افزایش بیش از یک میلیون بیمه‌شده دستاوردی بزرگ از تأمین اجتماعی 

سازمان تأمین اجتماعی با دارا بودن ۴۵ میلیون بیمه‌شده اصلی و تبعی، ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد اما با این وجود برای رشد شمار بیمه‌شدگان سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های راهبردی و اجرایی را دنبال می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، در دولت سیزدهم و پس از گذشت کمتر از ۲ سال از فعالیت مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی، جذب بیمه‌شدگان جدید و افزایش افراد فاقد بیمه براساس رسالت بزرگ این سازمان طبق ماده ۲۹ قانون اساسی همچنان یکی از راهبردهای این سازمان به شمار می‌رود.

در این مدت ۲ سال گذشته با توجه به رسالت تأمین ‌اجتماعی در راستای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای، رشد بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزارنفری بیمه‌شدگان این سازمان محقق شد که این موضوع تأثیر جدی در افزایش منابع سازمان دارد.

افزایش یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

افزایش تعداد بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این سازمان بیمه‌گر به شمار می‌رود به گونه‌ای که میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفته است: طی ۲ سال گذشته در زمینه افزایش پوشش بیمه‌ای بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر براساس آمار موجود افراد جدید تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: میزان جذب بیمه‌شدگان جدید در بخش بیمه اجباری در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اندازه کل سال‌های ۹۳ تا ۹۹ بوده است. از سال ۹۳ تا ۹۹ حدود ۸۲۱ هزار نفر به بیمه‌شدگان اجباری اضافه شده‌ و طی ۲ سال گذشته معادل همین عدد و مقداری بیشتر به تعداد بیمه‌شدگان اجباری اضافه شده‌اند.

موسوی بیان کرد: عملکرد دو سال گذشته در بیمه‌های اجباری که به معنی اشتغال است، معادل هفت سال قبل از آن بوده است البته در این مدت حدود ۴۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید نیز در حوزه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد اضافه شده‌اند.

ارتباط رشد منابع با اجرای تعهدات سازمانی
از آنجا که بیش از ۸۶ درصد منابع تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده و تحت پوشش سازمان تأمین می‌شود، افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأثیر مثبت آن بر تأمین منابع این سازمان در راستای ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به خوبی نمایان است.

در مجموع با رشد منابع حاصل از وصول حق بیمه، امکان ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران وجود دارد که به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی در راستای تعادل در منابع و مصارف به این سمت گام برداشته است.

اکنون یکی از مهمترین مشکلات در صندوق‌های بیمه‌ای ناترازی منابع و مصارف است که این موضوع با رشد شمار بیمه‌شدگان برای افزایش منابع امکانپذیر خواهد بود که در این ۲ سال این مهم به خوبی نشان داده شد که تأمین اجتماعی به سمت داشتن سازمانی پایدار و ماندگار با این اقدامات حرکت کرده است.

تحقق شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید نیز در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای در تأمین اجتماعی تأثیرگذار است زیرا با توسعه فضای کسب و کار امکان رشد تولید و شمار بیمه‌پردازان در حوزه تولید و اقتصاد فراهم خواهد شد.


ارائه بهتر خدمات با توازن بین منابع و مصارف

حمیدرضا نائب خسروشاهی کارشناس بیمه‌های اجتماعی نیز درباره افزایش شمار بیمه‌شدگان با برخی اقدامات اثربخش پیشتر در گفت‌گو با آتیه آنلاین گفته است: هرچه قدر سازمان تأمین اجتماعی از نظر خدمات و ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به افراد تحت پوشش توسعه و گسترش داده شود، امکان فراهم کردن رشد و تولید در جامعه بیشتر می‌شود.

به گفته او، تحقق شعار سال «رشد تولید و مهار تورم» موجب تقویت ارتباط تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی از جمله بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و تأثیرپذیری بهتر آن برای جامعه و ذینفعان سازمان خواهد شد.

رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز ادامه داد: در راستای ارائه خدمات بهتر در این سازمان بزرگ بیمه‌ای باید توازنی بین منابع و مصارف ایجاد شود که تحقق شعار سال با افزایش شمار بیمه‌شدگان و رونق عرصه کسب و کار این موضوع را عملیاتی خواهد کرد.

خسروشاهی تأکید کرد: تأمین اجتماعی اکنون خدمات گسترده‌ای در حوزه درمان، بیمه و بازنشستگی به ذینفعان خود ارائه می‌دهد که در صورت افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأمین به موقع منابع، در راستا اجرای تعهدات و مصارف بهتر عمل خواهد کرد.

هزینه ماهانه ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای تعهدات
تأمین اجتماعی در سال گذشته بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای انجام تعهدات و خدمت‌رسانی به مردم به ویژه ذینفعان هزینه کرد که طبق آمارهای موجود به طور متوسط ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ماهانه برای اجرای تعهدات این صندوق برای بازنشستگان و بیمه‌شدگان در قالب پرداخت مستمری‌ها و تأمین خدمات درمانی و تعهدات کوتاه‌مدت در بخش‌های مختلف هزینه شد.

این میزان اجرای تعهدات نشان داده است که با وجود برخی چالش‌ها و مشکلات در صندوق‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی اما این سازمان با انجام موفقیت‌آمیز و به موقع تعهدات خود به ذینفعان وضعیت مطلوبی را رقم زده است.

افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید برای وصول حق بیمه می‌تواند در تأمین بخشی از این هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی کمک‌کننده باشد زیرا با تأمین به موقع منابع، علاوه بر اجرای درست تعهدات، مصارف زمان نیز در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان به طور مناسبی اجرایی خواهد شد.

تأثیر مستقیم رشد تولید بر میزان جمعیت بیمه‌پرداز

اکنون که سال ۱۴۰۲ با عنوان مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، تحقق این شعار می‌تواند در راستای رشد تعداد افراد بیمه‌پرداز، تأمین به موقع منابع و محقق شدن تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی موثر باشد.

مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در زمینه تحقق شعار سال در بخش مربوط به «رشد تولید» و تأثیر آن بر تأمین منابع سازمان در بلندمدت در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: هر تحقق منابع و ایجاد ارزش افزوده‌ای در اقتصاد منوط به خلق ارزش، تولید و ارائه خدمات است. رشد تولید به طور حتم تأثیر مستقیمی بر سطح اشتغال و میزان جمعیت بیمه‌پرداز دارد.

او بیان کرد: حال آنکه در شرایط رکود، ما شاهد کاهش تولید، افت بیمه‌پردازی و افزایش درخواست برخورداری از بیمه بیکاری هستیم. علاوه بر منابع مربوط به حق‌بیمه که حجم بالایی از منابع سازمان را تشکیل می‌دهد، افزایش تولید و بهبود عملکرد شرکت‌های تابعه، میزان درآمدهای سازمان از محل تقسیم سود شرکت‌های مذکور را افزایش خواهد داد.

اکنون در تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر، افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید به طور یقین علاوه بر تأمین منابع، تعادل منابع و مصارف، اجرای هب هنگام تعهدات بیمه‌ای و درمانی در راستای پایداری این سازمان بیمه‌ای نقش خواهد داشت تا این سازمان نیز در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به تعهدات همه جانبه خود عمل کند.

کد خبر: 60014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =