خبرهای خوش سازمان تأمین اجتماعی برای مستمری‌بگیران

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن چهار میلیون و ۱۰۰  هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای، در راستای تحقق رسالت قانونی و تعهدات خود هرساله برنامه‌ریزی جامعی را اجرایی می‌کند، سال ۱۴۰۲ برای کمک به معیشت بازنشستگان چندین اقدام را در برنامه‌های راهبردی و عملیاتی این سازمان گنجانده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تحت پوشش داشتن ۴۵ میلیون بیمه‌شده از جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری کشور برای اجرای تعهدات همه‌جانبه در حوزه بیمه، ‌درمان و بازنشستگی نیازمند هزینه‌های سنگین است که تأمین اجتماعی در این راستا تاکنون به تمام تعهدات قانونی عمل کرده است.

سال ۱۴۰۱ سازمان تأمین اجتماعی ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی برای تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرده است که به طور متوسط ماهانه ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان تعهدات این صندوق برای بازنشستگان و بیمه‌شدگان در قالب پرداخت مستمری‌ها و تأمین خدمات درمانی و تعهدات کوتاه‌مدت در بخش‌های مختلف بوده است.

اجرای این تعهدات برای ۵۳ درصد جمعیت کشور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تأمین به موقع منابع دارد که تاکنون تأمین اجتماعی تمام این برنامه‌های اجرایی خود را برای افراد تحت پوشش محقق کرده است اما امسال در راستای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان سیاست‌گذاری‌هایی از سوی سازمان در دست اقدام و اجراست.

افزایش حقوق مهمترین مطالبه بازنشستگان و مستمری‌بگیران

یکی از مهمترین مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی افزایش حقوق و مستمری آنها برای داشتن رفاه نسبی، تأمین معیشت و بهبود وضعیت زندگی آنان است که هرساله این سازمان پس از طی مراحل قانونی و تصویب آن در هیات دولت رقم مصوب را برای افزایش حقوق بازنشستگان اجرایی می‌کند.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره گفته است: سازمان با عنایت به مصوبه هیأت وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی همه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد.

موسوی افزود: براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولان ازکارافتادگی جزیی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است، به میزان ۲۷ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

او بیان کرد: برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به ‌علاوه مبلغ ثابت ۲ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود که افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه خواهد بود و مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین نیز همزمان با حقوق اردیبهشت پرداخت می‌شود.

افزایش ۳۰۰ درصدی حق اولاد و ۱۲۵ درصدی حق عائله‌مندی

یکی دیگر از اقدامات تأمین اجتماعی برای کمک به معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان افزایش حق عائله‌مندی و حق اولاد برای افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر دارای همسر و فرزند است تا از این طریق نیز بخشی از هزینه‌های زندگی آنها تأمین شود.

سازمان تأمین اجتماعی جمعیت چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفری بازنشسته و مستمری‌بگیران را که تحت پوشش دارد با افراد تبعی و تحت تکفل آنها به بیش از هفت میلیون نفر در میان این گروه از جامعه هدف می‌رسند که از این طریق کمک دیگری به این افراد شده است.

موسوی درباره افزایش حق عائله‌مندی و حق اولاد نیز گفت: برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش مناسبی دارد به گونه‌ای که مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است.

او اضافه کرد: در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافت و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

متناسب‌سازی حقوق مطالبه‌ باقیمانده بازنشستگان از گذشته

براساس آمارهای موجود حدود ۹۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر مشمول متناسب‌سازی حقوق به عنوان یکی از مطالبات گذشته این گروه از جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی می‌شوند.

مدیریت سازمان تأمین اجتماعی از زمان فعالیت خود تاکنون برای تحقق چنین وعده‌ای تلاش‌های فراوانی داشته است که اکنون پس از رایزنی‌ها و مکاتبات جدی از سوی بازنشستگان با مسئولان مربوطه، این موضوع نیز زمینه اجرایی پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع نیز گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود.

موسوی ادامه داد: همچنین به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طریق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از ۲۰ تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران از جمله اقدامات دیگر جدی تأمین اجتماعی در راستای برنامه‌های رفاهی و معیشتی بود که از سال ۱۴۰۱ برنامه‌های برای افزایش سقف این تسهیلات انجام شد. به گونه‌ای که میزان وام پرداختی به این جامعه هدف، از پنج میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان در این سال افزایش یافت.

اما در راستای توجه به معیشت و رفاه بازنشستگان سال گذشته به بیش از ۱۷۷ هزار نفر این تسهیلات پرداخت شد که امسال برنامه‌های پیشنهادی در زمینه افزایش سقف آن از سوی تأمین اجتماعی ارائه شده است.

در راستای پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان به عنوان یکی از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی و طبق داده‌های موجود ۳۵ هزار متقاضی این تسهیلات از سال گذشته باقی مانده بود که در سال ۱۴۰۲ به این افراد پرداخت شد.

امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی تأمین اجتماعی فرآیند پرداخت وام قرض‌الحسنه برای بازنشستگان اجرایی خواهد شد اما پیشنهاد افزایش مبلغ وام در سال جاری نیز به هیأت‌مدیره و هیأت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های تابعه ارائه شده است که در صورت تصویب این پیشنهاد، مبلغ وام قرض‌الحسنه پرداختی به بازنشستگان از ۱۲ به ۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

کد خبر: 59771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =