برنامه صادرات ۵۰ درصدی تولیدات سرامیکی در دستورکار شرکت سرام‌آرا

شرکت سرام‌آرا  پس از نزدیک به ربع قرن فعالیت هدف مجموعه  را بر تولید کاشی‌های دکوری و تزیینی متمرکز کرده است تا برای صنایع دیگر ارزش افزوده ایجاد کند. محمد جواد پرچمی، مدیر عامل شرکت سرام آرا که زیر مجموعه هلدینگ صدر تامین (تاصیکو) است محصولات شرکت تحت مدیریت  خود را قابل رقابت با شرکت‌های ایتالیایی و اسپانیایی می‌داند و امیدوار است امسال ۵۰ درصد محصولات تولید شده را به اروپا و آفریقا صادر کند. در ادامه، مصاحبه خبرنگار آتیه آنلاین با مدیر عامل این شرکت زیر مجموعه شستا را می‌خوانید: 

در مورد فعالیت شرکت سرام‌آرا توضیح دهید.

صنایع کاشی و سرامیک ایران در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و شرکت سرام‌آرا هم در صنعت پخت سوم سرامیک به دستاوردهای خوبی رسیده است چون حوزه اصلی کار این شرکت است و اولین برند کشور در این حوزه محسوب می‌شود. چون اولین کارخانه بوده است و امروز هم از لحاظ برندینگ جزو سه شرکت اول کشور است و به نوعی می‌توان گفت ستون خیمه پخت سرامیک کشور است و با توجه به رسالتی که مجموعه داشته است در حوزه داخلی و بین‌المللی به‌ویژه در مورد صادرات خوب عملکرده‌ایم و نتایج خوبی را به‌دست آورده‌ایم.

در حال حاضر به چه کشورهایی صادرات دارید؟

ما به کشورهایی مثل روسیه، پاکستان، ارمنستان، عراق، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، ترکمنستان صادرات داریم و با هدف‌گذاریی که با توجه به شرایط بین‌المللی که داریم از سال گذشته نیز فعالیتمان را در حوزه سی‌آی‌اس گسترش داده‌ایم. همچنین سعی کرده‌ایم زیر ساخت‌های این کار را برای صادرات فرا منطقه‌ای به اروپا و آفریقا فراهم کنیم.

برای رسیدن به هدف صادرات فرا منطقه‌ای چه کارهایی انجام شده‌است؟

با توجه به اینکه تکنولوژی به طور دایمی در حال تغییر است و این صنعت هم با سلیقه «اِن یوزر» در ارتباط است و سلیقه محور است، باید به روز باشیم و بر اساس نیاز بازار خود را تطبیق دهیم و آینده‌نگری کنیم، به همین دلیل از سال گذشته تغییرات در محصولات را شروع کرده‌ایم.

تغییر محصولات شامل چه مواردی می‌شود؟

در حال حاضر سه پروژه به طور همزمان شروع به فعالیت کرده است. پروژه اول محصولات تک پخت «پُرسلانی» در سایزهای خاص است که پس از نیاز سنجی بازار شروع به کار کرده‌ایم، این پروژه در فروردین ۱۴۰۲ افتتاح و بهره‌برداری شده و در حال عرضه محصول بازار هستیم. دو پروژه دیگر هم در حوزه محصولات مینیاتوری در حال تکمیل خط تولید است، تقریبا ۵۰ درصد تجهیزات به کارخانه رسیده، بخش عمده کار به عهده تامین‌کننده داخلی است و بخشی از کار را تامین‌کنندگان اروپایی انجام می‌دهند.

چرا از تامین کنندگان خارجی برای این دو خط تولید استفاده کردید؟

دلیل حفظ کیفت است که مجبور شدیم به تامین‌کنندگان خارجی رجوع کنیم. چون نوع محصولی که سرام‌آرا تولید می‌کند با محصولات حوزه کاشی و سرامیک متفاوت است و ظرافت‌های خاص خودش را دارد.

چه چیز محصولات شرکت سرام‌آرا را متفاوت می‌کند؟

دکوراتیو و مینیاتوری بودن این محصولات را منحصر به فرد می‌کند، به همین خاطر مجبوریم کیفیت را در اولویت قرار دهیم.

چقدر از تمرکز شرکت سرام‌آرا روی صادرات است؟ چند درصد محصولات داخلی و چقدر برای صادرات ؟

نکته‌ پر اهمیت در محصولات ما این است که با شرایط کشور و با توجه به موقعیتی که در حوزه انرژی و نیروی انسانی، بهای تمام‌شده پایین‌تری نسبت به تولیدکنندگان دیگر نقاط دنیا داریم. حتی محصولات ما از هند که به کشورمان نزدیکتر است نیز قیمت تمام‌شده پایین‌تری دارد. همین قیمت پایین‌تر محصولات در بازارهای بین‌المللی از نظر صادرات برایمان خلق ارزش می‌کند. یعنی قیمتی که محصولاتمان را در بازار صادراتی عرضه می‌کنیم نسبت به تولیدکنندگان ایتالیایی و اسپانیایی و حتی هند و چین قیمت قابل رقابتی دارد. این مزیت رقابتی باعث شده که عاقلانه‌ترین راه برای ارزش‌ افزوده این باشد که در بازار صادراتی فعال‌تر باشیم. بخشی از بازار صادراتی این صنعت در کشورهای همسایه مثل عراق، پاکستان، افغانستان، روسیه است اما از سال گذشته با حضور در نمایشگاه «سوی سامای» اسپانیا استارت حرکت به سمت بازارهای اروپایی را زده‌ایم و با توجه به اختلاف قیمتی که وجود دارد اگر این اختلاف قیمت با حفظ کیفیت مناسب همراه باشد در بازار صادراتی برای ما خلق ارزش می‌کند.

در حال حاضر هم برنامه‌های جامع صادراتی که برای چشم انداز یکساله و پنج‌ساله شرکت در کوتاه مدت و بلند مدت دیده‌ایم حضور در بازارهای اروپا و آفریقا است که با توجه به هزینه حمل و بقیه مسایل در دستور کار چند ماه آینده است که بتوانیم انبار ثابتی در یکی از کشورهای مورد نظر داشته باشیم، البته بعضی از آنها هم زیر ساخت‌هایش در چند ماه آینده نهایی می‌شود و امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد.

چند درصد محصولات را صادرات تشکیل می‌دهد؟

امسال کف صادرات را روی ۳۰ درصد گذاشته‌ایم و امیدواریم تلاشی که همکارانمان انجام می‌دهد به نتیجه برسد و در این صورت صادرات را تا ۵۰ درصد هم می‌توانیم افزایش دهیم. شرکت سرام‌آرا در سنوات گذشته حدود ۵۰ درصد محصولات را صادر می‌کرد اما با توجه به تغییراتی که ایجاد کرده‌ایم و تغییر رویه‌ای که در محصولات می‌دهیم نیاز داخلی را هم باید مرتفع کنیم تا بازار داخلی را ازدست ندهیم.

در مورد تامین بعضی قطعات خط تولید محصولات جدید و همینطور صادرات محصولات به اروپا صحبت کردید، با توجه شرایط بین‌المللی تحریم‌ها و تحریم‌ها چه تاثیری در کار شما داشته است؟

امروز در کشور این عدم ثبات و تغییرات را داریم که شامل تغییر نرخ عرض و تورمی که اعداد رسمی با چیزی که در بازار می‌بینیم متفاوت است، قطعا تاثیرش را می‌گذارد و با توجه به محدودیت‌هایی که داریم تا یک پروژه‌ای بسته شود و بیزینس پلنش نوشته شود و به اجرا برسد طبیعی است که فاصله زمانی خواهد داشت و در شرایطی ممکن است در این گیر و داد کل بیزینس پلن عوض شود. از طرفی هم نمی‌توان کار را متوقف کرد ما اگر فروش دلاری را در نظر بگیریم از آن‌طرف می‌توانیم تامین منابع را انجام دهیم.

در بحث تحریم‌ها هم نباید متوقف شد و باید تلاش کرد بالاخره از راه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که قطعات را تامین کنیم و نکته‌ای که در حوزه کاشی و سرامیک داریم در حوزه ماشین آلات واردکننده بودیم و الان بخش‌های مهم و بزرگی بومی‌سازی شده است و بخش‌هایی هم که وابسته هستیم خودشان بی‌رقبت نیستند با ما همکاری کنند به همین دلیل خودشان تسهیل می‌کنند و تا الان مشکلی نداشته‌ایم، در نهایت باعث شده است تا حدودی زمان‌بندی‌هایمان تغییر کند اما بالاخره مدیریت کرده‌ایم و هنوز هم تلاش می‌کنیم که ابزارش هم فراهم است‌.

اینکه شرکت کنندگان خارجی در اکسپو تهران شرکت کنند چه تاثیری در بازار بین‌المللی شما دارد؟

چند راه بازاریابی داریم که یکی از آنها بازاریابی است و باید در رویدادها نشان دهیم که دست‌آوردمان چه بوده است و بازار هم در نمایشگاه است که شکل می‌گیرد. پارسال نمایشگاه بین‌المللی کاشی و سرامیک بود که تقریبا می‌توانم بگویم پس از آن فروش ما دو و نیم تا سه برابر افزایش یافته‌است. اگر برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها بتوانند پرزنت بین‌المللی خوبی داشته باشند که تا امروز اینطور بوده است. همانطور که گفتم باتوجه با مزیت رقابتی که در حوزه قیمت مناسب محصولات ایرانی داریم تمایل وجود دارد و اگر شرکت خوب باشد قطعا می‌توانم به شما بگویم که یک شرکت می‌تواند بازار یکسالش را در یک نمایشگاه ببندد و بیمه کند، البته حضور در نمایشگاه و بازدید مشتری بین‌المللی باید مستمر باشد. یعنی تولیدکنندگان باید نمایشگاه‌های بین‌المللی را بروند و ببینند، چون لبه‌های تکنولوژی با فاصله یکسال به ایران می‌آید بنابراین ضرورت دارد خود را به بازارهای بین‌المللی برسانیم.

در مورد مزیت رقابتی که گفتید این مزیت به خاطر نیروی کار یا محصولات اولیه اتفاق می‌افتد؟

ما هر دو مورد به علاوه انرژی ارزان را داریم که بر مزیت رقابتی ما می‌افزاید، در عین حال بخش زیادی از محصولات اولیه بومی‌سازی شده است که هزینه ما را پایین می‌آورد و باید از آن استفاده کنیم، به هر حال دولت سوبسید می‌دهد و باید به عنوان تولیدکننده از این سوبسید استفاده کنیم تا زنجیره ارزش‌ها را بهره‌برداری کامل را داشته باشیم.

بخشی از ماجرای رقابت، قیمت پایین‌تر محصول به خاطر قیمت تمام شده است نسبت به رقبای خارجی ایتالیایی و اسپانیایی است، بخشی از ماجرا کیفیت محصول است، در این مورد آیا محصولات شرکت شما قابلیت رقابت کیفی را هم دارد؟

در حال حاضر محصولات ما از اسپانیا چیزی کم ندارد، کاری که آنها می‌کنند این است که محصولات و طرح‌هایشان را به روز نگه می دارند، یعنی طرحی می‌زنند و رنگ، لعاب و فیریک خاصی برای آن انتخاب می‌کنند. مبنای بازار کاشی و سرامیک حداقل در اروپا براساس نظر طراحان جلو می‌رود به همین دلیل در داخل کشور بخشی از زنجیره ارزش ما موضوع طراحی است و بخش دیگر این است که لعاب‌سازهای داخلی باید بروند نمونه‌های خارجی را بیاورند و خودشان را به آن سطح برسانند. برای مثال من محصول خیلی خاصی می‌خواهم تولید کنم و برای اینکه به کیفیت مطلوب برسیم باید مواد اولیه خارجی بیاورم ولی خوشبختانه در حال حاضر محصولات زیادی از کارخانه‌های ایرانی با توجه به کیفیت با نمونه‌های خارجی حداقل ایتالیا و اسپانیا رقابت می‌کنند ولی هنوز برای پیشرفت جا داریم که البته خیلی هم نمی‌شود ایده‌آل به موضوع نگاه کنیم ولی جای کار وجود دارد.

کد خبر: 59860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =