ریزش ۱۰ درصدی بورس در هفته گذشته

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۹.۵ درصد نزول نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۵۱۸ هزارو ۳۳۱ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۲۲۷ هزارو ۷۱۷ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد کاهش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۱.۰۶۱.۰۲۱ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته به ۹۸۵.۹۵۳ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۱۰.۱۲۹ میلیارد تومان نقدینگی به بورس وارد شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و افت حدود ۱۰ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به ریزش شاخص بیش از ۹.۵ درصد بوده، می توان گفت، اصلاح شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته برابر با شاخص کل بوده است. این درحالیست که نماد تاصیکو با بازدهی ۱۴.۲ درصدی، بالاترین بازدهی را در بین هلدینگ های شستا به دست آورد.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱۰- درصد
تاصیکو ۱۴ درصد
حکشتی ۱۷- درصد
صبا ۱۲- درصد
تاپیکو ۷- درصد
تیپیکو ۱۰- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:صنایع‌کاغذسازی‌کاوه (چکاوه)، ‌ سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو)، لعابیران (شلعاب)، توریستی ورفاهی آبادگران ایران (آباد)، داروسازی‌زهراوی‌ (دزهراوی)، داروسازی‌ فارابی‌ (دفارا)، معدنی‌ املاح‌ ایران (شاملا)، کشتیرانی دریای خزر (حخزر)، دوده‌ صنعتی‌ پارس (شدوص) و سیمان قائن (سقائن).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
چکاوه ۱۸ درصد
تاصیکو ۱۴ درصد
شلعاب ۸ درصد
آباد ۷ درصد
دزهراوی ۲ درصد
دفارا ۲ درصد
شاملا ۱- درصد
حخزر ۲- درصد
شدوص ۲- درصد
سقاین ۲- درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته جاری

کارشناسان بازار سرمایه معتدند،تجربه سال ۹۹ در بازار سرمایه باعث شد تا سهامداران تحت تاثیر رشد بازار با ترس و احتیاط تابلوی بورس را بررسی کنند و به محض تغییر روند بازار سریع اقدام به فروش کنند تا از نوسان‌ها جا نمانند. این درحالیست که وضعیت فعلی معاملات بازار سهام قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست،از سویی عده محدودی از سهامداران در کف قیمت موفق به خرید می‌شوند اما برای فروش همه نمی‌توانند موفق عمل کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که ترس سهامداران در زمان افت شاخص بورس نشان از آن دارد که دید کوتاه‌مدت جایگزین دید میان‌مدت و بلندمدت شده است،همچنین دامنه نوسان هفت درصدی زمینه ساز رشد و افت شدید شاخص بورس در بازار می‌شود و بازار ۲ طرفه می‌تواند تعادل و ثبات را به بازار برگرداند.

از سویی سازمان بورس باید در بازاری که چنین وضعیتی فعال است، مکانیسم‌های کنترلی و حمایتی را به صورت خودکار وارد مدار کند تا سهامداران خرد از وضعیت بازار اطمینان یابند. بر این اساس مکانیسم‌های طراحی شده می‌توانند به صورت خودکار بر اساس داده‌های تعریف شده فعال شوند که میزان اعتبار کارگزاری‌ها و سهم صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند از این فرایند پیروی کنند.

آگاه‌سازی سهامداران در شرایطی نزولی بورس بهترین اقدام برای کاهش التهاب و ایجاد آرامش در بازار است تا از این طریق سهامداران خرد تحت تاثیر نوسانات بازار متضرر نشوند، ایجاد آرامش برای رشد باثبات و بلندمدت بازار بسیار مفید خواهد بود.

این درحالیست که نوسان ذات بازار سهام و در این رابطه جلوگیری از نوسان سازی از وظایف ناظر بازار است، این امر با استفاده از نرم افزارهای نظارتی رصد می‌شود تا نیاز به این نرم افزارها مورد تقویت قرار بگیرد. از سویی فروش‌های هماهنگ به قصد ایجاد نوسان‌ و سپس نوسان‌گیری تخلف است و باید برخورد جدی با آن صورت بگیرد،در این رابطه ممکن است فروش پرفشار در زمان رشد بازار و وجود ترس از ریزش و اصلاح، به اشتباه فروش هماهنگ به قصد نوسان سازی تلقی شود.

کد خبر: 60042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =