افزایش تقاضای فرزندخواندگی برای کودکان شیرخوار

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری گفت: بیشتر خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، تمایل به گرفتن سرپرستی کودک شیرخوار دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، علی نصیری درباره تمایل خانواده‌ها برای گرفتن سرپرستی فرزند گفت: معمولا ۵۶ درصد خانواده‌ها، درخواست دختر شیرخوار یعنی کمتر از دوسال را دارند؛ البته برای کودکان ۱۰ سال به بالا نیز مواردی از فرزندخواندگی اتفاق افتاده است اما بر طبق آمار ذکرشده، اکثر خانواده‌ها تمایل به گرفتن سرپرستی فرزندان شیرخوار دارند.

وی درباره آمار کودکان تحت پوشش بهزیستی استان، بیان کرد: تعداد کودکانی که تحت پوشش مراکز شبانه‌روزی بهزیستی قرار دارند، نزدیک به ۲۰ نفر هستند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری بیان‌کرد: تعداد فرزندانی که خانواده‌ها، سرپرستی آنها را برعهده گرفته‌اند و ما از این‌خانواده‌ها حمایت کنیم، در حدود ۳۶۰ فرزند است و بهزیستی کمک هزینه‌ای به این خانواده‌ها اعطا می‌کند همچنین در کنار این‌کمک‌هزینه، خدمات مددکاری و روان‌شناسی نیز به آنها ارائه می‌شود.

وی درباره مشکلات ناشی از پذیرش سرپرستی فرزندان نوجوان از سوی خانواده‌ها، تأکید کرد: سن نوجوانی، مقطع سنی بسیار حساس و بخشی از این ‌مشکلات مربوط به ناسازگاری این فرزندان است که ممکن است شاهد باشیم.

نصیری بیان کرد: بهزیستی برای خانواده‌هایی که در فرایند فرزندخواندگی مشکل دارند یا اینکه در خانه‌هایی که فرزند با مربی آموزشی ناسازگار است، خدمات روانشناسی و مددکاری ارائه می‌دهد تا در گُذار از این مشکل و بازه، با کمترین مشکل مواجه شوند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری خطاب به والدینی که تمایل به قبول سرپرستی فرزند دارند، گفت: والدین و خانواده‌ها، باید از این‌نظر توجیه باشند که وقتی فرزند تحت ولایتشان پا به سن تحصیلی می‌گذارد، او را توجیه کنند که سرپرستی او از طریق مراکز بهزیستی صورت گرفته است تا ناسازگاری حاد میان فرزند و خانواده ایجاد نشود.

مراحل ثبت تقاضای فرزندخواندگی در سامانه

وی در مورد مراحل ثبت‌نام فرزندخواندگی بیان کرد: سامانه‌ای با موضوع فرزندخواندگی ایجاد شده‌ است که زوجین می‌توانند تقاضای خود را در آن ثبت‌ و مدارک شناسایی و پزشکی خود را بارگذاری ‌کنند. بعد از آن در شهرستان محل اقامت زوجین، کمیته‌های تخصصی به منظور شناسایی مدارک و صلاحیت زوجین ایجاد و بعد از بررسی، به کمیته استانی ارجاع داده‌ می‌شود.

نصیری ادامه داد: در کمیته استانی، وضعیت خود زوجین مجدد بررسی می‌شود و بعد از بررسی صلاحیت زوجین برای کفالت فرزندان، آنها در نوبت قرار می‌گیرند تا اینکه ولایت فرزند به آنها تعلق بگیرد. البته در خلال این روند اداری، یک روند قانونی در دادگاه و پزشکی‌قانونی نیز باید طی‌شود. بعد از طی کردن روند قانونی، به مدت شش‌ماه به طور آزمایشی فرزندی به آنها داده می‌شود و در طول این ارزیابی در صورت سازگاری مناسب میان طرفین، به دادگاه عنوان می‌شود که پس ازاتمام شش‌ماه مذکور، سرپرستی موقت به دائم تبدیل شود و بعد از آن خانواده، نسبت به صدور شناسنامه برای فرزندخوانده خود اقدام می‌کنند.

نصیری با بیان اینکه در استان تعداد فرزندان به‌ویژه شیرخواره در مراکز به نسبت تقاضاها کم است گفت: استقبال فراوان زوجین و خانواده‌ها باعث شده است که نوبت‌دهی طول بکشد، با اینحال با وجود حجم بالای تقاضا برای فرزندان شیرخواره، تقاضا برای فرزندان نوجوان کم است و لذا تبلیغات در این زمینه به صورت مستمر انجام می‌شود.

کد خبر: 60190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =