صادرات فرا منطقه‌ای از برنامه‌های امسال با هدف ارزآوری است

صادرات نقش مهمی در ارز آوری و در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری دارد، بنابراین می‌توان افزایش صادرات را یکی از راه‌های رشد تولید و رونق اقتصادی هر کشوری دانست،‌ منصور پور مهدی، مدیر عامل شرکت صنایع خاک چینی ایران با تاکید بر محور قرار دادن صادرات فرا منطقه‌ای برای سال جاری ابراز امیدواری کرد با جلب موافقت سازمان تامین اجتماعی و هیات مدیره شرکت خط پنج تولید «کائولن» را در سال جاری افتتاح کند. در ادامه مصاحبه پور مهدی که مدیر یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ صدر تامین (تاصیکو) است را با محور صادرات می‌خوانید:

محصولات شرکت خاک چینی ایران چیست و این شرکت چقدر سابقه دارد؟

شرکت صنایع خاک چینی ایران سال ۱۳۷۲ در بخش توسعه «کائولن» وارد شده است و در سال ۱۳۷۵ در بازار اول بورس پذیرفته شد و تقریبا حدود ۳۰ سال است که در فن‌آوری کائولن فعال هستیم. محصول دیگری که داریم بلوک‌های سبک گازی است که از مصالح نوین صنعت ساختمان و مسکن استفاده می‌شود که در کنار این بلوک‌ها بخش پنل و ملات را هم داریم که در واقع تکمیل‌کننده کار بلوک است و در صنعت ساختمان در کنار این بلوک استفاده می‌شود. شرکت بورسی است و ارزش تقریبی بازار شرکت حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

آیا برنامه توسعه در دستور کار شرکت وجود دارد؟

بله، طرح توسعه هم یکی از برنامه‌های آینده ما است و امیدواریم خط پنج تولید کائولن را به زودی از سازمان تامین اجتماعی و هیات مدیره مصوبه‌اش را بگیریم که بزودی آن را استارت بزنیم.

برگزاری نمایشگاه اکسپو تهران چه تاثیری در شناساندن محصولات ایرانی به مشتریان خارجی دارد؟

قطعا برگزاری این نمایشگاه و حضور شرکت‌ خاک چینی ایران در آن باعث می‌شود که محصولات خودمان را به خوبی عرضه کنیم و مشتریان جدید را شناسایی کنیم و مشتریانی که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند قطعا با محصولات ما و کیفت بالای آنها آشنا خواهند شد که در آینده تجاری برند ما تاثیرگذار است و می‌توانیم توسعه صادرات شرکت نقش به سزایی داشته باشد.

آیا غیر از این نمایشگاه شرکت در نمایشگاه‌های دیگر نیر در دستور کار شما قرار دارد؟

قطعا همینطور است، ما در برنامه سالیانه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنیم که باعث است که ما در سال ۱۴۰۱ رکورد صادرات خودمان را در تاریخ فعالیت شرکت به ثبت برسانیم.

در مورد اعداد و ارقام این رکورد شکنی توضیح دهید.

سهم فروش ما در بخش صادرات از ۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

نقش همسایه‌های ایران و صادرات به این کشورها چقدر در این افزایش صادرات حائز اهمیت بوده است؟

بحث هزینه حمل و نقل یکی از عوامل تاثیرگذار در موضوع صادرات است، ما باتوجه به این موضوع محور و تمرکز صادرات شرکت را روی صادرات به کشورهای همسایه گذاشته‌ایم که مهمترین آنها روسیه و ترکیه هستند.

چه بخشی از صادران محصولات شرکت به کشورهای همسایه بوده‌ است.

تقریبا ۵۵ درصد صادراتی که در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم به روسیه بوده و در مراحل بعد ترکیه، پاکستان و هندوستان مقاصد اصلی صادرات محصولات ما هستند و در مجموع ۱۲ کشور هستند که جزو اهداف صادراتی ما هستند.

آیا بازار فرا منطقه‌ای مثل اروپا نیز جزو مقاصد صادراتی شما قرار دارند؟

بله،برای اولین بار ایتالیا که اروپایی است صادرات داشتیم همینطور مصر که کشوری آفریقایی است و در برنامه داریم صادرات محصولات فرا منطقه‌ای به ویژه اروپا و آفریقا را گسترش دهیم.

تورم چه تاثیری در عملکرد شرکت صنایع خاک چینی ایران وتولیدات شما؟

به هر حال بحث تورم اثری در درون شرکت می‌گذارد و اثری هم در خارج شرکت وصنایعی که مشتری محصولات ما هستند. از جمله یکی از مسایلی در سال‌های گذشته به ویژه یکی دو سال اخیر ملموس بوده است موضوع افت و رکود مسکن و ساختمان در کشور بوده است. تقریبا ۷۰ محصولات ما در بخش کائولن و در بخش بلوک ۱۰۰ درصد بستگی به رونق صنعت ساختمان دارد، چون کائولن در محصولات چینی و بهداشتی و کاشی و سرامیک استفاده می‌شود و بلوک هم ۱۰۰ درصد در بخش صنعت ساختمان و مسکن کاربرد دارد. تا زمانیکه رونق مسکن شکل نگیرد کار ما را با مشکل روبرو می‌کند و امیدواریم که هرچه زودتر این اتفاق بیفتد و بخش مسکن از رکود موجود خارج شود.

نقش صادرات در اقتصاد کشور و رشد تولید را چقدر می‌بینید؟

به هر حال بخشی از این قضیه به موضوع ارزآوری مربوط می‌شود، وقتی ارز وارد کشور شود قاعدتا سرمایه‌گذاری هم انجام‌ خواهد شد که در ادامه و به طور خودکار رونق اقتصادی و حرکت در همه صنایع را به دنبال خواهد داشت. بنابراین هرچه سهم صادرات در محصولات تولیدی بالاتر برود باعث می‌شود سرمایه‌گذاری بیشتری در کشور شکل بگیرد.

کد خبر: 59863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =