا موظف به همکاری در اجرای این طرح هستند.

وی با مهم دانستن توانمندسازی نیروی کار دانست و برلزوم ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان متناسب با ظرفیت و توانمندی هر روستا از سوی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان و استان تاکید کرد و گفت: در کنار هر طرحی که قرار است اجرا شود مانند طرح قرآنی استان، طرح آموزش مهارتی نیز به پیوست آن اجرا شود.

دهرویه همچنین آمادگی فرمانداری با همراهی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس را برای شناسایی مکان‌های مازاد ادارات و نهادها در مناطق شهری و روستایی جهت استفاده در دوره‌های آموزشی مهارت آموزی اعلام کرد.

کد خبر: 59695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =