توسعه تولید فرآوردههای ویژه شرکت نفت لاوان

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان، از طرح‌های جدید و در دست اقدام برای گسترش تولیدات و فرآورده‌های این شرکت خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، محمدعلی اخباری در کارگروه رویداد به‌همرسانی تجاری ایران با محور «تولید فراورده‌های ویژه با ارزش افزوده بالاتر در قالب پروژه‌های کیفی‌سازی در شرکت پالایش نفت لاوان» که از سوی شرکت سرمایه گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) در پنجمین نمایشگاه توامندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) برگزار شد، افزود: پالایشگاه لاوان از سال ۱۳۵۵ تحت عنوان مجتمع تقطیر لاوان راه‌اندازی شد. این پالایشگاه یک مجتمع پیچیده نبود؛ بلکه هدف از راه اندازی آن تولید نفت کوره برای تردد کشتی‌های دریایی جمهوری اسلامی و نفت کش‌ها بود.

وی افزود: پس از انقلاب با شروع جنگ و با توجه به دور بودن لاوان از منطقه جنگی تصمیم به توسعه فعالیت پالایشگاه لاوان گرفته شد. در سال ۱۳۸۵ طرح افزایش ظرفیت بهینه سازی و بهبود شرایط فراورده‌ها را مطرح کرده و متعاقب آن توانستیم این طرح‌ها را به‌روز رسانی و استانداردسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان، گفت: به این ترتیب در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ واحدهای جدید در سرویس قرار گرفتند و پالایشگاه لاوان به وجود آمد و مجتمع تقطیر لاوان از ظرفیت تولید ۲۰ هزار بشکه در شبانه روز تبدیل به پالایشگاه لاوان شد.

اخباری اضافه کرد: به هر روی پس از به ثمر رسیدن طرح‌ها مشکلاتی از جمله نقدینگی به وجود آمد. همان طور که می‌دانید پالایشگاه‌ها نقدینگی خود را از فرآورده‌های ویژه به‌ دست می‌آورند و فرآورده‌های اصلی را باید تحویل شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش پخش دهند و برای همین دچار کمبود نقدینگی برای طرح‌های در گردش مالی شرکت بودیم.

او ادامه داد: برای رفع مشکل با همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی طرح‌هایی را در پالایشگاه فعلی لاوان اجرایی کرده و به ثمر رساندیم و سود عایدی را صرف اجرای طرح‌های پالایشگاه کردیم تا هم سوددهی افزایش یابد و نیز نقدینگی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان، افزود: براین اساس، دو طرح تعریف شد؛ طرح «تقطیر در خلاء» جدید پالایشگاه و تولید واحد قیرسازی (تولید قیر) که سبب می‌شد تا نفت کوره تبدیل به فرآورده‌های ویژه شود و قیر نیز که فروش آن در اختیار خودمان بود ارزش افزوده بیشتر پیدا کند.

اخباری گفت: همچنین با ارتقای واحدهای بالادستی توانستیم واحد حلال سازی را ایجاد و انواع حلال‌ها را تولید کنیم. این اقدامات منجر به آن شد که تولید پالایشگاه از ۵۰ هزاربشکه در روز به حدود ۵۵ تا ۵۶ هزار بشکه در روز برسد.

وی ادامه داد: اجرای این دو طرح یکی با ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار و دیگری حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار امسال تکمیل می‌شود. همچنین طرح ایجاد یک بستر پالایشگاه جدید در جوار پالایشگاه لاوان را درخواست داده و اجرای این طرح نیز در دست اقدام قرار دارد و در صورت تحقق ارزش آن به ۶ میلیارد دلار می‌رسد. زمین طرح را شرکت نفت ایران در جزیره لاوان به ما اختصاص داده و کارهای مربوط به آن ادامه دارد و جذب سرمایه گذار درحال اجرا است.

پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو) از تاریخ ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است.

کد خبر: 59976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =