بالندگی و تحکیم خانواده را باید از درون سازمان آغاز کنیم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در همایش سراسری زنان « بالندگی، تحکیم خانواده و جوانی جمعیت» گفت: در تدوین راهبرد عملیاتی به منظور تحکیم و بالندگی خانواده در گام اول باید اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی از همکاران در دستور کار قرار گیرد و در گام‌های بعدی، برنامه‌های توسعه محور و مقوم در سطح خانواده‌های تحت پوشش اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی در نخستین همایش سراسری زنان با عنوان «بالندگی، تحکیم خانواده و جوانی جمعیت» که امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) در محل ساختمان مرکزی سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، بیان کرد: خرسندیم که به منظور هم‌اندیشی و همفکری برای موضوع بسیار مهمی گرد هم آمده‌ایم. عنوان همایش برآمده از رویکردهای مهم و راهبردی این دوره از حاکمیت و حکمرانی، به ویژه از رویکردهای اصلی دولت است.
موسوی با ابراز قدردانی از حوزه مشاوره و امور زنان و خانواده سازمان افزود: انصافا این مجموعه در این مدت بستری مناسب برای شبکه‌سازی در حوزه زنان شاغل در سازمان ایجاد کردند و برگزاری همایش پیش رو نتیجه آن پیگیری‌ها و تلاش‌های آنهاست و جای قدردانی دارد.

او افزود: امیدواریم با استمرار و امتداد این جلسات تغییرات و تحولات خوبی در عرصه تحکیم و بالندگی خانواده رقم بخورد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به شکل‌گیری هجمه‌ها و طراحی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه زنان افزود : شدت و بسامد این دشمنی‌ها و هجمه‌ها ناشی از دوگانه‌های متعدد از سوی دشمنان است.

او ادامه داد: پرسش اینجاست جایگاه و مقام زن پس از انقلاب اسلامی چه مسیری را طی کرده است؟ به شکل اجمالی که نگاه می‌کنیم می‌بینیم تمام دوگانه‌هایی که دشمن طراحی کرده و بر اساس آنها زیست نامأنوس با هویت فرهنگی ما را ترویج می‌کند ناشی از رشد جایگاه زن و بازگشت به هویت اصلی مقام زن هست که در جمهوری اسلامی رقم خورده است.
موسوی اضافه کرد: دوگانه جنسیتی مرد و زن یکی از دوگانه‌های مطرح شده از سوی دشمن است. یکی از محورهای موکد فرمایشات پرچم‌دار انقلاب نگاه و تمرکز اسلام بر زن و مرد در قالب دو حسه در یک پیکره واحد است. اما در این سال‌ها همواره در یک جنگ شناختی بین دوگانه جنسیت مرد و زن دعوا در حال شکل‌گیری بوده و هست و البته عمدتا نگاه ابزاری بوده است.
او تاکید کرد: در ۴۰ سال گذشته در این حوزه یک ارتقا و رشد مبتنی بر هویت دینی و اسلامی در جامعه شاهد بودیم.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: امروز یکی از محورهای مقابله با ترویج این نگاه و شرایط باید در دستور کار قرارگیرد.
وی گفت: ما جایگاه‌مان در این دو گانه رشد پیدا کرده و پس از انقلاب با بازگشت به خودمان، به همان اندازه طراحی‌های دشمن نیز شدیدتر شده است.
او شعار «زن، زندگی، آزادی» مطرح شده اخیر را مرتبط با دوگانه «اسارت و آزادی» خواند و افزود: از موضوعاتی که برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته آزادی و اسارات است . اتفاقا تجربه ۴۰ و اندی سال در کشور نشان می‌دهد که زنان جامعه ما واقعا از اسارت ایسم‌های متعدد به یک آزادی‌های ارزشمندی دست یافتند که در آن آزادی هویت و جایگاه اصلی زن را بی قید و شرط و مبتنی بر رویکرد دینی و اسلامی به منصه ظهور می رساند.
موسوی افزود: طرف مقابل به دنبال این مسئله هستند که قیود آزادی از اخلاق، انسانی و احکامی را ترویج دهند در حالی که اساسا ما در کشور در مسیر رشد و توسعه قیود اخلاقی هستیم و شدت دشمنی‌ها نیز به همان اندازه افزایش پیدا کرده است.

موسوی اضافه کرد : پس از ۴۰ و اندی سال مسیرهای تکاملی را به سرعت زنان، مادران و خواهران طی کردند و به همین نسبت الگوی سوم زن در قالب عنصری فعال و پویا در عرصه اجتماع نه تنها در فضای ملی، بلکه در عرصه جهانی نیز عرضه شده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حضور ۳۱ هزار زن شاغل در حکمرانی سازمان تامین اجتماعی مثال بسیار روشن و دقیقی بر حضور پررنگ زنان در عرصه اجتماعی است.

او افزود: زنان با احتساب حوزه درمان بیش از نیمی از همکاران ما در مجموعه سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می دهند. این نشان‌دهنده این موضوع است که دستاوردهای حکمرانی در سازمان تامین اجتماعی بخش اعظم آن برآمده از تلاش‌های همکاران زن ما در این سازمان است.‌

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی دوگانه‌ؤای که معطوف به شعار ماست و دشمن نیز خیلی بر آن سرمایه‌گذاری کرده ، تجرد و خانواده محوری است و باید تشویق در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده در دستور کار قرار گیرد.
موسوی اضافه کرد: نکنه مهم دیگری که در این نشست‌ها باید به آن توجه کنیم این است در شرایط حاضر چه اقدامی باید انجام دهیم و مسیر را چگونه باید ترسیم کنیم.
وی افزود: یکی از راهبردها و نقطه عزیمت ما، می‌تواند نقطه بازگشت مسیرهایی است که دیگران به بیراهه رفتند . مثلا مسیری که غرب در حوزه خانواده رفته و گرفتاری که پیش رو دارد و در حال برگشت از آن است .

او عنوان کرد: آمار سقط جنین در آمریکا در پنج سال گذشته رقمی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر در یکسال ثبت کرده و بماند که آسیب‌های بی‌شماری در خانواده و اجتماع به دنبال داشته است.
موسوی تاکید کرد : یکی از محورهای اقدامی نیز مسیر پرافتخاری است که در سازمان ما پیموده‌ایم این نشست‌ها باید برای ما ترسیم کنند که ما در الگوی ایرانی - اسلامی که الان در حوزه زنان و به ویژه در حکمرانی تامین اجتماعی در پیش گرفته کدام یک از اقدامات انجام شده ما جز برنامه‌های اهداف محور کلان بوده‌اند که بر اساس آنها اقدامات بعدی تعریف و پیاده‌سازی شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بسیار مهم است که توجه داشته باشیم که تغییر و تحول باید از درون خودمان آغاز کنیم. اگر در صدد ایجاد تغییر رویکرد هستیم باید تغییر از درون در اولویت کاری قرار گیرد.
موسوی عنوان کرد: اگر اعتقاد داریم به اینکه در حکمرانی تامین اجتماعی خدماتی در حوزه زنان ارائه دهیم که در نهایت به آرامش و امنیت برسیم امروز یکی از اولویت‌ها این است که سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات داخلی موثر را در این حوزه تعیین و پیاده‌سازی کنیم که در نهایت آرامش و امنیت را در داخل سازمان چند درجه ارتقا دهیم.
او تاکید کرد: اگر بحث خانواده و تعالی جمعیت مدنظر است باید مشوق‌هایی تدوین و اتخاذ شود. امروز باید برای ۳۱ هزار نفر زن شاغل دارای فرزند تدبیر شود که چه خدماتی ارایه کنیم که موجبات تقویت آرامش و تحکیم خانواده از درون سازمان کلید بخورد .
موسوی افزود : یعنی اگر ما نتوانیم یک ساعت در هفته به عنوان «ساعت خانواده» برای همکاران سازمان تعریف کنیم که همه در آن ساعت در کنار و خدمت خانواده باشند انجام دهیم پس توان اقدام برای جامعه بیرونی در حوزه خانواده نخواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان گفت: اگر امروز الگوی خانواده را الگوی مترقی در مسیر رشد، تکامل و بسترساز عبدبودن را می‌دانیم باید آرامش نگیریم که اگر در سیستم سازمانی خودمان پدیده تجرد را داشته باشیم .
موسوی گفت: ما باید برای خانواده ۷۰ هزاری پرسنل تامین اجتماعی برنامه‌ریزی دقیق، حساب‌شده برای تسهیل‌گری ازدواج فرزندان ذکور و مونث آنها داشته باشیم .
او بیکاری و نبود اشتغال را یکی از موانع بزرگ پیش روی امر ازدواج خواند و گفت: تا کنون چند بار جدی به این موضوع اندیشیده ایم که برای همکاران سازمان که فرزند آنها به خاطر بعضی از اقتضایات خانواده از جمله نبود اشتغال تمایلی به ازدواج ندارد؟ چاره و تدبیری داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر اتخاذ رویکرد عملیاتی در این حوزه تاکید کرد و افزود: باید تسهیل گری در حوزه امور رفاهی برای همکاران و افراد تحت پوشش در دستور کار قرار گیرد. ساخت مسکن که از اولویت های دولت است ما در سازمان در حوزه فراهم سازی مسکن و سرپناه که تسهیل گر تشکیل و یا فروپاشی خانواده است چه اقداماتی انجام داده ایم.
او گفت: متاسفانه بسیاری از تکالیف قانونی در حوزه خانواده به فراموشی شده و باید اجرای آنها در دستور کار قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اگر سال گذشته خدمت ناباروری را برای ۳۰۰ هزار زوج نابارور در اولویت قرار دادیم امروز باید برای کمرنگ کردن پدیده تجردگرایی در جامعه سازمانی خود ، مشوق هایی در راستای تشکیل و بالندگی خانواده تعریف و پیاده سازی کنیم .
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: راهبردها یابد به گونه ای تعریف و عملیاتی شوند که به معنای واقعی شاهد تشکیل و تحکیم خانواده و فرزندآوری در جامعه درون سازمانی و در سطح خانواده بزرگ تحت پوشش سازمان بزرگ تامین اجتماعی باشیم .

کد خبر: 60125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =