نمایشگاه اکسپو یخ تجارت خارجی را آب کرد

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ویتنام، برگزاری نمایشگاه اکسپو را سبب رونق روابط تجاری ایران با سایر کشورها بیان کرد و افزود: این نمایشگاه توانست یخ تجارت خارجی را با ما آب کند و امید است که در آینده نتایج خوبی را عاید کند.

ساجد نیک‌مهر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است، گفت: اتاق بازرگانی دارای ساختار بین‌المللی است. در تمام کشورها اتاق‌های بازرگانی تنظیم کننده قواعد و روابط تجاری محسوب می‌شود و نیز به عنوان شریک سازمان ملل در موضوع تنظیم مقررات در سطح جهانی فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: در ایران نیز یک اتاق بازرگانی وجود دارد که به عنوان سرشاخه بخش‌های خصوصی در حوزه بازرگانی، تجاری و صادراتی فعالیت کرده و اتاق‌های شهرستان‌ها را در زیرمجموعه خود دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ویتنام، ادامه داد: دیدگاه اتاق‌های مشترک این است که روابط تجاری را با یک کشور خاص توسعه دهد.

نیک‌مهر با اشاره به فعالیت اتاق مشترک ایران و ویتنام، افزود: این اتاق بیش از سه سال است که تشکیل شده و رویکرد آن توسعه تجارت با کشور ویتنام است.

او گفت: کشور ویتنام سرعت رشد اقتصادی بالایی در سطح دنیا دارد و به دلیل موضع‌گیری‌های بی‌طرفانه‌ای که اتخاذ کرده تقریبا توانسته است در منطقه شرق آسیا با تمام قدرت‌های اقتصادی جهان و کشورهای درحال توسعه روابط تجاری خوبی داشته باشد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یتنام, درباره چگونگی جایگاه تجاری ویتنام، ادامه داد: این کشور یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا و چین به شمار می‌رود و حتی پس از موضوع جنگ اکراین با روسیه روابط تجاری مستقیمی را با این کشور برقرار کرده و بسیاری از مراودات مالی روسیه از طریق ویتنام انجام می‌شود.

نیک‌مهر با بیان اینکه ایران نیز در سال‌های اخیر تجربه روابط تجاری با ویتنام داشته است، افزود: برای مثال مواد پتروشیمی کشور ما که در همه دنیا شناخته شده است، به کشور ویتنام نیز صادر می‌شود و طی سال‌ها قیر ایران به عنوان با کیفیت‌ترین نوع در دنیا به ویتنام صادر می‌شود.

وی با اشاره به سایر محصولات صادراتی ایران به ویتنام، گفت: جالب است بدانید که بزرگ‌ترین مصرف کننده انجیر خشک ایران کشور ویتنام است. همچنین محصول پای مرغ ایران که به عنوان غذای مورد علاقه چینی‌ها به این کشور صادر می‌شود، به واسطه کشور ویتنام انجام می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یتنام، ادامه داد: در حوزه شیلات نیز ویتنام مصرف کننده عمده خاویار و میگو ایران است و این اقلام نیز به این کشور صادر می‌شود. همچنین زعفران ما نیز تا حدی توانسته است به بازار ویتنام ورود کند.

نیک‌مهر بیان کرد: در حوزه مقاطع فلزی هم قدم‌های نوپایی برای صادرات به این کشور برداشته شده است شده است و در مجموع می‌توان گفت در اتاق مشترک با همکاری سفارتخانه‌های دو کشور در تلاش هستیم که روابط تجاری را توسعه دهیم.

او با اشاره به اقلام وارداتی از ویتنام به ایران، افزود: مهمترین این اقلام، قهوه است که با حجم بسیار بالایی به ایران فرستاده می‌شود. همچنین در حوزه‌های نساجی و تجهیزات الکترونیک نیز در ویتنام فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای انجام می‌شود؛ اما ایران هنوز روابط مستحکمی در این حوزه با ویتنام ندارد. علاوه بر آن واردات یک سری از آلیاژهای فلزی به صورت محدود از ویتنام به ایران صادر می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یتنام با بیان اینکه در حال حاضر روابط تجاری ایران و ویتنام در مقایسه با سایر کشورها همچنان ضعیف است، گفت: دلیل آن این است که بین ایران و ویتنام هنوز پرواز مستقیم برقرار نشده است و کشتی‌رانی ما نیز تبادل کالا و بار بسیار محدودی با ویتنام دارد.

نیک‌مهر درباره آینده روابط تجاری ایران و ویتنام، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک سال آینده بتوانیم رقم تجاری حدود ۲۸۰_ ۲۷۰ میلیون دلار فعلی را در صورت سترش روابط به میزان ۲ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی افزود: زیرا زیرساخت‌های آن فراهم است و کشور ویتنام نیز خواهان گسترش روابط تجاری و حتی گردشگری با ایران است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ویتنام، درباره نقش صادرات در رونق چرخه اقتصادی کشورها، گفت: هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای در دنیا وجود ندارد که نسبت به صادرات و تجارت خارجی بدون برنامه باشد. کشوری را توسعه‌یافته می‌بینیم که صادرات آن رونق پیدا کرده و به مرحله‌ای رسیده ایت که ارز حاصل از صادرات آن بیش از نیازمندی‌های داخلی است.

نیک‌مهر افزود: کشور ما نیز با ایجاد نهادها و ساختارهایی در این سمت در حرکت می‌کند و هرچند در چند سال اخیر مباحثی مانند تحریم‌های اقتصادی، کرونا و نوسانات ارزی سبب تضعیف روابط تجاری ما شده است، اما طی کردن این مسیر ادامه دارد.

او با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر مسئله صادرات، بیان کرد: طبق اصول، تجارت بر اساس دلار تخمین زده می‌شود؛ اما متاسفانه ارزش دلار در سطح جهان سالانه حداقل ۵ درصد افت می‌کند و اگر برای مثال، تجارت ما بر اساس آمارها ۵۰ میلیارد دلار رقم می‌خورد، سال آینده این مبلغ حداقل باید ۵ درصد افزایش یابد تا به تراز ثابت برسد. این در حالی است که هم از نظر عددی افت داشتیم و به دلیل تورم، از نرخ ارزی نیز عقب ماندیم.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یتنام، درباره برگزاری نمایشگاه اکسپو و تاثیر آن در رونق صادرات، افزود: پس از همه‌گیری کرونا این نمایشگاه مهمترین رویداد در حوزه صادرات به شمار می‌رود و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند تا بتوانیم روابط تجاری خود را گسترش دهیم.

نیک‌مهرادامه داد: هیات‌هایی از کشورهای پاکستان، عراق، افغانستان و عربستان در این نمایشگاه حضور داشته و از غرفه ما نیز بازدید کردند و این نمایشگاه توانست یخ تجارت خارجی را با ما آب کند و امید است که در آینده نتایج خوبی را عاید کند.

کد خبر: 60013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =