حمایت از کارآفرینی باید در یک فضای رقابتی باشد

غلامرضا نوری قزلجه، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی  درباره قوانین و برنامه‌های حمایتی مجلس از کارآفرینان در کشور بیان کرد: «همان‌طور که می‌دانید قانون اساسی ما اقتصاد را به‌سمت بخش خصوصی سوق داده و اصل (۴۴) تأکید بیشتری بر این موضوع دارد. سیاست‌هایی که در اصل (۴۴) ابلاغ و قوانینی که برای این موضوع تصویب شده، همه اشاره به حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان و بخش خصوصی در اقتصاد کشور دارد.»

نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی ‌ادامه داد: «متأسفانه آنچه تاکنون در عمل اتفاق افتاده این است که شاهد رشد بخش غیرخصوصی هستیم. منظور صرفاً بخش دولتی نیست، بلکه بخش‌هایی در کنار بخش دولتی هستند که به اصطلاح خصولتی هستند؛ نه دولتی‌اند تا در چارچوب دولتی اقتصاد کشور جای داشته باشند و نه خصوصی‌اند که در بازار و اقتصاد کشور با رقابت فعالیت کنند.»

او افزود: «متأسفانه عمده اقتصاد کشور به‌سمت بخش غیرخصوصی‌ها سوق پیدا کرده‌اند که این شرکت‌ها وابسته به بنیادها، نهادها و جاهای مختلف هستند. آن‌ها فضای رقابت در اقتصاد را مختل کرده و اجازه بروز و ظهور بخش خصوصی را نمی‌دهند.» نوری قزلجه با بیان اینکه باید بیشتر از بخش خصوصی واقعی و کارآفرینی حمایت کنیم، تأکید کرد: «کارآفرینی در بخش خصوصی و تعاونی معنا و مفهوم پیدا می‌کند؛ در بخش دولتی و شبه‌دولتی کارآفرینی نمی‌تواند مفهوم و تجلی یابد.»
نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی ‌یادآور شد: «هر چقدر اقتصاد ما به‌سمت بخش خصوصی واقعی حرکت کند، آن زمان می‌توانیم مدعی باشیم که از کارآفرینی حمایت می‌کنیم. حمایت از کارآفرینی باید در یک فضای سالم اقتصادی و رقابتی باشد، در غیر این صورت کارآفرینان نمی‌توانند موفق باشند. البته به‌رغم این پیچیدگی‌ها خوشبختانه کارآفرینان موفقی در کشور داریم و این‌ها برای ما نشانه و علامت هستند که اگر دست بخش خصوصی در کشور باز باشد می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی تولید و اقتصاد باشیم و اقتصادمان از خلاقیت، نوآوری و بهره‌وری که در بخش خصوصی کشور جریان دارد بهره‌مند شود.»
نوری قزلجه درباره اجرایی شدن طرح بسته‌های حمایتی مجلس از کارآفرینان گفت: «حدود دو دهه است که به‌طور جدی قوانین خوبی در حمایت از بخش خصوصی واقعی و کارآفرینان در برنامه‌های مجلس تصویب شده، اما متأسفانه آن‌طور که باید و شاید اجرا نمی‌شود. متأسفانه روند فعلی خیلی امیدوارکننده نیست. دولت و دستگاه اجرایی به بخش خصوصی واقعی باور دارد و مقتضی است تا انحصار را در حوزه‌های مختلف از بین ببرد. این قوانین چنین دولت با جرأتی نیاز دارد تا اجرایی شود.»
نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «در موضوع صدور مجوزهای کسب‌وکار در سال گذشته در کمیسیون ویژه مصوبه خوبی داشتیم که امیدواریم به‌طور کامل اجرایی شود. حداقل کار ما حذف قواعد دست‌وپاگیر بوروکراتیک برای صدور مجوزها بود تا کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی بتوانند به‌راحتی مجوزهای لازم را کسب کنند و در پیچ‌وخم ادارات خسته نشوند.»

کد خبر: 59785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =