اقتصاد دولتی مانع مهار تورم و رشد تولید

بنا به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ‌تا زمانی که اقتصاد کشور دولتی باشد ما به‌طور قطع به مهار تورم و رشد تولید نخواهیم رسید. حمیدرضا حاجی بابایی ضمن اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به «مهار تورم و رشد تولید»، درباره نقش برجسته مجلس درباره تحقق این شعار، افزود: «مجلس نقش قانون‌گذاری و نظارت را دارد و قوانین لازم نیز در اختیار دولت قرار دارد؛ قطعاً اگر جایی نیاز باشد تا مجلس با تصویب مصوباتی به دولت کمک کند، از این کمک دریغ نخواهد کرد.»

و با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «در کنار مهار تورم، تولید افزایش پیدا می‌کند» گفت: «تولید در کشور باید نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. ما باید به سمتی برویم که تولید و مراکز تولیدی کشور را فعال کنیم. البته این کار به نوعی در کل کشور در حال انجام است و همه دستگاه‌ها در این راستا بسیج شده‌اند تا تورم را در جامعه مهار کنند و تولید را افزایش دهند. در این میان نقش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، بخش خصوصی، نهادها و همه شرکت‌های دولتی بسیار تعیین‌کننده است.»
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه درباره نقش تولید در افزایش رشد اقتصادی، گفت: «مهار تورم و رشد تولید باید در کنار هم اتفاق بیفتد. اینکه که صبر کنیم تا تورم کاهش پیدا کند و سپس تولید کنیم امکان‌پذیر نیست. اینکه تولید کنیم در حالی که تورم در اوج باشد باز هم با مشکل مواجه می‌شویم. باید هم‌زمان عوامل و مؤلفه‌های تأثیرگذار در تورم را مدیریت و در کنار آن مؤلفه‌های تولید را فعال کنیم. مهار تورم و افزایش تولید تأثیرات مهمی ‌بر یکدیگر دارند. حاجی‌بابایی با بیان اینکه در موضوع مهار تورم چندین نکته کلیدی وجود دارد، افزود: «مهم‌ترین نکته در موضوع مهار تورم کنترل نقدینگی است. در واقع دولت باید نقدینگی را که عامل اصلی و مهم تورم در جامعه است کنترل، مدیریت و اداره کند.»
او بر همین اساس ادامه داد: «از سوی دیگر نباید مهار تورم و کنترل نقدینگی باعث رکود شود؛ در واقع هم از یک‌سو باید تورم مهار شود و هم باید مراقب بود که این مهار تورم به رکود نینجامد.» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: «تا زمانی که اقتصاد کشور دولتی باشد ما به‌طور قطع به مهار تورم و رشد تولید به معنای واقعی نخواهیم رسید؛ رمز ‌و ‌راز حل مشکل تورم و رشد تولید این است که اقتصاد در اختیار مردم قرار گیرد.»
حاجی‌بابایی افزود: «اگر خودرو در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد، می‌توان به‌جای یک میلیون خودرو، دو میلیون خودرو تولید کرد و کیفیت آن را افزایش داد. با این شرایط قطعاً خودرو از بحران کنونی خارج می‌شود.» او درباره رابطه اقتصاد مقاومتی و رشد تولید داخلی گفت: «اقتصاد مقاومتی یعنی در شرایط فعلی کشور بتوانیم با تکیه بر منابع مالی و غیرمالی داخلی و مدیریت و تدبیر درست همه این موارد، کاستی‌هایی که در زمینه‌های گوناگون برای تولید به‌وجود آمده را تا حدودی جبران کنیم. در واقع از ظرفیت داخلی‌مان به نحواحسن استفاده کنیم و بتوانیم تولید را در کشور فعال نگه داریم.»

کد خبر: 60247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =